English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۴ عامل موثر در حفظ رشد شاخص بورس در هفته اخیر

در هفته اخیر ۴ عامل در بهبود بازار موثر بوده است؛ نخست تحرکات مثبت در نمادهای پالایشی‌ و سپس رسیدن خبر افزایش سرمایه نمادهای بانکی، جهش جدی قیمت فلزات در بازارهای جهانی و در نهایت مطرح شدن خبر واگذاری دارا دوم از گروه خودرویی ها.

۴ عامل موثر در حفظ رشد شاخص بورس در هفته اخیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار سرمایه در دو هفته اخیر روند متفاوتی از چند ماه گذشته آغاز کرده به نوعی که نوسانات روزانه هر سهم از منفی ۵ تا مثبت ۵ هست و تنها تعداد اندکی نمادهای پالایشی، خودرویی و بانکی هستند که با صفوف خرید سنگین همچنان روند مثبت سیر می کنند. روز ۲۳ تیر ماه شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بازار با افت ۶۳۹۵ واحد (۰.۳۵- درصد) به ۱۸۰۶۴۴۷ واحد رسیده و بیشترین تاثیر منفی روی شاخص را نمادهای وامید، کگل، وغدیر و تاپیکو داشتند بعد از آن با رشد نمادهای خودرویی و  ورود نماگر شاخص کل به دامنه مثبت با رشد 551 واحدی با بیشترین تاثیر مثبت از نمادهای فارس، فولاد، فملی، خودرو، شتران و پارسان همراه شد.

 در واقع علت منفی ابتدای بازار امروز، واکنش منفی به میدلاین کانال قرمز شاخص هم‌وزن بود و پس از آن با دو حمایت محکم و نقطه برگشت در نقطه ۴۸۲۳۰0 واحد قرار گرفت و شاخص کل هم با رشد 74 هزار واحدی مقاومت شاخص کل یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را شکست.

روند تغییرات شاخص اینگونه بوده که بازار روز یکشنبه از همان دقایق ابتدایی با گارد صعودی تحت تاثیر تشکیل صفوف خرید مستحکم در نمادهای بزرگ و شاخص‌محور آغاز به کار کرد و در این مسیر ضمن ثبت رشد بیش از ۷۰ هزار واحدی، تا قله یک میلیون و ۸۱۳ هزار واحدی پیشروی کرده بود. البته با گذر از نیمه ابتدایی ساعت معاملات، به مرور فشار عرضه‌ها بالا گرفت و در اکثر نمادهای بزرگ که دولت تمام حمایت خود را به روی آنها متمرکز کرده، صفوف خرید عرضه شد و به نظر دو عامل در این وضعیت موثر است نخست اینکه شاخص به مقاومت خود در محدوده ۱.۹ میلیون واحد نزدیک شده و دوم اینکه برگشت سرعتی بازار شنبه پس از افزایش جدی ارزش معاملات چهارشنبه، این ذهنیت را ایجاد کرده بود که احتمالا بازار در کوتاه‌مدت نیاز به کمی دست به دست شدن جهت جذب عرضه‌های روزهای اخیر را دارد و همین عامل باعث شده بازار در روزهای یک شنبه و دوشنبه از نوسان بالایی برخوردار شود و به نوعی ساعات ابتدایی و پایانی فشار عرضه ها از ساعت میانی بازار بیشتر شود.

بیشتر بخوانید؛

تحلیل بازار سرمایه در محدود یک میلیون و ششصد هزار/ پیش بینی اصلاح شاخص در محدود یک میلیون و هشتصد هزار

در شرایط کنونی پیش‌بینی روند کوتاه‌مدتی بازار دشوار شده است، زیرا  از یکسو سرعت بالای ورود نقدینگی را داریم که نوید ادامه روند صعودی را می‌دهد و از سوی دیگر رشد جدی سهام بزرگ و عرضه سنگین حقوقی‌ها، احتمال اصلاح در بازار را تقویت می‌کند. اما به طور کلی می‌توان گفت که روند صعودی بازار ادامه خواهد داشت و در این میان اصلاح‌های موقت می‌تواند عاملی برای تجدید قوا و رشد بیشتر بازار باشد. بنابراین کماکان اصلاح پرتفوی در روزهای پر عرضه، مهمترین برنامه‌ای است که در دستور کار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه ای قرار گرفته است.

وضعیت گروه های صنعتی در بورس

در گروه سیمانی نمادها یکی پس از دیگری به سطوح حمایتی می‌رسند و شاهد واکنش اولیه به این سطوح هستیم. هر چند که به دلیل شتاب بالای اصلاح، یک دوره کف‌سازی و روند نوسانی مورد انتظار است. از این رو سهامداران در سیمانی‌ها به سراغ نمادهایی می روند که از نظر تکنیکی و بنیادی شرایط مطلوب‌تری دارند.

همچنین در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، اکثر نمادها در هفته گذشته تقاضای خوبی داشتند. البته فشار عرضه هم این هفته بالا رفته اما تا به این جای کار، خریداران دست بالا را داشتند. بحث افزایش نرخ برق و تجدید ارزیابی شرکت‌ها عاملی برای تحرکات مثبت در این گروه است.

به نظر ۴ عامل در بهبود بازار موثر بوده؛ نخست تحرکات مثبت در نمادهای پالایشی‌ و سپس رسیدن خبر افزایش سرمایه نمادهای بانکی، ضربه‌گیر عرضه در این گروه مذکور شده است از طرف دیگر جهش جدی قیمت فلزات در بازارهای جهانی و مطرح شدن خبر واگذاری دارا دوم از گروه خودرویی ها باعث رشد ناگهانی تک سهم هایی در این گروه ها شده است که همان ها ناجی شاخص کل در هفته اخیر بوده است.

البته بعید است بازار به سرعت به روند صعودی قبل بازگردد و در مثبت‌های امروز فشار عرضه‌ها مجددا افزایش پیدا کرده، چراکه در دوره‌هایی که ارزش معاملات رکورد می‌شکند، بازار به مدتی زمان برای دست به دست شدن و جذب عرضه‌ها نیاز دارد اما بطور کلی نگرانی خاصی از بابت ریزش قیمت‌ها و خاتمه یافتن روند صعودی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه