English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اصلاح قوی بازار سرمایه در شاخص مثبت / آیا تغییرات بورس واکنش منفی به دغدغه مقامات سیاسی بود؟

با وجود اینکه شاخص کل در ساعت اول معاملات بورس رشدی ۱۵هزار واحدی را تجربه کرد، اما در نیمه دوم بازار و پس از افت شاخص هم وزن، رشد شاخص کل نیز کم شد، این در حالی بود که قیمت دلار نسبت به روز گذشته افزایش یافته بود.

اصلاح قوی بازار سرمایه در شاخص مثبت / آیا تغییرات بورس واکنش منفی به دغدغه مقامات سیاسی بود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاملات امروز بورس در بخش ابتدایی و پایانی کاملا متفاوت بود، به طوری که شاخص کل در ساعت اول معاملات بورس رشد ۱۵ هزار واحدی را تجربه کرد و در مقابل با افت ۱۳۰۰ واحدی شاخص هم وزن همراه بود. افزایش عرضه‌ها اغلب نمادها بازار را قرمز پوش کرده بود، در حالی که شاخص کل در ابتدای بازار را سبز رنگ کرده بود و از آنجایی که با نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت محدوده r=1.775.000-1.840.000 شتاب حرکتی شاخص کل کاهش پیدا کرده انتظار تعیین تکلیف و زور آزمائی بازار و این سطح مقاومتی وجود داشت؛ از این رو کم کم میزان عرضه های بازار بیشتر شد.

البته ورود نقدینگی حقیقی در یک ساعت ابتدایی بازار در حدود ۳۱۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات در همین زمان در معاملات بورس و فرابورس رقم ۸۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شده بود، بنابراین جریان معاملات به صورت قدرتمند ادامه داشت، اما نیمه دوم بازار شاخص کل کمی عقب نشینی کرد و در حالی که رشدی ۱.۶۶ درصدی در ابتدای صبح تجربه کرده بود یک درصد آن در نیمه دوم بازار کاهش یافت و بسیاری از نمادها در گروه هایی همچون سیمان، دارو، لاستیک، فلزات قرمز رنگ بودند و بیشتر رشد شاخص مربوط به نمادهای پالایشی بود و چند بانک بود که نه تنها با سقف قیمتی معامله می شدند دارای صف خرید نیز بودند. در ادامه بازار بعد از ساعت دوازده از رشد شاخص کل بازهم کم شد و از ۶۶ صدم به ۳۱ صدم رسید و در بسیاری از نمادهای شاخص ساز نیز دیگر خبری از صف خرید نبود و از طرف دیگر ورود پول حقیقی به بازار تا ساعت دوازه به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسیده بود.

بیشتر بخوانید؛

شاخص یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مرز مقاومت روانی است

رشد قیمت دلار مانع اصلاحات بازار نشد

نکته ای جالب توجه اصلاح بازار در شاخص مثبت این بود که قیمت دلار در صرافی ملی نسبت به روز گذشته رشدی ۳۰۰ تومانی داشته به طوری که روزهای قبل قیمت دلار ۲۱۶۰۰ تومان بود و تا به ۲۱۹۰۰ و بعد حتی به ۲۲۳۵۰ تومان نیز رسید.

در حالی که بسیاری از کارشناسان بازار، اصلاح بازار را منوط به کاهش قیمت دلار می دانستند، اما با وجود رشد قیمت ارز بازهم برخی نمادها وارد اصلاح شدند. این اتفاق می تواند ناشی از صحبت های اخیر مقام های دولتی باشد. چراکه در چند روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس نسبت به رشد شاخص کل ابراز نگرانی کرده بودند و وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این نگرانی ها اعلام کرده که «کمیته ای در وزارت اقتصاد برای بررسی موضوع و رسیدگی به دغدغه نمایندگان تشکیل شده است و همچنین تاکید کرد که ورود به بورس باید براساس مطالعه و آموزش باشد، زیرا معامله در این بازار دارای ریسک است.»

به عبارت دیگر شاخص کل ۷۰ درصد بالاتر از نقطه ای قرار داشته که گفته می شد حباب است و با توجه به ادامه رشد شاخص از همان نقطه و شکستن مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی به نظر می رسد آن هایی که در شاخص یک میلیون واحدی می فروختند پیشبینی درستی از قیمت دلار نداشتند. حالا برخی از تحلیل ها بر این موضوع استوار است که شرایط شاخص در یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد شبیه شاخص یک میلیون واحدی است. شاخص نسبت به آن نقطه اوجی که ساخته ۷۰ درصد رشد کرده اما دلار هم ۴۵ درصد نسبت به آن زمان رشد کرده و با اهرم حاشیه سود، eps forward قیمت های جاری بازار را توجیه می کند. مولفه های مهمی همچون قیمت دلار در کوتاه مدت و وضعیت بازار جهانی، سود بانکی، انتخابات آمریکا در آبان ماه در میان مدت، مشخص خواهند کرد که آیا فروشندگان امروز استراتژی درستی داشته اند یا خیر.

به نظر می رسد برای هفته آتی افزایش عرضه و سرخ پوشی تمام نمادهای کوچک، سبز پوش ادامه دار باشد، روز چهارشنبه فروشندگان نمادهای کوچک را عرضه کردند و افت تقاضا و اصلاح قیمت در آخرین روز معاملاتی این هفته شاخص هم وزن را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شاخص کل در ساعت اول معاملات بورس رشدی ۱۵هزار واحدی را تجربه کرد، و نیمه دوم بازار شاخص کل کمی عقب نشینی کرد و در حالی که رشدی ۱.۶۶ درصدی در ابتدای صبح تجربه کرده بود در نیمه دوم بازار به ۳۱ صدم کاهش یافت که با توجه به اینکه قیمت دلار نسبت به روز گذشته افزایش یافته بود، به نظر می رسد اصلاح آن واکنشی به دغدغه نمایندهای مجلس بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی