English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اصلاح نمادها در شاخص مثبت / آیا رشد نمادها بی حساب و کتاب است؟

خبرها حاکی از این است که ۴ تیر ۹۹ نزدیک به ۴۵ میلیون دلار ارز به صرافی ها تزریق شده که هرچند تقاضای برای این حجم از دلار وجود نداشته، اما این خبر بورس را با اصلاح همراه کرد و بسیاری از نمادها که بی حساب و کتاب رشد قیمت پیدا کردند بین ۵ تا ۱۰ درصد افت قیمت داشتند.

اصلاح نمادها در شاخص مثبت / آیا رشد نمادها بی حساب و کتاب است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند هفته گذشته که بورس دوباره روند مثبت خود را آغاز کرد و از شاخص ۹۰۰ هزار واحد دورخیز کرد،  این بار تا کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رسید، کانالی که رفتار هیجانی سهامداران را به همراه داشت و بسیاری از آنها که پیش بینی می کردند بورس بین یک میلیون و چهارصد هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح خواهد شد پس از کوچکترین تغییری در بازار به صف فروش پیوستند.

در واقع در یک هفته اخیر که رشد  نرخ دلار ، شاخص را از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار عبور داده بود، این انتظار تورمی را به وجود آورد که شاخص تا پایان تیر ماه به مرز یک میلیون و 700 هزار واحد می رسد، سقفی که پیش از این، دستیابی به آن در شش ماهه نخست سال متصور نبود، با این حال رشد دلار دستیابی به این هدف را ممکن کرد و در حالی که مسئولان وعده تعدیل بازار ارز را تا پایان تیر ماه می دادند خبرها حاکی از این است که ۴ تیر ماه نزدیک به ۴۵ میلیون دلار ارز به صرافی ها تزریق شده و هرچند تقاضای برای این حجم از دلار وجود نداشت، اما بازار بورس را با اصلاح همراه کرد و بسیاری از نمادهای که بی حساب و کتاب رشد قیمت پیدا کردند بین ۵ تا ۱۰ درصد افت قیمت داشتند.

یک کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه رشد شاخص ادامه دار خواهد بود، گفت: در حال حاضر سیاست دولت حمایت از بورس و هدایت نقدینگی به این بازار است، از این رو پیش بینی می شود رشد شاخص همچنان ادامه داشته باشد.

پویان مظفری با بیان اینکه در شرایط کنونی برخی نمادهایی که رشد بالایی داشته اند ممکن است در شاخص بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد اصلاح شوند، افزود: در شرایط کنونی عمده رشد شاخص در نتیجه رشد نمادهای بزرگ بوده است، با این حال شرکت هایی هستند که به واسطه خبر تجدید ارزیابی دارایی ها توانسته اند رشد بالایی بدست بیاورند، از این رو پیش بینی می شود اصلاح نمادهای بورس چند روزی ادامه داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر امکان بازگشت به شاخص زیر یک میلیون واحد وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به نرخ تورمی و افزایش میزان نقدینگی که در بازار و اقتصاد کشور وجود دارد، به نظر می رسد سیاست های کلان در راستای تعادل بخشی به بازار بورس باشد، به همین دلیل افت شاخص که به معنای ریزش بورس باشد اتفاق نخواهد افتاد.

افزایش نقدینگی و تورم در بازار

یکی از عواملی که دولت را مجبور به حمایت از بورس کرده افزایش نقدینگی و تورم در بازار است و همین مساله باعث شده دولت برای جلوگیری از نابسامانی در بازارهایی همچون ارز و مسکن، این منابع مالی را به سمت بورس سوق دهد تا از این طریق منابع مالی مورد نیاز بنگاه های تولیدی نیز تامین شود و به نوعی رونق در تولید و اشتغال به وجود بیاید.

یک کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سیاست دولت مدیریت نقدینگی بازار از طریق عرضه اولیه و واگذاری شرکت های دولتی در بورس هست، اظهار کرد: یکی از عواملی که می تواند ظرفیت بورس را در شرایط کنونی بالا ببرد ورود شرکت های جدید به بورس است، به همین دلیل دولت به دنبال افزایش ثبت شرکت ها در بورس و فرابورس است.

محسن مختاری با بیان اینکه رشد شاخص در ماه های اخیر بسیار بالا بوده و اگر این روند ادامه یابد شاخص دو میلیون واحد در دسترس خواهد بود، افزود: وقتی میزان نقدینگی در بازار افزایش یابد ناخودآگاه صفوف خرید و تقاضا بالا می روند و همین مساله موتور رشد شاخص در بورس خواهد شد، از این رو پیش بینی می شود با ثبت نام کد بورسی جدیدی در حال انجام است رشد نقدینگی در این بازار نیز ادامه دار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند هفته گذشته که بورس دوباره روند مثبت خود را آغاز کرد و از شاخص ۹۰۰ هزار دورخیز کرد و این بار تا کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رسیده، کانالی که رفتار هیجانی سهامداران را به همراه داشته و بسیاری از آنها که پیش بینی می کردند بورس بین یک میلیون و چهارصد هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح خواهد شد پس از کوچکترین تغییری در بازار در صف فروش قرار گرفتند. با این حال به نظر می رسد سیاست های کلان در راستای تعادل بخشی به بازار بورس باشد، به همین دلیل افت شاخص که به معنای ریزش بورس باشد اتفاق نخواهد افتاد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه