English

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

شاخص مقاومت مرز یک میلیون را شکست / جذابیت تک سهم ها برای سهامداران جدید

پویان مظفری گفت: در هفته جاری شاخص رشد خوبی را تجربه کرد و در آخر وقت بازار هم ارزش صف خرید به 4800 میلیارد تومان رسید که نشان دهنده کشش بالای بازار برای جذب نقدینگی جدید است.

شاخص مقاومت مرز یک میلیون را شکست / جذابیت تک سهم ها برای سهامداران جدید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار پس از کش و قوس های فراوان در هفته جاری با روند مثبت آغاز شد و پیش بینی می شود در هفته جاری همچنان رشد مثبت ادامه داشته باشد. البته در همین بازار مثبت برخی نمادها و گروه های صنعتی که قبلا رشد بالایی را تجربه کرده بودند منفی بودند، اما از آنجایی که بورس روز شنبه رشدی 40322.80 هزار واحدی تجربه کرد تقریبا همه نمادها را با خود همراه کرد. خبرنگار خبرگزاری موج در گفتگو با یک کارشناس بورس وضعیت بازار در هفته جاری را مورد ارزیابی قرار داد. پویان مظفری معتقد است؛ با توجه به اینکه بازار اصلاحات خوبی را پشت سر گذاشته با توجه به تعدیل مثبتی که شرکت های پالایشی داشته اند ظرفیت رشد مجدد در این نمادها به وجود آمد تا به عنوان لیدری برای بازگشت دوباره شاخص به روند مثبت باشند. در واقع این شرکت ها در سه ماهه چهارم زمستان گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت زیان ده بودند و در چند روز کاری اخیر بورس، قیمت نفت برگشته است و ظرفیت رشد مجدد در سهام این شرکت ها به وجود آورده است.

در ابتدای هفته جاری بازار با رشد خوبی آغاز شد، دلیل این اتفاق را چگونه تحلیل می کنید؟

در حال حاضر فضای روانی شاخص یک میلیون شکسته شده و به نظر می رسد در کوتاه مدت بازار خوبی داشته باشیم و البته پیش بینی می شود در مراحلی توقف های در رشد شاخص داشته باشیم به طوری که سهم ها خرید و فروش شوند تا خریداران جدید وارد شوند.

ورود پول حقیقی جدید به بورس

از نظر میزان عرضه و تقاضای حقیقی و حقوقی در بازار چه تحلیلی نسبت به جریان نقدینگی دارید؟

صفوف خرید ارزش بالایی داشته است، به گونه ای که تنها در روز شنبه 960 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و در آخر وقت بازار هم ارزش صف خرید به 4800 میلیارد تومان رسید و معاملات خرد هم به 10 هزار میلیارد تومان می رسید که این داده ها نشان می دهد که بخش عمده ای از نقدینگی در صف خرید بود.

روز شنبه با وجود اینکه بسیاری از گروه های صنعتی بورس کاملا سبز بودند، اما در گروهایی نیز  بسیاری از نمادها منفی بودند، تحلیل شما نسبت به این موضوع چیست؟

به طور قطع برخی از گروه های صنعتی در هفته های گذشته رشد خوبی را تجربه کرده اند و در حال حاضر به اصلاح نیاز دارند و این خارج از مکانیسم رشد شاخص کل است، برای نمونه خیلی از شرکت های صنایع غذایی در چند وقت اخیر رشد خوبی داشته باشند، به همین دلیل در شرایطی که بازار مثبت بود این گروه منفی خوردند.

در چند ماه گذشته گروه بانکی نقش مهمی در رشد شاخص کل بورس داشت، آیا این گروه ظرفیتی برای رشد بیشتر دارد یا اینکه دیگر نمی توانند به عنوان یک لیدر در بازار نقش آفرینی کنند؟

در صنعت بانکی به دلیل اینکه عملیات باز بانکی قرار هست اجرا شود و برخی از این بانک ها دارایی های زیادی دارند که پس از واگذاری می تواند آن ها را به سمت سوددهی ببرد، از این رو به نظر می رسد برخی از بانک ها در سال جاری همچنان لیدر بازار باشند. هرچند برخی از بانک ها هم زیان انباشته بالایی دارند.

وضعیت گروه های صنعتی در بورس

بسیاری از کارشناسان در ماه گذشته پس از سقوط قیمت نفت و کاهش قیمت مواد اولیه شرکت های پتروشیمی اینگونه تحلیل می کردند که قیمت محصولات پتروشیمی با سقوط نفت کاهش چندانی نداشته، به همین دلیل سوددهی پتروشیمی ها افزایش می یابد و انتظار رشد بالایی از این شرکت ها داشتند، اما عملا این اتفاق چندان نیفتاد، دلیل این موضوع چیست و روند رشد این گروه را چگونه می بینید؟

به طور قطع با کاهش قیمت یک محصول کامودیتی سایر محصولات پایین دستی آن نیز ارزانتر می شوند و این کاملا طبیعی است که با کاهش قیمت نفت محصولات پتروشیمی نیز ارزان  شوند، اما با طور کلی برخی از شرکت های پترشیمی در بورس شرایط خوبی دارند، هرچند برخی دیگر از محصولات پتروشیمی ها در بازار جهانی فروش چندان خوبی ندارد، اما در شرایط کنونی روند بازار مثبت است و همه شرکت ها هم رشد داشته اند.

در گذشته بسیاری از سهامداران جدید به بازار گروه های صنعتی بیشتر توجه می کردند، در حال حاضر وضعیت خریدها در بورس چگونه است، آیا هنوز تقاضا برای گروه ها بیشتر از تک سهم هاست؟

در برخی از گروه ها تک سهم هایی وجود دارند که جذابیت بالای دارند، از طرف دیگر بازار به این سطح از بلوغ رسیده است که سهامداران نیز روی تک سهم ها سرمایه گذاری کنند و چندان روی خرید های گروهی تمرکز نمی کنند. بنابراین سهامداران در بازار دستچین می خرند به همین دلیل باعث رشد مثبت برخی شرکت ها در روند منفی یک گروه صنعتی می شود.

در شرایط کنونی چرا برخی گروه های صنعتی همچون معدنی ها و فلزی ها رشد خوبی داشته اند، در شرایطی که بازار ساخت و ساز با رکود همراه است؟

در حال حاضر بسیاری از صنایع فلزی عملکرد مثبتی داشته اند، اما واقعیت این است که رشد این شرکت ها در چند وقت گذشته در نتیجه افزایش رشد قیمت دلار  بوده است. هرچند بسیاری از محصولات فلزی ارتباطی به ساخت و ساز ندارند و بازار خاص خود را دارند، به همین دلیل نمی توان گفت که رکود بخش مسکن، تقاضای محصول در این شرکت ها را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار پس از کش و قوس های فراوان در هفته جاری با روند مثبت آغاز شد و پیش بینی می شود در هفته جاری همچنان رشد مثبت ادامه داشته باشد. البته در همین بازار مثبت برخی نمادها و گروه های صنعتی که قبلا رشد بالایی را تجربه کرده بودند منفی بودند، اما از آنجایی که رشدی 40322.80 هزار واحدی تجربه کرد تقریبا بیشتر نمادها را با خود همراه کرد. از این رو برخی کارشناسان معتقدند کشش بالای بازار برای جذب نقدینگی جدید وجود دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه