English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اصلاح شاخص متاثر از نوسان ۵۰ شرکت بزرگ

به گفته کارشناسان شاخص بورس پس از رشد 50 شرکت بزرگ از مرز یک میلیون گذشت و حالا با اصلاح قیمت سهام این شرکت ها بار دیگر شاخص به زیر یک میلیون بازگشته است و احتمالا در هفته جاری همچنان بازار منفی باشد.

اصلاح شاخص متاثر از نوسان 50 شرکت بزرگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار بورس نخستین شنبه خرداد را هم با منفی پشت سر گذاشت تا این دغدغه همچنان وجود داشته باشد که آیا شاخص بار دیگر به روند مثبت قبل بر می گردد یا همچنان در شاخص زیر یک میلیون در نوسان خواهد ماند. یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه هنوز روند اصلاح بورس ادامه دارد، گفت: به نظر می رسد تا پایان هفته جاری بازار سرمایه همچنان منفی باشد، از طرف دیگر بسیاری از سهام که منفی شده اند هنوز فرصت خرید دارند و نمی توان از این موقعیت گذشت.

مبین کسایی با بیان اینکه در یک ماه گذشته شرکت های دارویی روند معکوسی با سایر شرکت ها طی کرده اند، تصریح کرد: در دوران کرونا تصور بازار این بود که شرکت های دارویی رونق خواهند گرفت، به همین دلیل سهام دارویی ها رشد کردند، اما این اتفاق نیفتاد و باعث تغییر استراتژی سرمایه گذاران شد، از این رو بازار به شرکت های شیمیایی نیز اقبال نشان نداده، هرچند خبرهایی درباره کشف واکسن کرونا منتشر شده که می تواند روند رشد دارویی ها را دوباره آغاز کند.

او با تاکید بر اینکه زراعتی ها هم در روندی مثبت سروصدایی ایجاد نکرده اند، اظهار کرد: در حال حاضر باید گفت که وقتی شاخص مثبت می شود بیشتر شرکت های سرمایه گذاری و بانک ها مثبت خواهند بود و در بازار منفی بالعکس خواهد بود، از این رو در هفته جاری روند منفی روی شرکت های سرمایه گذاری نیز تاثیر خواهد داشت.

کسایی با تاکید بر اینکه انتشار اخبار روی روند بورس اثر می گذارد، اظهار کرد: وقتی خبری درباره یک بازار منتشر می شود، حتی اگر واقعیت نداشته باشد روی بازار تاثیر می‌گذارد. بنابراین تحلیل های بنیادی در ماه های اخیر در روند بازار تاثیر چندانی نداشته است.

او با تاکید بر اینکه رشد برخی محصولات ساختمانی به اصلاح بازار خورد و نتوانستند رشد کنند، اظهار کرد: افرادی که در این بخش سرمایه گذاری کردند می توانند در بلندمدت سهامداری کنند، به طور قطع تمام شرکت ها در بورس ظرفیت رشد دارند.

ضرورت اصلاح بورس برای تداوم رشد شاخص

در یک ماه گذشته ورود نقدینگی به بورس شدت بیشتری گرفته و پیش بینی می شد روند رشد شاخص ادامه دار شود اما در عمل این اتفاق نیفتاد و بازار شاخص را اصلاح کرد. یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره دلایل نزولی شدن بورس در هفته های اخیر گفت: در چند هفته گذشته بورس اصلاح قیمت داشته، زیرا قبلا 50 شرکت بزرگ بورسی موج صعودی قدرتمندی داشته اند و شاخص را بالای یک میلیون تومان رساندند، اما واقعیت این است که روند بازار و ارزش سهام شرکت ها نمی تواند با همان شدت به رشد خود ادامه دهد و این اصلاحات نیاز بود.

پویان مظفری با بیان اینکه چند وقت گذشته نوعی بلدی در انتخاب سهام شرکت های بزرگ وجود داشت که ارزش سهام برخی شرکت ها را با شدت زیادی بالا برد، افزود: در حال حاضر بازار رشد سریع این شرکت ها را متوقف کرده، چون شرکت های بزرگ روی شاخص خیلی اثر گذاشته اند که بعد از آن  اصلاح شاخص رخداده است.

او با تاکید بر اینکه سهامداران نباید از کلیت بورس بترسند، تصریح کرد: سایر بازارها مانند سپرده گذاری بانکی و دلار و ارز این روزها سود چندانی ندارند و تنها بازار بورس علاوه بر سود در برابر تورم سپر محافظتی دارد. به عبارت دیگر بانک ها فقط سود می دهند و بازار سکه و ارز تنها در نتیجه تورم رشد می کند اما در بورس علاوه بر سود، تورم هم در ارزش آنها تاثیرگذار است.

مظفری با تاکید بر اینکه بورس برای سرمایه گذاران خرد نیز می توانند بازار مناسبی باشد، اظهار کرد: این روند نزولی را وقتی با مهر 97 یا 98 مقایسه می کنیم می بینیم که اصلاح شاخص در شرایط کنونی خیلی بزرگ نیست. در واقع در آن زمان شرایطی به وجود می آمده بود که صف فروش قفل می شد و اجازه خروج به سهامداران داده نمی شد و بازار کاملا منفی می شد، اما در اصلاح اخیر معاملات در جریان بود.

او با تاکید بر اینکه خبر فروش سهام عدالت بازار را تحت تاثیر قرار می داد، تصریح کرد: در این روزها بازار سهام تحت تاثیر خبرها دچار نوسان شده، با این حال بازارها صف فروش بودند، اما قابلیت معامله هم داشته‌اند و این نشان می دهد که بورس شرایط خیلی بدی ندارد و به زودی به روند مثبت بر می‌گردد.

این کارشناس بورس با پیش بینی روند بورس در سال جاری تاکید کرد: به طور قطع بازار تا پایان سال سیر صعودی خواهد داشت، اما شرکت هایی که در چند ماه گذشته رشد شارپی داشته اند تا چند وقت به اصلاحات خود ادامه می دهند و در یک ماه آینده دوباره روند صعودی خود را آغاز می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو هفته گذشته با وجود اینکه ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه داشته اما شاخص بار دیگر به زیر یک میلیون نزول کرد و این نگرانی را در بین سهامداران به وجود آورد که بورس روند ریزش خود را آغاز کرده، اما کارشناسان معتقدند بسیاری از شرکت ها در این مدت رشد زیادی را تجربه کرده اند و این تغییر شاخص به معنای ریزش نیست و به نوعی اصلاح بازار و واقعی شدن قیمت هاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه