English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مردم سهامداری یاد بگیرند نه سهام بازی

از یک شنبه و دوشنبه هفته جاری ریزش شاخص آغاز شد و شاخص از یک میلیون و چهل هزار به یک میلیون و هشت هزار برگشت، از این رو ریزش زیاد نخواهد بود، به همین دلیل پیش بینی می شود شاخص دوباره روندی صعودی داشته باشد و در هفته آینده تا سه، چهار روز مثبت بماند.

مردم سهامداری یاد بگیرند نه سهام بازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سهامداران بورس ایران چند هفته ای است که در انتظار سقوط شاخص بورس بودند و حتی برخی پیش بینی می کردند به دلیل اینکه رشد، بسیار به اصطلاح شارپی بوده است، شاخص بورس به میزان قابل توجهی کاهش یابد، اما به دلیل اینکه ورود تازه واردها حجم بالایی از نقدینگی را وارد بورس کرده اند عملا روند تغییرات شاخص به صورت نوسانی ادامه دارد و حتی در برخی موارد امکان پیش بینی را از حرفه های های بورس گرفته است. در هفته جاری بورس دو روز منفی را پشت سر گذاشته و برخی از کارشناسان بورسی پیش بینی کرده اند هفته آینده بورس وارد کانال مثبت می شود و احتمالا شاخص تا یک میلیون و 200 هزار رشد خواهد کرد.

یک کارشناس بورس روز چهارشنبه 24 اردیبهشت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امروز بازار از حالت منفی خارج شد، اظهار کرد: روند بورس در هفته جاری برعکس هفته پیش بود، زیرا در روزهای میانی هفته پیش شاخص از مثبت به سمت منفی رفت و در پایان هفته بورس با منفی بسته شد، اما در هفته جاری روزهای میانی هفته شاخص منفی شد اما در ادامه روندی مثبت را پیش گرفت.

متین کسایی با بیان اینکه در حال حاضر بازار به طور کلی خوب است، افزود: در هفته آینده سهام بسیاری از شرکت ها مثبت خواهد شد، هرچند سهامدارانی هم هستند که ضرر می کنند و این به معنی این است که وضعیت سهامداران در بازار بستگی به خرید سهم آنها دارد.

او با نگاهی به روند تغییرات شاخص بورس پیش از عبور از مرز یک میلیون، تصریح کرد: در روزهای  سه شنبه و چهارشنبه، پیش از عبور از مرز یک میلیون شاخص، بازار منفی بود و شاخص مقاومت می کرد و بعد از اینکه بالا رفت دو روز رشدی پنج و سه درصدی تجربه کرد. در ادامه از یک شنبه و دوشنبه هفته جاری ریزش آغاز شد و شاخص از یک میلیون و چهل هزار به یک میلیون و هشت هزار برگشت، از این رو ریزش زیاد نخواهد بود، به همین دلیل پیش بینی می شود شاخص دوباره روندی صعودی داشته باشد و در هفته آینده تا سه، چهار روز مثبت بماند.

کسایی با تاکید بر اینکه هرچقدر نقدینگی به بازار اضافه شود رشد سهام را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: در حال حاضر به نظر می رسد باید برای ورود افراد جدید به بورس بیشتر سخت گیری شود تا در بازه زمانی ثبت احراز هویت، سرمایه گذاران بتوانند اطلاعات خود را درباره بورس بالا ببرند. به عبارت دیگر امروز مردم باید سهامداری یاد بگیرند نه سهام بازی.

روند رشد بورس منطقی نیست

همچنین یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره روند بورس در هفته ای که گذشت، گفت: به طور کلی ذات بازار بورس به نوسان نیاز دارد و تازه واردها انتظار دارند که بورس همیشه رشد داشته باشد، اما این اتفاق نمی افتد و به طور کلی بورس در بلندمدت سودآوری دارد.

مرتضی علی اکبری با بیان اینکه سهام برای مردم بیشتر از بانک، ارز و ... سودآوری دارد، افزود: تازه واردها نباید از کاهش شاخص در هفته اخیر نگران نباشند، زیرا بورس به این اصلاح قیمت ها نیاز دارد تا به روند رشد تدریجی خود ادامه دهد.

او با تاکید بر اینکه کهنه کارهای بورس خیلی رشد سریع بورس را دوست ندارد، اظهار کرد: وقتی روند صعودی بورس منطقی باشد ریسک کمتری دارد و امروز رشد آن منطقی نیست. در واقع نگاه به بازار سرمایه باید متفاوت از گذشته باشد و کهنه کارها در سال های گذشته هم اتفاقات متفاوتی در بورس دیده اند و امروز هم بورس ایران شکل جدید پیدا کرده، زیرا بعد از این نیز 50 میلیون سهام عدالت وارد می شود.

علی اکبری با رد نقش دولت در بالا رفتن شاخص ها، تصریح کرد: دولت در یک مقطعی سهام عرضه می کند و بعد از بازار بورس خارج می شود، از این رو دلیلی برای مدیریت بازار ندارد.

او درباره روند تغییر ارزش سهام در سال جاری اظهار کرد: در یک دوره ای شرکت های کوچک به دلیل حجم مبنای کمی که داشتند مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت، زیرا آنها می توانستند با تغییر مبنا، تغییر قیمت زیادی ایجاد کنند، اما در ادامه بعد به مرحله ای خطرناکی رسیدند، از این رو سهامداران در نهایت باید به شرکت های بنیادی نگاه کنند تا به سوددهی برسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، از یک شنبه و دوشنبه هفته جاری ریزش شاخص آغاز شد و از یک میلیون و چهل هزار به یک میلیون و هشت هزار برگشت، به همین دلیل کارشناسان پیش بینی می کنند شاخص دوباره روندی صعودی داشته باشد و تا سه چهار روز مثبت بماند، هرچند حال حاضر باید برای ورود افراد جدید به بورس بیشتر سخت گیری شود تا در بازه زمانی ثبت احراز هویت، سرمایه گذاران بتوانند اطلاعات خود را درباره بورس بالا ببرند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی