English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دورخیز گهر زمین برای رکود زنی در سودآوری

به زودی ضریب قیمت محصولات کنسانتره و گندله افزایش می یابد و می تواند سودآوری شرکت های معدنی را افزایش دهد، هرچند شرکتی مانند گهر زمین در ۴ سال گذشته افزیش ۴ برابری بازدهی داشته و پیش بینی می شود در ادامه این بهبود عملکرد، میزان سودآوری شرکت هم رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

دورخیز گهر زمین برای رکود زنی در سودآوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند هفته اخیر رشد شاخص کل بورس قابل ملاحظه بوده و گروه معادن و فلزات اساسی نقش اساسی در این جهش داشته اند، برخی از این معادن همچون گهر زمین به دلیل داشتن ذخائر معدنی مناسب و عملکردی سود ده بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند، در حال حاضر نماد این شرکت به دلیل افشای اطلاعات متوقف است.

درواقع شرکت گهرزمین سیرجان با انجام اقدامات گسترده توسعه‌ای برای رونق و جهش تولید، بومی‌سازی قطعات، مقابله با کرونا و مسئولیت‌های اجتماعی، رکوردهای خوبی در یکسال گذشته داشته است که می تواند آینده روشنی را برای این شرکت رقم بزند، اما در مجموع حاشیه سود گهرزمین «ب» در ۴ سال گذشته به میزان بیش از ۵۰ درصد رشد داشته به گونه ای که از حاشیه سود ۳۶ درصدی به ۵۴ درصد رسیده است.

وضعیت عالی سودآوری شرکت های معدنی از جمله شرکت گهرزمین با بررسی بازده حقوق صاحبان سهام تکمیل می شود، به طوری که در 4 سال گذشته بازدهی این شرکت ۴ برابر شده و از بازدهی ۲۰ درصدی در سال ۱۳۹۵ به بازدهی ۷۶ درصدی در سال ۹۸ افزایش یافته است.

این معدن در سال مالی ۹۸-۹۷ به صورت تقریبی ۲۰.۶ میلیون تن سنگ‌آهن داشته که سه میلیون و ۵۲ هزار و ۵۵۹ تن معادل ۱۷.۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل رشد داشه است. همچنین میزان تولید سنگ آهن دانه‌بندی‌شده از پنج میلیون و ۳۱۲ هزار و ۶۱۲ تن در سال مالی ۹۷ به هفت میلیون و ۹۰۸ هزار و ۲۵۰ تن در سال مالی ۹۸ رسیده که میزان ۴۸.۸۵ درصد رشد تولید داشته‌ است. همچنین تولید کنسانتره از یک میلیون و ۹۲۳ هزار تن در سال ۹۵ به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است.از طرف دیگر در شرکت سنگ آهن گهر زمین تمامی فعالیت های ایمنی، بهداشت و زیست محیطی بر اساس استانداردهای ISO۴۵۰۰۱- ۲۰۱۸ و ISO۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ در حال انجام است.

چشم انداز درآمدزایی گهر زمین

حالا با توجه به اینکه افزایش ضرایب قیمت کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی در دستور کار قرار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد پیش بینی می شود سودآوری شرکت در سال جاری جهشی باشد، چراکه در حال حاضر با همان ضرایب قبلی فروش محصولات تولیدی روند سودآوری شرکتهای معدنی از جمله گهرزمین بسیار مثبت است و قطعا با افزایش ضرایب قیمتی گندله و آهن اسفنجی رشد درآمد بیشتر می شود.

از طرف دیگر با توجه به اینکه کنسانتره و گنده در زنجیره فولاد جزو محصولات بالادستی هستند تغییر ضریب قیمتی آن می تواند تاثیر بسزایی در قیمت سایر نهاده های شرکت های فولادسازی داشته باشد و سودآوری شرکت های فولادی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و تا جایی که ممکن است ایجاد التهاب در قیمت محصولات نهایی، توسعه در بخش فولادسازی کشور را مختل کند.

در چند ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، میزان تقاضا برای محصولات کامودیتی در جهان کاهش یافته بود و فرصت مناسبی بود تا شرکت ها بتوانند روی طرح های توسعه ای کار کنند، از این رو شرکت گهر زمین در این زمینه برنامه های خود را پیش برده و در شرایط کنونی نیز که واحدهای تولیدی در حالت بازگشت به رکورد های قبلی تولید هستند این واحد تولید خود را افزایش داده است. از طرف دیگر قیمت کنسانتره، گندله و ... که با ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می شود به زودی افزایش خواهد یافت و روی مجموع سود شرکت های معدنی تاثیر می گذارد.

به زودی ضریب قیمت محصولات کنسانتره و گندله افزایش می یابد و می تواند سودآوری شرکت های معدنی را افزایش دهد، هرچند شرکتی مانند گهر زمین در ۴ سال گذشته افزیش ۴ برابری بازدهی داشته و پیش بینی می شود در ادامه این بهبود عملکرد، میزان سودآوری شرکت هم رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. چراکه آمارها روند صعودی تولید شرکت را نشان می دهد، به طوری که در سال مالی ۹۸ میزان تولید سنگ آهن دانه‌بندی‌ شده هفت میلیون و ۹۰۸ هزار و ۲۵۰ تن بوده که در مقایسه با در سال مالی ۹۷ رسیده که پنج میلیون و ۳۱۲ هزار و ۶۱۲ تن تولید داشته میزان ۴۸.۸۵ درصد رشد داشته‌ است. همچنین تولید کنسانتره از یک میلیون و ۹۲۳ هزار تن در سال ۹۵ به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • فریبرزفرامرز

    باسلام خیربرای من سهامدارمفیدنبودبرای اینکه باتوجه به تاییدامورسهام شرکت حق تقدمهای درخواستی بمن تعلق نگرفت واعلام کردندامورسهام اشتباه کرده ...

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی