English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

کرونا مصرف آب در تهران را چقدر بالا برد؟

مشاور ملی طرح گسترش سواد آبی سازمان مدیریت منابع آب کشور گفت: متوسط مصرف آب در یک هفته اخیر روزانه از مرز سه میلیون مترمکعب عبور کرد و به مصرف تیرماه تهران رسیده که در آن زمان بخش عمده ای از آب توسط کولرهای آبی مصرف می شود، از این رو نشان می هد که آب مصرفی امروز تهران بیش از شستشویی بهداشتی دست و صورت است.

کرونا مصرف آب در تهران را چقدر بالا برد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پس از شیوع گسترده کرونا در ایران به دلیل افزایش رعایت اصولی بهداشتی در هفته اخیر خبرهای مبنی بر احتمال قطعی آب در تهران منتشر شد و دستگاه های مرتبط با آب ضمن اعلام هشدار درباره مصرف بالای آب در تهران، بار دیگر وجود بحران آب را در کشور کوش زد کردند، این مسئله در شرایطی رخ داده که ایران در دو سال گذشته نسبتا بارندگی های خوبی داشته و به نوعی سال پرآبی را پشت سر گذاشته است.

مشاور ملی طرح گسترش سواد آبی سازمان مدیریت منابع آب کشور درباره وضعیت مصرف آب در هفته اخیر به خبرنگار خبرگزاری موج، گفت: متوسط مصرف آب در یک هفته اخیر روزانه از مرز سه میلیون مترمکعب عبور کرد و به مصرف تیرماه تهران رسیده که در آن زمان بخش عمده ای از آب توسط کولرهای آبی مصرف می شود، از این رو نشان می دهد که آب مصرفی امروز تهران بیش از شستشوی بهداشتی دست و صورت است.

محمدجواد سمیعی در پاسخ به این سوال که چرا در ایران از نظر ذخیره آب، تفاوتی بین ترسالی و خشکسالی وجود ندارد و در دو حالت با کمی مصرف بیشتر آب، به سرعت موضوع قطعی آب مطرح می شود، گفت: در حال حاضر شاخص اقلیم در بخش آب داریم که میانگینی از وضعیت  بارش، تبخیر و ... را نشان می دهد که در بلندمت ثابت است و از آنجایی که ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد بارندگی ایران یک سوم دنیا بوده و در مقابل میزان تبخیر آب سه برابر دنیا است و مساله دیگر اینکه تصور عامه این است که هرجا آبی جاری است باید به سرعت آن را ذخیره کرد، در شرایطی که در حال حاضر حدود 56 درصد از منابع آب شرب کشور از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

او با تاکید بر اینکه امروز 600 دشت در کشور داریم که از 400 دشت برداشت آب ممنوع است، افزود: به نوعی می توان گفت تمام مناطق مسکونی کشور در همین دشت های ممنوعه قرار دارند، برای نمونه دشت تهران، اصفهان، همدان، مشهد و... از طرف دیگر در سال های که پربارشی داریم به دلیل اینکه آب های زیر زمینی را پیشخور کرده ایم عملا این بارش ها تاثیر چندانی در ذخیره آب ندارند.

این کارشناس اجتماعی آب با تاکید بر اینکه به طور کلی متوسط بارش در ایران 220 میلیمتر در سال است، اظهار کرد: در سال های گذشته میزان بارش باران به خاطر تغییر اقلیم کم شده و به حدود 190 میلیمتر در سال رسیده است.

او با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب می تواند از طریق احداث سد انجام شود، اما تمام پروژه های سد شرایط یکسانی را ندارد، گفت:  در سال های گذشته اقدامات خوبی در زمینه سدسازی انجام شده، به طوری که اگر در اطراف تهران سدی مانند لتیان و ... احداث نمی شد بدون وجود آنها تامین آب تهران مقدر نبود. البته در سال های گذشته پروژه های بد در سد سازی نیز داشته ایم برای نمونه اجرای سد گتوند در کشور قابل دفاع نیست.

مشاور ملی طرح گسترش سواد آبی سازمان مدیریت منابع آب کشور درباره تغییراتی که در وضعیت بارش و ذخیره سازی منابع آب به وجود آمده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه 13 اسفند روز ملی آب است و امسال برای روز جهانی آب که در فروردین ماه است نیز شعار «آب و تغییر اقلیم» انتخاب شده، این موضوع را برجسته می کند که جهان با این تغییر مواجه شده، به طوری که هم با کم آبی مواجه هستیم هم اینکه بارش های شدیدی بیشتری در کوتاه زمان رخ می دهد، از این رو باید با شرایط جدید سازگاری ایجاد کنیم، در همین راستا درسی با عنوان سیلاب برای دانش آموزان پایه یازدهم قرارداده شده تا ضمن آشنایی با سیلاب و چگونگی برخورد با آن بتوانیم تاب آوری بیشتری در قبال این تغییرات داشته باشیم. همچنین باید توجه داشت که این تغییر اقلیم نیازمند تغییر رویکرد برای ساخت و سازها نیز هست که یکی از مهمترین نکات در این زمینه توجه به  عدم ساخت و ساز در حریم رودها است، به گونه که اگر در یک بستر رود ساخت و ساز انجام شود آسیب های زیادی در نتیجه بروز یک بارش شدید برجای خواهد گذاشت و اگر در حریم رودخانه ها آزادسازی رخ دهد، علاوه بر اینکه سیلاب ها در مسیر خود تخریبی وارد نمی کنند مدیریت منابع آب آن نیز بهتر انجام خواهد شد. از طرف دیگر در رویکرد جدید باید سازها مناسبی در کشور احداث شود تا ضمن کنترل سیلاب ها بتوانیم از منابع آبی ها به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یکی دو سال گذشته میزان بارش باران در کشور به قدری رسیده بود که در اکثر تقاط کشور شاهد سیل و آب گرفتگی بوده ایم و همین مساله این تصور را ایجاد کرده بود که کشور در شرایط کنونی دیگر با بحران آب مواجه نبود، اما در هفته اخیر که کشور با شیوع بالای کرونا ویروس همراه شده بود و کارشناس وزارت بهداشت افزایش شستشویی دست ها برای مقابله با واگیری ویروس کرونا را توصیه کرده بودند همین مساله باعث کاهش سطح آب شهر تهران شود و مشاور ملی طرح گسترش سواد آبی سازمان مدیریت منابع آب کشور درباره وضعیت مصرف آب در هفته اخیر گفته بود که متوسط مصرف آب در یک هفته اخیر به مصرف تیرماه تهران رسیده که در آن زمان بخش عمده ای از آب توسط کولرهای آبی مصرف می شود، از این رو نشان می هد که آب مصرفی امروز تهران بیش از شستشویی بهداشتی دست و صورت است که برای جلوگیری از قطعی آب باید اصلاح الگوی مصرف صورت بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه