English

در سه ماهه پایانی سال ۹۷ رخ داد؛

ورود ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب سد کلاس ایران به عراق

در سه ماهه پایانی سال 97 از رودخانه کلاس نزدیک به 1.2 میلیارد متر مکعب آب پس از استفاده در نیروگاه ها در مسیر قبلی وارد سد دوکان عراق شده است.

ورود 1.2 میلیارد متر مکعب آب سد کلاس ایران به عراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از مهم‌ترین دغدغه کشورها در سال های اخیر موضوع آب است که در منطقه خاورمیانه کشورهای بیشتری درگیر این چالش هستند و همواره بین همسایگان کنترل آب های مرزی یا بی توجهی به حق آبه اختلافاتی را به وجود آورده است، برای نمونه پروژه گاپ ترکیه در مهار آب های سطحی و جلوگیری از ورود آن به خاک عراقی نقش مهمی دارد که فرسایش و آسیب های زیست محیطی آن روی ایران نیز تاثیر می گذارد. از طرف دیگر دولت افغانستان نیز با ساخت دو سد مانع از ورود آب هیرمند به ایران می‌شود این در شرایطی است که ایران باوجود بحران آب در کنترل آب های مرزی با حفظ حقوق همسایه نیز چندان موفق عمل نکرده است.

در سال های اخیر ایران سد سردشت را ساخته که 378 میلیون متر مکعب در طراز نرمال آب پشت آن ذخیره می شود اما همچنان پس از استفاده در نیروگاه ها دوباره نزدیک به 1 میلیارد مترمکعب آن وارد خاک عراق می‌شود.

علی زمانی معاون سد سردشت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه از اهداف کلی سد سردشت کنترل آب‌های مرزی و تولید برق، آبیاری 7800 هکتار از اراضی منطقه است، گفت: در شرایط کنونی آب از خروجی این سد به سمت عراق واردمی شود و امروز تنها سه نیروگاه 50 مگاواتی را تامین می کند که می تواند تا 400 گیگا بایت برقی از نیروگاه برق آبی را پوشش دهد.

علی زمانی با بیان اینکه در شرایط کنونی آب خروجی از سد سردشت به همان مسیر قبلی عراق می رود، افزود: قرار است در 200 میلیون متر مکعب آب سد سردشت به بالادست منتقل شود

او با تاکید بر اینکه در سه ماهه پایانی سال 97 از رودخانه کلاس نزدیک به 1.2 میلیارد متر مکعب آّب برای سد سردشت آورد داشته، تصریح کرد: آب اضافی در سد پس از بکارگیری در نیروگاه به سد دوکان عراق می رود.

او با اشاره به دیگر اقداماتی که در زمینه تامین آب شرب منطقه که جمعیتی 65 هزار نفری دارد، انجام شده است، تصریح کرد: ظرفیت تولید آب در تصفیه خانه 490 لیتر بر ثانیه است که در حال حاضر تنها یک سوم از این ظرفیت فعال است و با توجه به توسعه روستایی و رشد شهرنشینی این تصفیه‌خانه که با هزینه 100 میلیارد تومان و در مدت سه سال انجام‌شده بسیار اثرگذار خواهد بود و در شرایط کنونی از ظرفیتی بسیار پایین از قابلیت آن استفاده می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی