English

در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری با کشورهای همسایه مطرح شد؛

منطقه آزاد ارس، انزلی و ماکو خط مقدم همکاری با اوراسیا

مسئولان مناطق آزاد معتقدند در جهت عقیم سازی توطئه های استکبار با شناسایی ظرفیت های کشور و دیدگاه های قانون اساسی می توانیم تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه را بهبود ببخشیم.

منطقه آزاد ارس، انزلی و ماکو خط مقدم همکاری با اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج،  همایش و نمایشگاه مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری با کشورهای همسایه با حضور مدیران عامل مناطق آزاد ارس، چابهار، انزلی و ماکو برگزار شد.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه امیدواریم در توافقنامه اوراسیا تجربیات سایر همکاری منطقه ای را نداشته باشیم، گفت: در جهت عقیم سازی توطئه های استکبار با مقاومت و شناسایی ظرفیت های کشور و دیدگاه های قانون اساسی می توانیم تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه را بهبود ببخشیم.

محسن نریمان با بیان اینکه منطقه آزاد ارس نقطه ارتباط مرزی با کشور ارمنستان داریم که دروازه ورود به بازار اوراسیا است، اظهار کرد: این جغرافیای منطقه به ما دیکته می کند که این مرز را فعال کنیم و از امکانات این توافقنامه در جهت تسهیل واردات و صادرات استفاده کنیم.

او با تاکید بر اینکه سه منطقه آزاد ارس، ماکو و انزلی با اتحادیه اوراسیا همجوار هستند، اظهار کرد: امکان ارتباط با اروپا از طریق کشور گرجستان وجود دارد و از طرف دیگر ارتباط ریلی با کشورهای شمالی از ارس وجود داد و همچنین بزرگترین گلخانه خاورمیانه در این منطقه وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه در سال 1394 حدود 100 شرکت صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این منطقه فعالیت داشتند که به 187 مورد رسیده است، افزود: مناطق آزاد ظرفیت های بالایی برای توفیق توافقنامه اوراسیا دارد و امروز به دنبال این هستیم که تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کنیم.

اولویت همکاری توسعه کریدور حمل و نقل

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر با تحولاتی که در ارتباطات ایجاد شده جابجایی مواد اولیه و نیروی انسانی سریع شده است، گفت: در شرایط کنونی زمان و هزینه حمل و نقل اهمیت ویژه ای یافته به همین تولید کننده ها تمایل دارند در مکان های مستقر شوند که با حداقل زمان و کمترین هزینه کالا را به مقاصد صادراتی برسانند.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه کشور چین برای دستیابی به هدف قدرت اقتصادی جهان پس از سال 2020 کمربند حمل و نقلی تعریف کرده است، گفت:روسیه به دنبال تعریف کریدوری از مسیر ایران برای توسعه روابط خود در شرق آفریقا و آسیا هستند. از این رو در قرآن نیز کریدور شمال_جنوب، تمرکز بر خدمات لجستیک و...در دستور کار قرار دارد.

ضرورت ایجاد ثبات

محمد ولی روزبهان مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه مهمترین اقدام در زمینه همکاری منطقه ای اجرای موافقتنامه است، گفت: اگر بحث های که امروز به عنوان خارج شدن مناطق آزاد از معافیت مالیاتی ادامه یابد می تواند به بی ثباتی های دامن بزند و مانع از بهره مندی از موافقتنامه اوراسیا می شود.

او با تاکید بر اینکه منطقه اوراسیا جمعیت 180 میلیون نفری دارد، افزود :20 درصد تولید گاز جهان در این منطقه انجام می شود و ظرفیت بالایی در زمینه صادرات و واردات دارند.

او با تاکید بر اینکه مسیر ریلی چین می تواند در آینده اقتصادی ایران موثر واقع شود، گفت: کریدور نستراک(شمال و جنوب) که از کشور فنلاد تا جنوب شرق آسیا را پوشش می دهد که بندر منطقه آزاد انزلی و کاسپین می توانند نقش مهمی در ترانزیت کالا در هاب لجستیک حمل و نقلی داشته باشند.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی