English

مسلم بیات در گفتگو با خبرگزاری موج؛

ذرت‌های آلوده اجازه ورود برای تولید محصول نیز ندارند/دستور رئیس‌جمهوری مرجوع شدن ۱۴۷ هزار تن ذرت آلوده است

معاون کیفیت سازمان استاندارد گفت: در حال حاضر 147 هزار تن ذرت آلوده در گمرک وجود دارد که واردکننده‌های آن خواستار اجازه ترخیص آن برای تولید الکل و ... شدند، اما ازآنجایی‌که ردیابی آن محرز نبود اجازه ورود به کشور را نداده‌ایم و رئیس‌جمهور نیز دستور مرجوع شدن آن را داده اند.

ذرت‌های آلوده اجازه ورود برای تولید محصول نیز ندارند/دستور رئیس‌جمهوری مرجوع شدن 147 هزار تن ذرت آلوده است

معاون کیفیت سازمان استاندارد در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه 33 محموله واردات ذرت توسط شرکت های مختلف ثبت شده بوده گفت: یکی از محموله ها واردات 20 هزار تن ذرت توسط یک شرکت خصوصی از هندوستان در سال 92 بوده و محموله ای دیگر واردات 72 هزار تن ذرت آلوده در سال 95 بوده است که در مجموع 92 هزار تن ذرت آلوده در گمرک موجود بود، پس از اینکه شرکت خصوصی علیه ما در دیوان عدالت اداری شکایت کرد از ما بررسی مجدد این محموله ها را خواستند که ما در اندازه های 500 تنی 100 تا 150 آزمایش برای مجموع ذرت‌های وارداتی انجام دادیم که این ارزیابی ها حکایت از آلودگی 147 هزار تن از مجموعه ذرت‌های وارداتی بود.

مسلم بیات با بیان اینکه در بررسی ها گروه مایکوتوکسین ها و افلوتکسین ها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، افزود: مایکوتوکسین ها، آگروتکسین ها، زلانولها و... بر اساس نرم استانداردی که دارند را مورد ارزیابی قرار دادیم، حال با توجه به اینکه میزان سی بی یک که سم خطرناکی است باید ppb5  باشد و ارزیابی از محموله 20 هزار تنی در سال 92 نشان داد که ذرت‌ها آلوده هستند و در همان زمان به گمرک اعلام شد که این محموله باید مرجوع یا منهدم شود.

او با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان استاندارد بررسی انطباق محصول است و در همان زمان عدم انطباق به سازمان مربوطه اعلام شده بود تصریح کرد: این محمول‌به عنوان خوراک دام وارد شده بود، اما ما به لحاظ حساسیتی که دارند همه این محصولات را به عنوان خوراک انسان برای آزمون سلامت محصول در نظر گرفتیم.

بیات با بیان اینکه در سال 95 شرکت دیگری 72 هزار تن محصول ذرت وارد کرد که در همان زمان مردودی این واردات را نیز به سازمان گمرک اعلام کردیم، توضیح داد: بعد از این محموله های وارد شدند که گواهی تایید داشتند، اما ما به عنوان سازمان استاندارد نگرانی های داریم، بنابراین با وجود گواهی که دارند برای جداسازی بخش های آلوده با بخش های غیر آلوده آن را به بخش های 500 تنی تقسیم کردیم و نمونه‌های 100 تا 150 را از این محصولات برداشت و پس از آسیاب کردن دوباره مورد آزمایش قرار دادیم.

معاون کیفیت سازمان استاندارد با اشاره به اینکه پس از ارزیابی دقیق سازمان استاندارد 147 هزار تن ذرت وارداتی آلوده است، تصریح کرد: با وجود شکایت از سازمان استاندارد به دیوان عدالت اداری بازهم در برابر واردات این کالا مقاومت کردیم، در اینجا مدعی هستیم چرا سازمان استاندارد عدم انطباق ذرت‌ها با استاندارد را اعلام کرد بازهم این محصولات در گمرک نگهداشته شده‌اند؟

او با بیان اینکه گروه‌هایی مقالاتی ارائه کردند و حتی مدعی شدند ناظرانی از اوکراین این محصولات را تایید کرده‌اند، اظهار کرد: برخی از این واردکننده‌ها ادعا کردند این ذرت‌ها را برای تولید الکل و ... می‌خواهیم استفاده کنیم اما ازآنجایی‌که این محصولات به‌صورت دانه‌ای بوده و ردیابی آن نیز برای سازمان استاندارد ممکن نبود مجوز ورد این محصولات را به کشور ندادیم.

بیات با تاکید بر اینکه به توصیه مقامات چندین آزمون دیگر روی این ذرت‌های وارداتی انجام شد، تصریح کرد: حرف ما درباره ذرت‌های آلوده همان حرف‌های هست که در سال 92 و در سال 95 گفته‌ایم.

به گفته معاون کیفیت سازمان استاندارد در یک دوره زمانی کنجاله پنبه وارد شده بود و در جای نامناسب نگهداری شده بود و همین باعث شده بود شیر تولیدی گاوها خاصیت سرطان‌زایی پیدا کنند و در همان زمان نه تنها جلوی واردات گنجاله پنبه را گرفتیم از مصرف شیرهای دو برندی که شیر آن‌ها آلوده بود را اعلام کردیم و ازآنجایی‌که در حال حاضر محصولات تولیدی این دو برند سالم است از بردن نام آن‌ها خودداری می‌کنم، اما اینکه گفته شود شیر آلوده آن زمان مربوط به ذرت آلوده بوده نادرست است.

او با اشاره به اینکه افرادی که تخصصی در یک موضوع ندارد نباید درباره مسائل مختلف اظهارنظر کنند، گفت: در چند وقت پیش فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که چند گاو در نتیجه صاعقه تلف شده بودند اما با میکس کردن آهنگ روی این فیلم اعلام کرده بودند این گاوها در نتیجه خوردن ذرت آلوده مرده‌اند که این موضوع نادرست است.

بیات با تاکید بر اینکه محصولات وارداتی نه تنها مبدا بلکه در مقصد نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: درباره ذرت‌های آلوده باوجود اینکه بارها تهدید کردند بازهم مقاومت کردیم، در حال حاضر رئیس‌جمهور نیز بر مرجوع شدن این ذرت‌های آلوده تاکید کرده است البته ما معتقدیم این ذرت‌های آلوده حتی نباید وارد کشور دیگری نیز بشود و بلکه باید منهدم شوند.

او با تاکید بر اینکه ذرت‌های آلوده ربطی به بلال ندارد، گفت: این ذرت‌های آلوده به‌صورت دانه‌ای است و از طرف دیگر از سال 92 تاکنون دپو مانده و امروز کپ زده است، از این رو ربطی به بلال ندارد، از طرف دیگر اجازه واردات یک دانه از این ذرت‌های آلوده را به کشور نداده‌ایم. از طرف دیگر طبق قانون اگر کالایی 5 ماه در انبار گمرک باقی بماند بعد به سازمان تملیکی داده می‌شود که این سازمان باید برای آن کالا تعیین تکلیف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه