English

محمد علی مصطفوی در پاسخ به موج مطرح کرد؛

قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه برخلاف منافع کشور

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی مدیریت منابع آب ایران گفت: حدود 104 هزار حلقه چاه در سال 89 مشمول قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بودند که دولت می خواست به زور به این چاه ها پروانه بدهد که کاملا برخلاف منافع کشور بود.

قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه برخلاف منافع کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی مدیریت منابع آب ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه آب قابل برداشت شامل میزان آبی است که از آب های زیر زمینی می توان استفاده کرد، گفت: در 50 سال گذشته 130 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی کشور را از بین برده ایم که 90 درصد آن در 25 سال گذشته و 60 درصد آن در 50 سال گذشته رخ داده  و  الان 6 میلیارد متر مکعب ذخایر استراتژیک کشور در سال استفاده می شود.

محمد علی مصطفوی با بیان اینکه در برخی مناطق کشور مانند دشت های در استان فارس، تهران، همدان و...دچار فرونشست شده اند، افزود: فروریختن آبخوان ها قابل برگشت نیست، بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

او با تاکید بر اینکه بخشی نگری باعث بروز سیاست های ناکارآمد می شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی اگر شهری بدون در نظر گرفتن منابع آب و فاضلاب ساخته شود زمینه بروز مشکلاتی همچون فرونشست را به وجود می آورد.

او با تاکید بر اینکه در سال 61 قانون توزیع عادلانه آب تغییر کرد، تصریح کرد: همین تغییر قانون باعث افزایش استفاده از منابع آب های زیر زمینی شد و این مسائل باعث شد میزان کسری آب در کشور از 2 میلیارد مترمکعب به 60 میلیارد مکعب برسد و همین باعث افزایش تعداد دشت های ممنوعه در کشور شد.

او با تاکید بر اینکه کشاورزان تمایلی برای سرمایه گذاری برای کاهش مصرف آب ندارد، افزود : در حال حاضر وزارت کشاورزی به جای تعدیل میزان برداشت آب از چاه ها به دنبال حق آبه برای زمین های بایر ملی نیز هست تاتا سطح زیر کشت بیشتری به وجود آید.

مصطوفی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره تعداد چاه های غیرمجاز در سال 89 که مشمول قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه شدند، گفت: در این سال طبق فهرست اعلامی وزارت نیرو حدود 104 هزار حلقه چاه وجود داشت که دولت میخواست به زور به این چاه ها پروانه بدهد که کاملا برخلاف منافع کشور بود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه