English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

صادرات پرده های ایرانی با نام ترکیه ای

امروز برخی محصولات نساجی کشور همچون پرده برای ورود به بازارهای خارجی در پوشش برندهای ترک صادر می شوند، این در حالی است که تولیدکننده های ترکیه ای برای تولید این محصول 60 درصد از مواد اولیه خود یعنی پتروشیمی را از ایران وارد می کنند و قیمت برق آن ها 13 برابر و گاز 17 برابر ایران است.

صادرات پرده های ایرانی با نام ترکیه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صنایع نساجی یکی از آن بخش های است که با وجود اینکه در ایران قدمت بالایی دارد، اما همواره شاهد حجم بالای واردات و قاچاق پوشاک به کشور بوده ایم، این صنعت به قدری مورد کم لطفی قرار گرفته که در توافق تجارت ترجیحی با ترکیه نیز میزان واردات پوشاک از ترکیه نیز با 20 درصد تعرفه پایین تر از واردات پوشاک از سایر کشورها در نظر گرفته شده است.

یکی از فعالان صنعت نساجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امروز برای تولید پرده در ترکیه 60 درصد از مواد اولیه آن در ایران تامین می شود، گفت: در شرایطی که ایران از مواد اولیه و نیروی انسانی توانمند برخوردار است، اما شاهد این هستیم که تولیدکننده های ترکیه ای موفق تر از ایرانی ها بوده اند که بخشی از آن ناشی از ضعف فرهنگی است و همواره در کشور محصولات خارجی مورد استقبال بیشتری بوده اند و همین مسئله باعث سرمایه گذاری شرکت ها ترکیه ای در ایران شده و محصولات نساجی تولید و صادرات می کنند و حتی قیمت پرده تولیدی در ایران که با عنوان برند ترکیه ای عرضه می شود در 108 کشور دنیا بازار پیدا کرده و حتی از نظر قیمت نسبت به دو کارخانه دیگر آن در ترکیه قیمت پایین تری دارد. بنابراین این اتفاق نشان می دهد که اگر اراده حمایت از صنعت نساجی و پوشاک در ایران وجود داشته باشد محصولات داخلی ضمن تامین نیاز داخلی می توانند بازار صادراتی خوبی نیز داشته باشند.

سید احمد سیدی با بیان اینکه در ایران قیمت برق یک سیزدهم و قیمت گاز یک هفدهم ترکیه است و حقوق کارگر در ترکیه 1300 دلار است، تصریح کرد: صنعت نساجی در ایران نه تنها با قیمت تمام شده پایین تر از ترکیه تولید می شود، بلکه تامین نیاز مواد اولیه نیز در کشور کار سختی نیست، اما در حال حاضر همه چیز در ایران با مشکلات سیاسی دست و پنجه نرم می کنند و اگر امروز برخی شرکت های خارجی کوچک در ایران سرمایه گذاری کرده اند وجود امنیت است.

او با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از صنعت ترکیه بر پایه مونتاژ شکل گرفته است، تصریح کرد: همین امروز پرده های که در کشور صادرات می شود با نام برند ترکیه ای است و هیچ اشاره به ایران نشده، همین موضوع را در بازار داخلی نیز می توان دید که بسیاری از مصرف کننده ها ترجیح می دهند کالاهای خارجی بخرند، البته در حال حاضر به دلیل گرانی کالاهای وارداتی تمایل به خرید پرده های ایرانی بیشتر شده است.

* بی اطلاعی صنعتگران از مقررات استاندارد

یکی از مقوله های که می تواند ورود هر محصولی را به بازار خارجی تسهیل کند استاندارد است که در حال حاضر استانداردهای حوزه نساجی و پوشاک کشور در سه کمیته پوشاک و فرآورده های نساجی و الیاف (با تدوین هزار و ۱۲۴۱ استاندارد ملی)، کمیته چرم و پوست (با تدوین ۵۲۳ استاندارد ملی) فعالیت دارد.

رئیس سازمان استاندارد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تایید اینکه کالاهای که مشمول استاندارد اجباری هستند پس از ارزیابی مبتنی بر مصوبه ای استانداردسازی ، استانداردهای فنی نیز باید داشته باشند و برای کالاهای که با هدف صادرات تولید می شوند باید استانداردهای کشور مقصد را نیز در نظر بگیرند.

نیره پیروزبخت افزود: در حال حاضر مشکلی وجود دارد این است که بسیاری از فعالان صنعتی درگیر واردات و صادرات در جریان بسته های حمایتی دولت و دستورالعمل های که برای شرایط خاص تحریمی در نظر گرفته شده در جریان نیستند و همین موضوع فرآیندها کند تر شده است.

او با بیان اینکه قوانین استاندارد برخی کشورهای همسایه دریافت و ترجمه شده و در اختیار تولیدکننده ها قرار گرفته است، تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص کشور سعی کرده ایم انعطاف پذیری بیشتری داشته باشیم و برای کالاهای صادراتی که مشمول استاندارد اجباری نیستند در صورتی که کشور مقصد استاندارد ویژه ای داشته باشد، به سازمان های مربوطه تعامل می کنیم تا مطابق خواسته کشور مقصد عمل کنند.

* روند صعودی صادرات نساجی

باید توجه داشت پارسال 312 هزار تن انواع محصولات حوزه صنایع نساجی و پوشاک به ارزش یک میلیارد و 93 میلیون دلار از کشور صادر شد که در مقایسه با سال پیش از آن از نظر ارزشی 6 درصد و ار نظر وزنی 26 درصد رشد داشت، همچنین در واردات در مقایسه با سال 96، از نظر ارزشی کاهشی 32 درصدی و از نظر وزنی نیز افتی 35 درصد داشته است، البته بیشترین میزان واردات مربوط به انواع الیاف به ارزش 541 میلیون دلار و به وزن 223 هزار تن به ثبت رسید. 

علیرضا حائری دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزای موج با اشاره به اینکه قاچاق و واردات کالای بی کیفیت باعث آسیب به صنعت نساجی در کشور شده است، گفت: هیچ صنعتی مانند نساجی در کشور سود دهی و ارزش افزوده بالا ندارد چراکه در این صنعت از حلقه تولید ماده اولیه تا حلقه مصرفی، کالا با قیمت 150 برابری عرضه می شود. از طرف دیگر اشتغال زایی در نساجی نیز با 5 برابر کمتر از میانگین سرمایه گذاری در سایر فعالیت های اقتصادی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با وجود اینکه ایرانی ها سالها پیش به عنوان یکی از صنعتگران عرصه نساجی فعال بوده اند، اما امروز محصولات آن ها برای ورود به بازارهای خارجی نیاز به فعالیت در غالب نام کالای خارجی دارند و این موضوع نه تنها ناشی از مشکلات تحریمی است، بلکه صنعت نساجی ایران از بازار جهانی به دور افتاده و نتوانسته پابه پای طراحی و استانداردها حرکت کند، به همین دلیل امروز برخی از تولیدکننده ها در پوشش برندهای ترک پرده و سایر محصولات نساجی را صادر می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه