English

تولید سراتو متوقف شد/ندانم‌کاری خودروسازان بار دیگر دامن خریداران را گرفت

با خروج کیاموتورز از ایران خط تولید سراتو نیز متوقف شد، خودروی که تنها چند سال در ایران تولید می شد و این خطوط بلاتکلیف هزینه های را به کشور وارد کرده و از طرف دیگر خودروهای پیش فروش شده نیز چالش دیگری پیش روی مشتریان خواهد بود.

تولید سراتو متوقف شد/ندانم‌کاری خودروسازان بار دیگر دامن خریداران را گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، شرکت های خودروسازی ایران به دلیل ضعف مدیریت هر روز با چالش های جدیدی روبرو می شوند، در آخرین خبر نیز شرکت کیا موتورز کره جنوبی از ایران رفته و تولید سراتو در ایران متوقف شد. در پی این اتفاق شرکت سایپا در بیانیه ای این‌گونه واکنش نشان داده است« به دنبال پیروی غیرمنطقی شرکای خارجی صنعت خودروی ایران از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و بدعهدی آنان در تامین قطعات، شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی نیز ایران را ترک کرده و به همکاری خود با گروه سایپا پایان داد و تولید خودرو کیاسراتو در سایپا نیز این هفته متوقف خواهد شد و خطوط تولید آن نیز جمع‌آوری می‌شود و این شرکت نیز به جمع شرکت‌های رنو، سیتروئن، برلیانس، ولوو و ایویکو خواهد پیوست که پیشتر با بدعهدی و عمل نکردن به تعهدات خود، به‌ تولید مشترک خودرو در ایران پایان داده‌ بودند.»

مهم‌ترین نکته در اتفاقات اخیر صنعت خودرو ضعف مدیریت و نبود استراتژی بلندمدت مبتنی بر تولید ملی است، همواره خودروسازان به دنبال مونتاژ خودروهای خارجی بوده‌اند، از این رو نقطه ضعف صنعت خودرو وابستگی بیش از حد به خودروسازان خارجی بوده است، هرچند در زمان تصویب برجام بسیاری از کارشناسان تاکید داشتند که قراردادهای جدیدی باید به گونه ای منعقد شود که خارجی ها متعهد به اجرای آن شوند یا در صورت خروج زیان عدم اجرای قراردادها را بپردازند، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و هزینه های سنگینی به کشور تحمیل شده است.

در واقع شرکت های خودروسازی با خرید تجهیزات و استقرار سایت های مونتاژ خودرو بار مالی زیادی برای کشور ایجاد کرده اند و این خطوط تولید امروز بدون استفاده مانده و شرکت خارجی نیز در قبال آن هیچگونه تعهدی ایفا نکرده است.

شرکت کیا موتورز برای تولید سراتو در دوره قبل از برجام با وجود اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات را به ایران ارسال کرده بود، اما از راه‌اندازی آن سرباز زد و اجرای آن را منوط به توافق بین المللی ایران کرده بود. سعید مدنی مشاور اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در این باره به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: شرکت کیا موتورز نسبت به اجرای تعهدات خود در تحریم های قبل از برجام بدتر از فرانسوی ها عمل کرد و به سرعت از ایران خارج شد، در حالی که تجهیزات و ماشین‌آلات تولید سراتو در به ایران منتقل شده بود و همکاری خود را منوط به توافقات خارجی ایران و رفع تحریم ها کرده بودند که در این شرط و شروط از سوی یکی از شرکای اقتصادی کار بسیار عجیبی است، چراکه در همان شرایط خودروسازان ایران با برخی شرکت ها مستقر در چین همکاری داشتند.

براساس این گزارش، بار دیگر باید شاهد بروز مشکلاتی برای پیش ثبت نامی‌های این مدل خودرو باشیم، هرچند این شرکت در بیانیه خود اعلام کرده رضایت مشتریان را جلب خواهد کرد، اما آیا اعمال شرایط اجباری و تعیین جایگزین خودروی پراید و... با سراتو یعنی جلب رضایت؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه