English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

خودروسازان جهان در اتوبان رقابت/آینده صنعت خودروی ایران کجاست؟

گزارش ترافیک، راهنمای ایستگاه شارژ، رستوران‌ها، مدیریت شارژ باتری، اشتراک گذاری موزیک و ویدئو بین کاربران و ... از امکاناتی خودروهای متصل به اینترنت هستند که شرکت های خودروسازی برای نسل جدید تولیدات خود اعلام کرده اند، این در حالی است که صنعت خودروی ایران هنوز زیرساخت استفاده از خودروهای هیبریدی نیز ندارد.

خودروسازان جهان در اتوبان رقابت/آینده صنعت خودروی ایران کجاست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار خودرو در دنیا همواره از جذابیت های بالایی برخوردار بوده،  اما به تازگی با ورود تکنولوژی رقابت بین خودروسازها بسیار عجیب و دیدنی شده، چراکه امروز تنها برقی بودن یک خودرو جذابیت ندارد، بلکه بسیاری از آپشن های اینترنتی و ایمنی به خودروها اضافه شده است که یک فرد می تواند بدون اینکه از خودروی خود پیاده شود تمام فعالیت های روزانه خود را انجام دهد.

در واقع در سایه این رقابت سنگین بین خودروهای برقی، برخی شرکت ها به سرعت به دنبال اجرای برنامه های فناورانه برای تصاحب بازار خودروهای های تک هستند، برای نمونه فیات کرایسلر برنامه گسترده ای برای توسعه فعالیت ها و خدمات مرتبط با خودروهای دارد و مسئولان آن اعلام کرده اند در آینده همکاری نزدیکی با مجموعه هارمان سامسونگ و سیستم اندروید گوگول اجرا خواهند کرد، در این همکاری سیستم های جدید خودروهای این شرکت با استفاده از ارتباط 4G و 5G بر مبنای سیستم عامل اندروید تجربیات ویژه ای برای کاربران بر پلت فرم ابری هارمان ایجاد خواهند کرد. همچنین دسترسی به اطلاعاتی مانند گزارش ترافیک، پیش بینی تعمیرات و نگهداری خودرو، راهنمای پمپ‌ بنزین‌ها، ایستگاه شارژ، رستوران‌ها، سیستم امور مشتریان فیات، مدیریت شارژ باتری، اشتراک گذاری موزیک و ویدئو بین کاربران و ... از امکاناتی هستند که در این سیستم قابل دسترسی خواهند بود.

گفته شده این سیستم قابلیت ارائه خدماتی مانند پرداخت از راه دور، بیمه مبتنی بر میزان سفر خودرو، اشتراک گذاری خودرو و ... را نیز خواهد داشت. از این رو مسئولان فیات اعلام کرده اند با این سیستم بین تمامی خودروهای تولیدی این شرکت از سال 2022 ارتباط جهانی برقرار خواهد شد. این قابلیت ها در کنار ایمنی بالای این خودروها خواهد بود، زیرا خودرو‌های مدرن و پیشرفته آینده از الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای برای ارائه بهترین کیفیت به راننده و سایر سرنشینان استفاده می‌کنند. اتومبیل‌های متصل به اینترنت به وسایل نقلیه‌ای که قابلیت اتصال و هماهنگی با تلفن همراه کاربر را دارند اتلاق نمی شود، بلکه این خودرو‌ها به تحلیل و بررسی شرایط داخل کابین، شرایط فنی موتور و محیط اطراف خودرو می‌پردازند. در واقع خودرو هوشمند همچون یک انسان محیط اطراف خود را در نظر گرفته و قادر به برقراری ارتباط با اتومبیل‌های دیگر است.

این سرعت در پیشرفت سازنده های خودرو نشان دهنده پویایی بازار است، برای نمونه در چندسال اخیر خودروسازی تسلا به دلیل نوآوری و ارائه محصولات برقی و هیبریدی در بین تولیدکننده های بزرگ جهان حرف نخست را می زد، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده از بازار خودرو در ماه های گذشته توسط JATO شرکت تسلا 3 با افت فروش در اروپا مواجه شده و خودروی رنو مدل زویی « Zoe » از این محصول پیش افتاده ، این در حالی است که BMW i3 در جایگاه سوم فهرست پرفروش های اروپا قرار داشته است.

بخشی از این اتفاقات ناشی از پیشرفت سریع تکنولوژی است، اما واقعیت دیگری در جهان امروز وجود دارد که جهان به سمت آلودگی بیشتر و کاهش منابع طبیعی است، از این رو شرکت ها با تکیه بر فناوری های روز در صدد جبران بخشی از نیازهای جهان بدون تکیه بر منابع طبیعی هستند، از این رو طبق مطالعات گروه مشاوران بوستون (BCG) در سال 2030 مجموع خودروهایی که از بنزین به عنوان سوخت اصلی بهره می برند در حدود ۴۷ درصد و این عدد با احتساب ترکیبات احتمالی از بنزین و الکتریسیته به 81 درصد می رسد. بنابراین روند کاهش مصرف سوخت و ساخت خودروهای خودران پیشرفته همچنان ادامه دارد.

این تغییرات در دنیای خودرو در حالی رخ می دهد که در ایران هنوز هیچ برنامه جدی برای ورود به فناوری اعلام نشده و تنها مجلس شورای اسلامی در طرح ساماندهی صنعت خودرو که از بهمن سال پیش به تصویب رسیده موضوع معافیت خودروهای هیبرید از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و آزاد سازی واردات این خودروها را مطرخ کرده که بر مبنای آن این معافیت تا زمان تولید نمونه مشابه این خودروها در کشور ادامه خواهد داشت و دولت موظف شده تا 5 سال آینده زیرساخت های تولید این خودروها را ایجاد نماید. هرچند تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده، اما اجرای این طرح بدون شک می تواند چالش ها و فرصت های متعددی را پیش روی صنعت و بازار قرار دهد. به همین دلیل الزام توسعه فناوری خودروهای الکتریکی در داخل کشور و کاهش قیمت نمونه های وارداتی می توانند از اثرات این طرح در سال های آینده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی