English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی نرخ ارز/سقف مجاز خرید سالانه ۲۲۰۰ دلار

دولت توانسته با سیاست سهمیه بندی سالانه ارز برای هر فرد قیمت ارز را کنترل کند، هرچند برخی معتقدند این سرکوب قیمت ها موقتی است و در شش ماهه دوم قیمت ارز روند صعودی خواهد گرفت.

پیش بینی نرخ ارز/سقف مجاز خرید سالانه 2200 دلار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، قیمت ارز در یک روز گذشته پس از یک هفته کاهش قیمت به مرز 12 هزار تومان رسید، در برخی صرافی ها دلار با قیمت 11500 تومان خرید و 11800 تومان به فروش می رسد، البته نوسان قیمت نیز وجود دارد و برخی صرافی ها 11900 تومان می فروشند، همان طور که شبکه اطلاع رسانی سکه و ارز نیز نرخ 31 تیر ساعت 3 بعدازظهر را 11900 اعلام کرده است. 

نکته ای که ذهن بسیاری از کارشناسان را مشغول کرده است تفاوت قیمت ارز سال 98 و 97 است در حالی که درآمد ارزی دولت کاهش یافته، دولت در حال حاضر سیاست های محدودکننده ای را از طریق سهمیه بن دی برای حفظ موجودی ارز اتخاذ کرده است. به این معنا که هر ایرانی می تواند در سال 2 هزار یورو بخرد یا معادل آن ارز دیگری را خریداری کند، برای نمونه در حال حاضر به نسبت برابری دلار و یورو با نرخ امروز هر ایرانی می تواند 2200 دلار بخرد و به نوعی از سهمیه خود بهرمند شوند.

یک صراف با اظهار بی اطلاعی از مکانیسم تامین دلار از سوی بانک مرکزی گفت: «تنها منابع ارزی دولت ارز حاصل از صادرات است که بخشی از آن برای واردات کالا استفاده می شود، اما به طور قطع ذخایر ارزی نیز از قبل در کشور وجود داشته و سهمیه بندی فروش ارز نیز مبتنی بر ذخایر ارزی موجود است.»

یکی از مشتریان ارز که به تابلوی قیمت ها نگاه می کرد درباره دلیل خرید دلار ، گفت:« به طور قطع من به دلار نیاز دارم و دلال نیستم، چون برای سفرهای کاری به دلار نیاز دارم، اما سوالی که واقعا ذهن من را به عنوان یک شهروند درگیر کرده این است که دلال ها از کجا دلار می آورند؟ آیا آنها به کسی یا جایی وصل هستند که دلار آن ها را تامین می کند یا تنها از دلارهای در دست مردم می خرند! به طور قطع اگر مردم هم دلار داشته باشند الان نمی فروشند و این موضوع وجود رانت را بیشتر تایید می کند. در این شرایط انتظار ما به عنوان مردم این است که سازمان های نظارتی این موضوع را شفاف کنند. »

یکی دیگر از صرافی ها محدودیت سهمیه بندی دلار را عاملی برای کنترل دلالی ها دانست و گفت:« دولت کمبود منابع ارزی ندارد و تنها برای کوتاه کردن دست دلال ها از بازار ارز این سهمیه بندی را اعمال کرده است. بنابراین پیش بینی می شود تا پایان 98 قیمت ارز در کانال 11تا 12 هزار تومان باقی بماند.»

براساس این گزارش دولت توانسته است با سیاست سهمیه بندی سالانه ارز برای هر فرد قیمت ارز را کنترل کند، هرچند برخی معتقدند این سرکوب قیمت ها موقتی است و در شش ماهه دوم قیمت ارز روند صعودی خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی