English

رضا اردکانیان مطرح کرد؛

کم آبی در ایران غیرقابل تغییر است

وزیر نیرو گفت: اقلیم ایران کم آب است و قابل تغییر نیست و نیازمند سازگاری از طریق آگاه سازی مردم دریا ه واقعیت گم آبی و سرنوشت اقلیم است.

کم آبی در ایران غیرقابل تغییر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر نیرو در افتتاحیه همایش سازگاری با کم آبی که 3 تیر با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: وضعیت آب در ایران ناشی از اقدامات چند دهه است و به تدریج رخ داده و تنها از طریق راهبردهای زمانبر قابل بررسی است.

رضا اردکانیان با بیان اینکه برنامه راه اندازی کار گروه ملی سازگاری با کم آبی به پیشنهاد وزارتخانه‌ها و سازمان های مختلف در سال 96 توسط هیات وزیران تصویب شد، اظهار کرد: میزان بارش در ایران یک سوم میانگین جهانی است و توزیع بارش در ایران متوازن نیست، از این رو واژه سازگاری برای این کار گروه به دقت انتخاب شده است، زیرا نمی توان اقلیم را به پر آبی تغییر داد.

او ادامه داد: سازگاری به معنی در کنار هم قراردادن سرنوشت اقلیمی و ثابت بودن آن است و در گام بعدی واژه ملی در این کار گروه به معنی این است که سازگاری تنها در صورتی اتفاق می افتد که همه کنشگرها نقش خود را ایفا کنند.

او افزود:  اقلیم ایران کم آب است و قابل تغییر نیست و نیازمند سازگاری از طریق آگاه سازی مردم درباره واقعیت کم آبی و سرنوشت اقلیم است. همچنین باید منافع همه بازیگران در نظر گرفته شود و ابزارهای سنجش باید سازماندهی شود و زندگی مردم به سمت سازگاری با کم آبی حرکت کند.

وزیر نیرو درباره نقش عوامل سازمانی در کم آبی، تصریح کرد: فقدان شفافیت در زمینه مدیریت آب و ضعف مدیریت در کم آبی موثر بوده است، در واقع ضعف مدیریت به معنی نادیده گرفتن عوامل موثر در بهره مندی از آبهای زیرزمینی است.

دبیر کار گروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: عوامل مختلفی همچون خشکی، تغییرات اقلیمی،ضعف مدیریت، نبود ساختارهای قانونی مناسب، کاربری نامناسب اراضی، سبک زندگی آب طلب و....باعث بروز کم آبی در کشور شده است.

بنفشه زهرایی با بیان اینکه تغییر اقلیم باعث در یک بازه زمانی رخ می دهد، افزود: اجرای برخی طرح ها همچون نمک زدایی و...به کمک تامین نیازهای آبی کشور کمک می کند، اما در ادامه با این روش آب کافی باقی نمی ماند. 

اردکانیان با بیان اینکه نابسامانی اقتصاد آب و توهم ارزانی آن در کم آبی موثر بوده است، گفت: در ایران با حفر قنات همواره از آب استفاده شده و همواره فرض بر ارزانی آب مبنای مصرف بوده است، از این رو باید گفتمان لازم برای سازگاری با کم آبی ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی