English

رییس اتاق ایران عراق در پاسخ به موج؛

یک میلیارد ارز برای گوشت به دلیل مافیای موجود قیمت را پایین نیاورد/فضای کشور رانت ساز است

یحیی آل اسحاق گفت: در حال حاضر گوشت تحریم نیست و دولت مدعی است یک میلیارد دلار برای گوشت 4200 تومانی پرداخته اما گوشت هر کیلو صد هزار تومان است که ناشی از حضور ذینفعان بازدارنده است که شبکه ای از مافیا شده اند.

یک میلیارد ارز برای گوشت به دلیل مافیای موجود قیمت را پایین نیاورد/فضای کشور رانت ساز است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رییس اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه امروز بدخواهان داخلی و خارجی داریم که فضا را منفی کنند، از این رو نمی توان هر حرفی زد، گفت: اگر واقعیت ها گفته نشود نیز تصمیم گیری ها را به چالش می کشد، از این رو صحبت کردن در این شرایط ویژگی خاص خودش را دارد.

آل اسحاق با بیان اینکه با وجود فضای خاصی که وجود دارد درباره اقتصاد خلاف واقع را نخواهم گفت: امروز بنیان اقتصاد کشور خوب است و براساس داشتهامون نباید وضع کشور این باشد. از طرف دیگر در سال 98 شرایط خاصی خواهیم داشت که اگر فضا را بشناسیم امکان مدیریت شرایط خواهد بود. درواقع امروز با توجه به اطلاعاتی که در مورد سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی دارم می توانیم بخوبی سال 98 را پشت سر گذشت و حتی در چند بخش فرصت های خوبی برای پیشرفت خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه مشکل ما سیاست زدگی اقتصاد است، تصریح کرد: از نظر شاخص های اقتصادی نیروی انسانی خوبی داریم، به طوری که 15 میلیون فارغ التحصیل در کشور داریم که از نظر تحصیل کرده مهندسی جزو سه کشور نخست دنیا هستیم و در بخش منابع نفت و گاز در رتبه اول یا دوم قرار داریم و از نظر جغرافیایی هاب منطقه هستیم، اما امروز مشکل کشور کسری بودجه غیرمتعارف است که در برخی مواقع پنجم بودجه کسری داشته ایم. 

او با بیان اینکه تا پایان سال صادرات به عراق ممکن است به 12 میلیارد دلار برسد، گفت: در بخش صادرات رشد داشته ایم، اما در بخش های مانند معیشت مردم با چالش های مواجه هستیم و دولت می گوید یک میلیارد دلار برای توزیع گوشت یارانه ای تخصیص داده است، با این حال دیده می شود قیمت هرکیلو گوشت 100 هزار تومان است، اما ذینفعان بازدارند مانع از کاهش قیمت این محصولات شده اند و دنبال این هستند که شرایط موجود را حفظ کنند و تنها مربوط به دولت نیست و بخش خصوصی هم در  آن دخیل است که در نتیجه وجود امضای طلایی در سطح مدیریت است.

آل اسحاق با بیان اینکه در زمان سازندگی 40 درصد تورم داشته ایم و تنظیم بازار به درستی انجام شده بود، تصریح کرد: در حال حاضر در مدیریت و نظام تدبیر با چالش مواجه هستیم و امروز به دنبال اصلاح نظام تدبیر هستیم.

او در پاسخ به موج درباره دلایل بروز مشکلات در نظام بازار چیست و چه طرحی برای رفع آن دارید، گفت: طرحی به دولت ارائه کردیم که نپذیرفتند. چراکه در حال حاضر بخش عمده ای از محصولات کشاورزی تحریم نیستند.  بنابراین مشکلی در تامین آن وجود ندارد تنها باید لجستیک، انبار، و توزیع به درستی نظارت شود. در بخش توزیع تعاونی و تشکل های داریم که می توانند حساب شده کالا را به دست مردم رساند که به راحتی با سیستم های الکترونیک می توان انجام داد.

او با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کشور این است که هرکسی جای خودش نیست، گفت: حتی کسانی که در سیستم مدیریت هستند قدرت تصمیم گیری ندارد و در شرایط کنونی که مطلوب نیست شبکه ای از فساد تشکیل شده است. امروز با فساد مبارزه می کنند و با نظام فساد مبارزه نمی شود. درواقع فضای کشور رانتی است که یکسر آن در دولت، مجلس، مردم، رسانه ها و ...است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه