English

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

مانع تندیس فروشی خواهیم شد/واردات ۱۰۰ کالای جدید ممنوع و واردات ۲۰۰ کالا آزاد شد

محمدرضا مودودی گفت: امروز نزدیک به 1300 قلم کالای با ارز برای بالا را برای واردات ممنوع کرده است و در چند وقت پیش تغییراتی یافته به گونه ای که 100 قلم کالا به فهرست ممنوعیت اضافه شده و بیش از 200 مورد از فهرست خارج شده اند و این موضوع متاثر از ارزبری این کالاها بوده است.

مانع تندیس فروشی خواهیم شد/واردات 100 کالای جدید ممنوع و واردات 200 کالا آزاد شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه یکی از برنامه های کلان سازمان انتقال اطلاعات تجارت خارجی به افکار عمومی است، گفت: برندسازی در سال های گذشته در ایران مغفول مانده است، هرچند از دو سال پیش نخستین جایزه ملی اهدا شده، با این حال موضوع برند فراتر از اعطای جایزه است. 

محمدرضا مودودی با بیان اینکه خبرهای منتشر می شود که مربا، سنگ پا و...منتشر شده است، گفت: آیا دولت باید به جای بخش خصوصی تصمیم بگیرد؟ به طور قطع دولت چارچوب کلی را تعیین می کند و امروز نزدیک به 1300 قلم کالای با ارز برای بالا را برای واردات ممنوع کرده است و در چند وقت پیش تغییراتی یافته به گونه ای که 100 قلم کالا به فهرست ممنوعیت اضافه شده و بیش از 200 مورد از فهرست خارج شده اند و این موضوع متاثر از ارزبری این کالاها بوده است.

او با بیان اینکه ارزبری 50 میلیون دلار برای واردات مربا کجا بکار رفته است، تصریح کرد: به طور قطع تاکنون در مغازه اعلام نکرده ایم مربای خارجی میخواهم، بنابراین ردیف واردات مربا مربوط نوعی ژله خاص بوده که برای تولید شکلات استفاده شده است و در زمینه سنگ پا نیز باید بگویم بخش خصوصی از ارز خود برای واردات این محصول استفاده کرده و این سوال ایجاد می شود که ما هنوز در اقتصاد به این سطح از رقابت پذیری نرسیده ایم؟

او با تاکید بر اینکه شرکت های ایرانی زیادی نیستند که بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند، تصریح کرد: ما در حوزه صادرات بیش از 9600 شرکت صادرکننده داریم اما کمتر از 500 شرکت بیش از 10 میلیون دلار در سال صادرات داشته اند و تعداد این شرکت ها برای یک میلیارد دلار به کمتر از چند شرکت می رسد .

مودودی با بیان اینکه در ایران همه چیز تولید می شود، تصریح کرد: 19600 واردکننده در کشور داریم که تعداد اندکی از آنها بالای 10 میلیون دلار وارد کرده اند. بنابراین تا زمانی که در داخل دلواپسیم که یک لیوان یا آب معدنی توان رقابت با محصول خارجی دارد یا خیر ؟ یعنی برنامه ای برای برونزا کردن اقتصاد نداشته ایم و منابع نیز با این هدف بدرستی منابع را تخصیص نداده ایم.

او با اشاره به اینکه در دنیا تمام ویژگی های قدرتمند دنیا را داریم گفت: به لحاظ منابع زیر زمینی جزو ده کشور برتر هستیم، از نظر تولید ناخالص داخلی هجدهمین کشور و از نظر توان گردشگری جزو 10 کشور هستیم، اما سهم صادرات کشور در بازار جهانی بسیار کم است.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه از دهه 70 وارد مقوله صنعتی شدیم، گفت: در آن مقطع تنها موضوع خودکفایی بود و واحدها برای تامین نیاز محدود محلی در نظر گرفته شده بود، به طوری که امروز 500 واحد تولیدی لبنیات داریم و توان رقابت با واحدهای مقیاس بین المللی نیستیم. بنابراین یکی از اهداف سازمان توسعه تجارت ورود به مگا پروژه ها است.

او با تاکید بر اینکه سالهاست میزان صادرات ایران 50 میلیارد دلار است، تصریح کرد: بخش خصوصی مدعی بود که اگر نرخ ارز تعدیل شود جهش نرخ ارز خواهیم داشت، اما شاهد بودیم که با تغییر نرخ ارز تغییری در صادرات نداشتیم و این موضوع نشان داد مشکل جای دیگری است.

او با اشاره به اینکه امیدواریم اهدای جایزه بزند ملی در 7 اسفندماه مانع از بحث افت تندیس فروشی شویم، گفت: در حال حاضر امیدواریم مانع از اهدای تندیس شرکت ها در مقابل گرفتن مبلغی شویم. از این رو با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی از 25 هزار مصرف کننده نظرسنجی شد و توان شرکت ها نیز بررسی شده است و نتایج آن روز 7 اسفند اعلام خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه