English

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

نخستین پارک فناوری فضایی و کسب و کارهای فضا در مازندران احداث می شود

محمد جواد آذری جهرمی ضمن اعلام اینکه نخستین پارک فناوری فضایی و کسب و کارهای فضا پایه در مازندران احداث می شود، گفت:ساخت ماهواره ناهید 1 به اتمام رسیده است و باید در نوبت انتقال به مدار قرار گیرد. ماهواره ناهید 2 هم در حال تکمیل و نهایی شدن است.

نخستین پارک فناوری فضایی و کسب و کارهای فضا در مازندران احداث می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صبح امروز در نخستینن همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن در دانشگاه علم و صنعت با اعلام این خبر گفت:  در هفته فضایی آغاز احداث اولین پارک فناوری فضایی و کسب و کارهای فضاپایه را در مازندران  خواهیم داشت. در این پارک شرکت های خصوصی مستقر می شوند و با حمایت دولت به توسعه کسب و کارهای فضاپایه در مناطق مختلف کشور می پردازند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: آزادسازی داده های ماهواره ای به علاوه توانمندسازی شرکت های خصوصی با حمایت دولت می تواند این امکان را فراهم کند که این شرکت ها به کشاورزان مشاوره دهند که در چه فصلی چه محصولی و چگونه بکارند که بیشترین سود را ببرند.

وی ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی همین صنعت فضایی است گفت: خیلی خوشحالیم که دانشگاه علم و صنعت موضوع توسعه کاربردهای صنعت فضایی را در دستور کار دارد و برادر عزیزمان دکتر سلیمانی اهتمام ویژه به آن داشته و امروز اولین همایش آن در حال برگزاری است.بسیاری از بحران‌هایی که در کشور با آن روبرو هستیم مثل خشکسالی و کم‌آبی را می توان از طریق همین فناوری فضایی با نظارت بیشتر و بهتر بر منابع آب کشور به‌صورت بهینه مدیریت کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در کشاورزی هم فناوری فضایی می‌تواند به کمک ما بیاید، از اتلاف منابع جلوگیری کند و مانع از آن شود که یک سال محصولی آن‌قدر کشت شود که بی‌ارزش شود و سال دیگر آن محصول بر اساس تجربه سال قبل کشت نشده و منجر به کمبود شود. در موضوع محیط‌زیست هم فناوری فضایی می‌تواند به حفظ و نگهداری منابع طبیعی که میراث نه‌تنها کشورمان بلکه میراث نسل بشر است به کمک ما بیاید.

وی با تأکید بر اینکه صنعت فضایی کاربردهای زیادی در بهینه‌سازی مدیریت کشور دارد گفت: از یک سال پیش به‌طور ویژه تأکید کردیم که ما در صنعت فضایی و در حوزه طراحی و ساخت ماهواره به بلوغ رسیده‌ایم و اکنون باید دستاوردهای که به دست آمده را کاربردی کنیم.

وزیر دولت دوازدهم تاکید کرد: بر همین اساس پژوهشگاه فضایی فرآیند بهره‌برداری از دستاوردهای فضایی را آغاز کرده و امروز در 40 سالگی انقلاب اسلامی می‌توانیم کاربردهای صنعت فضایی را به نمایش بگذاریم.در حوزه محیط‌زیست و در راستای حفاظت از منابع طبیعی برای مهار و کنترل و اطفای آتش در پارک ملی گلستان که سالانه براثر آتش‌سوزی گونه‌های زیاد جانوری و گیاهی را از بین می‌برد تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان حفاظت از محیط‌زیست به امضا رساندیم و امیدواریم این پروژه با کمک داده‌های ماهواره‌ای به‌زودی اجرایی شود.این‌ها مسیری است که در راستای توسعه بهره‌برداری از داده‌های فضایی بازشده است و این میسر نمی‌شد جز آنکه زیرساخت‌های لازم فراهم شود که خوشبختانه تکمیل این زیرساخت‌ها در صنعت فضایی در حال اجرا و پیاده‌سازی است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید بابیان اینکه آنچه اهمیت دارد این است که این رویکرد تقویت شده و مدیریت کشورآشنا شود که دانش فضایی چه کاربردهایی دارد گفت: در همین راستا مسئولان کشور را از نمایندگان مجلس تا وزرای مرتبط و معاونین رئیس‌جمهور و فعالین مدنی را دعوت کردیم تا از نزدیک دستاوردهای فضایی را مشاهده و با آن آشنایی پیدا کنند که بازخوردهای بسیار خوبی گرفتیم.

آذری جهرمی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که به‌طورجدی پیگیر هستیم توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه است گفت: تلاش داریم علم و دانش حاصله را در اختیار بخش خصوصی در راستای خدمت‌رسانی به بخش‌های مختلف قرار دهیم. بر همین اساس سیاست ما در حال حاضر آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کاربردهای فضایی در مسیر خوبی قرارگرفته است و این همایش نیز می‌تواند اولین گام عملی در این مسیر باشد گفت: البته نباید از مسئله تحقیقات و توسعه صنعت فضایی هم غافل شویم. درست است که یک تجربه ناموفق در هفته‌های گذشته در پرتاب ماهواره پیام داشتیم (البته طبیعی است) و در این حوزه این خیلی مسئله غیرقابل‌انتظاری نبود؛ اما این تجربه ناموفق نباید برای ما بازدارنده در توسعه صنعت فضایی باشد. بر همین اساس فردای پرتاب ناموفق ماهواره پیام با مسئولان مربوطه در دانشگاه امیرکبیر صحبت کردیم و بنا شد طراحی و ساخت ماهواره پیام 2 را با دقت 40 برابری در دستور کار قرار دهند.

آذری جهرمی تصریح کرد: امیدواریم که شهریورماه سال آینده در خصوص ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌ای در مدار 500 کیلومتری با عمر ماندگاری 2 تا 3 سال در مدار و دقت تصاویر 2 متر در اختیار داشته باشیم.

وی در ادامه بابیان اینکه بعضاً گلایه می کنند هزینه‌هایی که برای ساخت و پرتاب ماهواره می‌شود به‌اندازه‌ کاربردهای آن به‌صرفه نیست و هزینه ساخت یک ماهواره بسیار زیاد است گفت: در پاسخ به درخواست عده‌ای برای شفافیت در بودجه ساخت ماهواره اعلام کردم، کل بودجه ساخت ماهواره «پیام» در طول ده سال، حدود یک و دو دهم میلیون یورو بوده است که این مبلغ در برابر اعداد نجومی که در کشور هزینه می‌شود بسیار ناچیز است اما در مقابل اثراتی که می‌گذارد و ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد می‌کند بسیاری سودمند است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید افزود: بنابراین ساخت ماهواره موضوعی نیست که بخواهیم نگاه‌های اعتراضی به آن داشته باشیم و خوشبختانه اتفاق‌نظر بسیار خوبی در کشور برای توسعه این صنعت وجود دارد. در یک فقره‌ کاربرد استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، دریکی از استان‌های کشور که پایش محصولات کشاورزی زیر کشت را در دستور کار قراردادیم، زمینی را شناسایی کردیم که در آن 70 هکتار خشخاش کاشته شده بود و کسی تا آن زمان از این کشت هیچ اطلاعی نداشت.

آذری جهرمی تصریح کرد: 70 هکتار کشت خشخاش عدد کمی نیست. یک‌وقت این کشت در نقاط مرزی کشور انجام می‌گیرد و ممکن است طبیعی جلوه دهد اما این زمین کشاورزی در قلب کشور بوده است و هیچ‌کسی از آن اطلاع نداشت و این تصاویر ماهواره‌ای بود که توانست به شناسایی آن کمک کند و این از اثرات فناوری فضایی است.بر اساس برنامه‌ریزی که شده است تلاش داریم در افق 1400 از دانش فضایی در مدیریت سطوح زیر کشت، حافظت از محیط‌زیست و مدیریت منابع آب به‌طور کامل بهره‌مند شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بابیان اینکه در عرصه مخابراتی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی هم گام‌های خوبی برداشته‌شده است گفت: ساخت ماهواره ناهید 1 به اتمام رسیده است و باید در نوبت انتقال به مدار قرار گیرد. ماهواره ناهید 2 هم در حال تکمیل و نهایی شدن است. این ماهواره می‌تواند 2 تا 3 سال در لایه «لئو» قرار گیرد که در مدار قرار گرفتن آن اولین گام برای منظومه سازی مخابراتی خواهد بود. ما برای در لایه «ژئو» قرار دادن ماهواره‌ها که می‌تواند تمام نیازهای مخابراتی کشور را محقق کند نیز اقداماتی کرده‌ایم و تلاش داریم با کمک بخش خصوصی بتوانیم به این خواسته نیز دست پیدا کنیم و گام مهمی در توسعه دانش مخابراتی برداریم.

آذری جهرمی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که نتایج نخستین همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن کشور را به سمت آینده روشن هدایت کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه