English

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح‌کرد؛

۲۶۰ کانون یادگیری در مزارع کشاورزان نمونه/برگزاری سی و دومین دوره معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت:۲۶۰ کانون اصلی یادگیری در مزارع کشاورزان نمونه با هدف انتقال دانش و تجربیات به سایر کشاورزان ایجاد شده است

۲۶۰ کانون یادگیری در مزارع کشاورزان نمونه/برگزاری سی و دومین دوره معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی

به‌ گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی دوشنبه این‌ هفته برگزار می شود بیان کرد:امسال در این دوره از ۱۵۳ کشاورز نمونه در زیربخش های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، شیلات، دام و طیور، ترویج و تشکل ها تجلیل خواهد شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  هدف از برگزاری این دوره را ارج نهادن به تلاش کشاورزان و ارتقای جایگاه آن ها، ایجاد فرصت برای طرح مشکلات، ایجاد زمینه برای تبادل تجربیات و معطوف کردن نظر مسئولان به مسائل کشاورزی و ترغیب به سرمایه گذاری در این حوزه است دانست و گفت:رعایت اصول فنی و مصرف بهینه نهاده ها در فرآیند تولید، رعایت اصل بهره وری از منابع پایه، مصرف بهینه انرژی و رعایت جنبه های زیست محیطی، کاهش ضایعات و توجه به ارزش افزوده از جمله شاخص های عمده در انتخاب نمونه هاست

زند‌ با اشاره‌ به اینکه در حال حاضر، ۲۶۰ کانون اصلی یادگیری در مزارع کشاورزان نمونه با هدف انتقال دانش و تجربیات به سایر کشاورزان ایجاد شده است افزود:در حال حاضر۱۷۰۰ سایت الگویی نیز تحت نظارت کشاورزان نمونه قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد بالای کشاورزان نمونه در مزارع و باغ‌ها افزود: متوسط عملکرد گندمکار نمونه در تولید گندم آبی در سال زراعی 95-96 حدود 13 تن ، جو آبی 8 هزار و 800 تن، جو دیم 5 تن، سیب درختی 168 تن، انار 95 تن، برنج رقم شیرودی 11 تن در هکتار است که نسبت به متوسط تولید معمولی در هکتار هیچ یک از محصولات قابل قیاس نیست.

زند از تولید شگفت انگیز باغدار نمونه  سیب کشوری در سال 95 خبر داد و گفت: این باغدار نمونه در سال گذشته در هر هکتار 168 تن سیب برداشت کرد که این رقم 10 برابر متوسط تولید کشوری است.

 وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سموم و کودهای شیمیایی در انتخاب کشاورزان نمونه مورد توجه بوده است، بیان کرد: رعایت میزان سموم  مصرفی و اصول فنی بهره برداری از نمونه ها از مهم ترین شاخصه ها در انتخاب کشاورزان برتر به شمار می رود.

 به گفته زند؛ امسال تولید کننده محصول ارگانیک در اردبیل موفق به تولید 30 تن سیب زمینی در هر هکتار شده است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزان نمونه افراد توانمندی هستند که همه ساله جهت تامین نهاده ها و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان حمایت هایی توسط بانک عامل صورت می گیرد ضمن آنکه به این افراد کارت مربی گری جهت آموزش و دراختیار گذاشتن تجربیات خود به دیگر افراد صادر می شود.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: 75 درصد کشاورزان نمونه دارای تحصیلات دیپلم به بالا و 25 درصد تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را دارا هستند که این امر بیانگر نقش معنادار تحصیلات در نمونه شدن کشاورزان است .

به گفته  زند  سی و دومین همایش ملی بخش کشاورزی جهت معرفی 153 کشاورز نمونه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.که 48 درصد کشاورزان نمونه دارای رده سنی 40 سال به بالا و 25 درصد کمتر از 40 سال هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه