English

نیویورک تایمز:

قفسه فروشگاه های عراقی از کالاهای ایرانی پر است

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تقریبا در هر بازاری در عراق قدم بگذارید و قفسه هر فروشگاهی را که نگاه کنید پر است از محصولات مختلف ایرانی.

قفسه فروشگاه های عراقی از کالاهای ایرانی پر است

به گزارش خبرگزاری موج، نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به افزایش نقش و نفوذ ایران در عراق از زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نوشت، تقریبا در هر بازاری در عراق قدم بگذارید و قفسه هر فروشگاهی را که نگاه کنید پر است از محصولات مختلف ایرانی نظیر شیر، ماست و مرغ. شبکه های تلویزیونی را هم که باز می کنید، برنامه هایی که پخش می شود رویکردی حمایتگرایانه از ایران را دارد. اگر هم قرار باشد ساختمانی در این کشور ساخته شود، به احتمال زیاد، سیمان و آجرهای آن از ایران می آید. حاصل کشته شدن حدود 4500 نظامی آمریکایی در این کشور و صرف بیش از یک تریلیون دلار هزینه توسط دولت آمریکا در عراق این وضعیت بوده است.

نجات التایع، یکی از اعضای شورای استانی استان دیاله و از منتقدان حضور ایران در عراق گفت: «ایران باهوش تر از آمریکاست. آنها روی زمین به اهداف خود دست یافته اند. آمریکا از عراق حمایت نکرد. آنها فقط رژیم (صدام) را سرنگون کردند و کشور را دو دستی تقدیم ایران نمودند.»

مستاق العبادی، یک تاجر اهل حومه نجف می گوید، انبارهایش مملو از کالاهای وارداتی از ایران است زیرا دولت عراق هیچ کاری برای تقویت بخش خصوصی این کشور و وضع تعرفه های گمرکی ننموده است. وی افزود، اگر دولت عراق قوی تر بود «شاید ما می توانستیم به جای رفتن به ایران خودمان کارخانه بزنیم.»

رعد فاضل الالوانی، یکی از تجار منطقه هیلا در جنوب عراق از ایران مواد شوینده و کاشی وارد می کند. وی روی بطری های مواد شوینده برچسب «ساخت عراق» می چسباند، اما واقعیت این است که او صاحب یک کارخانه در ایران است، زیرا نیروی کار در آنجا ارزان تر است.

وی در این باره گفت: «احساس می کنم دارم اقتصاد عراق را خراب می کنم.» اما می گوید چاره دیگری ندارد.

شهر نجف، هر سال پذیرای میلیون ها زائر ایرانی است که برای زیارت بارگاه امام اول شیعیان به این شهر سفر می کنند. کارگران ساختمانی ایرانی نیز برای بازسازی گنبد حرم حضرت علی (ع) و ساخت هتل های مختلف به این شهر سرازیر شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه