English

امام جمعه اصفهان:

درک زیبایی دین نیازمند تحقیق وپژوهش است

امام جمع هاصفهان بیان داشت:درک زیبایی دین، و کلام اهل بیت نیازمند تحقیق وپژوهش است.

درک زیبایی دین نیازمند تحقیق وپژوهش است
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

،آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در جلسه معاونین پژوهش مدارس علمیه اصفهان با اشاره به رشد و بلوغ نوع بشر از زمان خلقت تا ظهور حضرت حجت(عج) اظهار داشت: سرباز امام زمان(عج) بودن امر بسیار دشواری است و شرایط فراوانی دارد و در مسیر ظهور باید انسان ها غربال شوند و نخبه ها به وجود بیایند و باید جهان به طرف رشد و بلوغ برود.

وی افزود: اگر مجموعه نوع انسان و بشر را یک انسان بدانیم، بشریت زمان طفولیت و بلوغ و دوران رسیدن به عقل کامل دارد که آن زمانی است که امام زمان(عج) ظهور می کند. 

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: بشر هر مقدار که بزرگ شده است و دانش بیشتری یافته و از جهل دوری جسته، زمان ظهور حضرت را نزدیک کرده است و باید به آن مرحله رسید که نوع انسان به بلوغ و کامل شدن عقل برسد. 

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این که معجزات انبیاء در طول تاریخ طبق فهم و شأن مردم بوده است گفت: هر مقدار تاریخ جلو آمده این معجزات متفاوت بوده و سنگین تر شده تا در دوران پیامبر اسلام که زمان فهم، قرائت و کتابت بوده است ولذا معجزه قرآنی رخ داده که فهم می خواهد. 

وی خاطر نشان کرد: حضرت نوح(ع) به خداوند گزارش می دهد که این قوم زمانی که آنها را ارشاد می کنم انگشت در گوش می کنند و لباس خود را به سر می کشند، " وَإِنِّی کُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِیَابَهُمْ "  ولذا بعد از 950 سال دوران پیامبری  تنها 80 نفر از انسان ها در کشتی نوح سوار شدند، اما در زمان پیامبر اسلام طی 10 سال حکومت، در زمان فتح مکه 120 هزار نفر با حضرت همراه شدند و این به دلیل رشد بشر بوده است.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر تاثیر بلوغ عقلانی انسان در افزایش پیروان دین تصریح کرد:  هر چه بشر دانشمندتر باشد و تفکر آن بیشتر باشد مشتری اسلام بیشتر می شود و تاریخ به ما نشان می دهد هر چه بشر رشد فکری بیشتری داشته توجه آن به دین بیشترشده است.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به حلاوت تحصیل علوم حوزوی و ادامه دادن مسیر طلبگی گفت: طلبه اگر شیرینی درس حوزه را فهم کند هرگز آن را رها نمی کند و پژوهش نیز همین گونه است و اصل کار حوزه نیز پژوهشگری است. 

وی زیبایی کلام امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه و کلام دیگر ائمه معصومین(ع) را نیازمند تحقیق و بررسی و حفظ روایات و نکات آنها توسط طلاب و روحانیون بیان کرد و افزود: در میان کلام ائمه اطهار(ع) روایات امام عسگری(ع) کوتاه و زیبا بوده و از جمله این که حضرت در کلامی می فرمایند " إنّ الوصول الی الله سفرٌ لا یُدرک الاّ بالامتطاء اللیل " رسیدن به خدا سفری است که تنها باید شب را مرکب خود قرار داد. 

نماینده ولی فقیه در استان برگزاری کرسی های آزاداندیشی و تبیین مسائل کشور را مهم عنوان کرد و ادامه داد: اشکالاتی که برخی به حوزه می کنند گاهی به دلیل جهل بوده و این تبیین برای رفع جهل است. 

وی اضافه کرد: تمام مشکلات بشر به دلیل جهل است و اگر امیرمومنان(ع) خانه نشین شد و یا ائمه اطهار(ع) کنار زده می شوند همه به دلیل جهل بشر است و اگر سخنان پیامبران را گوش نمی دادند به دلیل جهل بشر بوده است. 

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: از فرصتی که خدا به ما داده باید برای بیدار کردن دیگران استفاده کنیم هم چنان که در روایت از امیرمومنان(ع) است که می فرماید " لِلمُتَّقی ثَلاثُ عَلاماتٍ  إخلاصُ العَمَلِ  و قِصَرُ الأمَلِ  و اغتِنامُ المَهَلِ" مَهَلِ یعنی فرصت را غنیمت می شمرد و این جزء کارهای افراد با تقوا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه