English

به همت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد:

رویداد تخصصی آموزه‌های زلزله بم همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله در یزد برگزار می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد از برگزاری رویداد تخصصی آموزه‌های زلزله بم همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرهای یزد – اردکان و میبد خبر داد.

رویداد تخصصی آموزه‌های زلزله بم همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله در یزد برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری موج یزد به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (یزد)، احسان خواجه رضایی مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد گفت: باتوجه به رخداد زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، به منظور پاسداشت این روز و بهره گیری از آموزه های زلزله بم و همچنین وضعیت فرسودگی بافت های شهری، در روزهای سوم تا پنجم دی ماه، رویدادی آموزشی- ملی، تحت عنوان "آموزه های زلزله بم"، همزمان با سراسر کشور در استان یزد برگزار می شود.

وی تصریح کرد: خسارت های بافت های هدف بازآفرینی شهری (بافت های تاریخی – فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی) در برابر سانحه زمین لرزه، چالشی را در جهت کاهش خطرپذیری و آسیب پذیری ایجاد کرده است. از سوی دیگر مداخله در بافت همواره با مسأله حفاظت همراه بوده و اهمیت این مسأله در برابر مداخلات ایمنی در برابر بحران هایی نظیر زلزله دو چندان می شود. با توجه به وضعیت ناپایداری و غیرمقاوم بودن ساختمان های مسکونی به ویژه در بافت های ناپایدار، وقوع زلزله، خسارت های زیادی به همراه خواهد داشت. در این راستا تجربه زلزله بم گویای وسعت و حجم خسارت های عمده ای بود که جان تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را گرفت. به همین جهت در راستای پاسداشت این روز و بهره گیری از آموزه های زلزله بم و همچنین وضعیت فرسودگی بافت های شهری، شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری شهرداری های شهرهای کشور نسبت به برگزاری نشست تخصصی تحت عنوان آموزه های زلزله بم با حضور سفیرانی از شهر بم و شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت کشور در شهرهای هدف بازآفرینی شهری برگزار می نماید.

خواجه رضایی افزود: به همین منظور این رویداد ملی در استان یزد در در شهرهای یزد، اردکان و میبد در روزهای سوم، چهارم و پنجم دی ماه سال جاری با حضور سفیران مذکور و مسئولین استانی برگزار می شود. 

وی اضافه کرد: در این نشست تخصصی که در دو نوبت صبح و عصر در هر شهر به صورت جداگانه برگزار می گردد، سازندگان، تسهیلگران و مدیران شهری دخیل در ساخت و ساز، معتمدین محلات حضور خواهند داشت و به بیان مسئله ساخت و ساز و مقاوم سازی ساختمان ها و نحوه مشارکت مردم و اهالی مناطق کم برخوردار و دارای ساختمان های ناپایدار یا مقاومت پایین می پردازند.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری یزد ادامه داد: در جلسه صبح علاوه بر سخنرانی مدیران شهری و بیان تجربیات زلزله توسط سفیر بم، سیاست های تشویقی و حمایتی توسط سفیران نوسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران تشریح می گردد. اضافه بر این در این شهرها با حضور تعدادی از هنرمندان، اقدام به برگزاری مسابقات تصویرسازی از نوسازی بافت های ناپایدار شهری (بافت های هدف بازآفرینی شهری) خواهد شد. علاوه بر این در هر یک از سه شهر، مساجدی جهت حضور چهره به چهره سفیران نوسازی با مردم انتخاب گردیده تا مدیران شهری و سفیران نوسازی ضمن شنیدن مشکلات، کمبودها و تنگناهای موجود مردم در بحث ساخت وساز و مقاوم سازی ساختمان های فرسوده و نامقاوم در بافت های فرسوده، به ارائه پیشنهادها و سیاست ها و بسته های تشویقی در این خصوص اقدام نمایند. 

مدیرکل راه و شهرسازی یزد عنوان کرد: از آن جایی که مانورهای آموزشی در بافت های فرسوده و تاریخی سبب آمادگی وانسجام بیشتر دستگاههای امدادرسان در مقابل حوادث احتمالی می شود و ساکنین این بافت ها نکات ایمنی مورد نیاز را در مواجهه با مخاطرات طبیعی چون زلزله برای نجات جان خود فرا می گیرند، با هماهنگی بسیج محلات و جمعیت هلال احمر در ادامه این رویداد و منطبق با برنامه زمانبندی،  مانور آموزشی در بافت های هدف بازآفرینی اجرا خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد در پایان عنوان کرد: رویداد سفیران نوسازی در روز شنبه مورخ 3 دی ماه در شهر اردکان، یکشنبه 4 دی ماه در شهر میبد و دوشنبه 5 دی ماه در شهر یزد برگزار خواهد شد که در روز آخر این نشست، جلسه ویدئو کنفرانسی به صورت زنده و مستقیم از مرکز استان با شهر بم برقرار و وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به صورت زنده و مستقیم با شرکت کنندگان در نشست صحبت خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی