English

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر داد؛

کشت‌های کم‌آب بر و گلخانه‌ای در اولویت جهاد کشاورزی اصفهان/ حذف گیاهان پر آب‌بر

​معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:در الگوی جدید، کشت‌های کم‌آب بر و کشت‌های گلخانه‌ای در نظر گرفته شده و به طور کلی حذف گیاهان پر‌آب‌بر توصیه شده است.

کشت‌های کم‌آب بر و گلخانه‌ای در اولویت جهاد کشاورزی اصفهان/ حذف گیاهان پر آب‌بر

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، اصغر رستمی با بیان اینکه استان اصفهان اولین استانی است که در بحث الگوی کشت تحقیقات کرده و طرح الگوی کشت برای کل شهرستان‌های شمال و جنوب و شرق و غرب استان و برای اراضی دیم و آبی و باغات حتی در دهستان‌ها تعریف شده، گفت: اگر تامین آب به اندازه کافی و در زمان مناسب انجام نشود این طرح در هر منطقه‌ای باشد با مشکل روبرو می‌شود.

 وی افزود: الگوی کشت رایج منطقه متناسب با میزان آب در اختیار و با هدف حذف گیاهان پر آب‌بر و جایگزینی با گیاهان کم‌آب‌بر در نظر گرفته می شود تا با افزایش بهره‌وری از منابع آب بتوانیم تولید پایدارتر را حفظ کنیم.

این مقام مسئول به الگوی کشت مناسب در مناطق کویری اشاره کرد و گفت: غلات و گلرنگ در اولویت هستند و همچنین کاشت پنبه که از گذشته در مناطق شرق رایج بوده در الگوی کشت پیشنهاد شده و کشت‌های کم‌آب بر و کشت‌های در فضای گلخانه‌ای در نظر گرفته شده و به طور کلی حذف گیاهان پر‌آب‌بر و جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر که با شرایط خاکی و گرمای منطقه سازگار هستند، توصیه شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اهمیت کشت در گلخانه افزود: در استان اصفهان دو هزار و ۴۰۰ هکتار به کشت گلخانه‌ای اختصاص دارد که در صورت ارائه تسهیلات این میزان افزایش پیدا می‌کند.

 رستمی گفت: با توسعه کشت گلخانه‌ای محصولات مباحث سرت (جداسازی محصولات کشاورزی براساس سایز) و بسته‌بندی و صنایع تبدیلی را می‌توان فراهم کرد.

 وی با بیان اینکه در جایی توسعه کشت گلخانه‌ای را اجرا می‌کنیم که آب مطمئن و پایدار و با کیفیت باشد افزود: بیشترین سطح کشت گلخانه‌ای در شهرستان‌های تیران و کرون، دهاقان، شهرضا، اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان و شاهین شهر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۵ هزار هکتار انواع محصولات کم آب بر جایگزین محصولات پر آب بر شده، گفت: سورگوم علوفه‌ای و دانه‌ای و ارزن علوفه‌ای و دانه‌ای تامین کننده قسمتی از علوفه دامی استان شده است.

 رستمی گفت: در راستای طرح الگوی کشت بیش از ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، زراعی و باغی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت حبوبات، جایگزینی گیاهان کم‌آب بر با پر آب‌بر، اصلاح روش‌های نوین آبیاری و جایگزینی با آبیاری‌های سنتی در راستای بهره‌وری بهتر از آب در اجرای طرح الگوی کشت توصیه شد، افزود: کاهش شدید سطح کشت گیاهان پر‌آب‌بر، حفظ باغات درجه یک در همه شهرستان ها و اصلاح باغات درجه دو و حذف باغات درجه ۳ بدون بازده اقتصادی و جایگزینی آن با ارقام باغی با نیاز آبی کم و مناسب مانند پسته‌کاری و کشت انار در شرق اصفهان، استفاده از ارقام میان‌رس و زودرس از اهداف الگوی کشت بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی