English

مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری موج:

کاهش ۶ درصدی مصرف آب کشاورزی با اجرای الگوی کشت/ دانه های روغنی و غلات محصولات اصلی الگوی کشت

علیرضا نیکویی گفت: هدف این است که سالانه بتوانیم راندمان تولید را افزایش بدهیم و در این الگو ارتقای راندمان نسبت مصرف آب به تولید را کاهش می دهد و پیش بینی شده که در سال حدود 6 درصد در مصرف آب کاهش داشته باشیم.

کاهش 6 درصدی مصرف آب کشاورزی با اجرای الگوی کشت/ دانه های روغنی و غلات محصولات اصلی الگوی کشت

مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مراحل تدوین الگوی کشت در مرکز تحقیقات انجام شده و در معاونت برنامه ریزی و معاونت زراعت بخش اجرایی دنبال می شود، گفت: در طرح الگوی گشت فعلا بحث باغبانی دخالت داده نشده و معاونت برنامه ریزی الزامات قانونی و آیین نامه ها را پیگیری می کند و معاونت زرعت بخش اجرا را دنبال می کند.

علیرضا نیکویی با بیان الگوی کشت یک بحث استاتیک است و نمی تواند برای همیشه یک الگو بکار گرفته شود، افزود: با توجه به اینکه نسبت قیمت نهاده ها و ستاده ها هر سال تغییر می کند و از طرف دیگر فناوری در حال رشد است و همچنین سیاست های دولت درباره بخش کشاورزی متفاوت است برای نمونه حذف یارانه ها در بخش کود باعث تغییراتی در بخش کشاورزی شده و به همین دلیل الگوی گشت باید براساس این فاکتورها اصلاح  است.

نیکویی با تاکید بر اینکه افق برنامه ریزی کشاورزی ابتدای هر سال زراعتی است، تصریح کرد: به همین دلیل فرصت اصلاح در الگوی کشت وجود دارد و امسال به دلیل اینکه امنیت غذایی بسیار مهم است و دانه های روغنی و غلات در زمین های دیم و علوفه های کم آب در این بخش جایگاه ویژه ای دارد در الگوی کشت مورد توجه قرار گرفته شده اند تا در تامین غذای کشور امنیت لازم ایجاد شود.

او افرود: همچنین در کشت صیفی جات پیش بینی شده که متناسب با سیاست های صادراتی عمل شود، برای نمونه محصولاتی مانند گوجه فرنگی و ... در کشت امسال برای صادرات هم پیش بینی شده بخشی از تولید هم با در نظر گرفتن شرایط کنونی تعدیل شده اما رفته رفته سیاست های صادراتی تغییر می کند تا جایی که محصولاتی که صادرات آب مجازی دارند کاهش پیدا کند و این روند کاهشی به مرور اتفاق می افت.

نیکویی با بیان اینکه در معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی عوارض صادراتی برای صادرات محصولات آب بر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در الگو کشت به دنبال خوداتکایی رفته ایم، به طور قطع محصولاتی که پیشتر صادرات شده اند در آینده کمتر صادرات می شوند و از طرف دیگر در الگوی کشت به تولیدات در دیم کم بازده کشت مورد توجه قرار گرفته است و از آنجایی که تحقیقات متقاوتی انجام شده و بذرهای اصلاح شد کمک کرد تا عملکرد در هکتار بهبود پیدا کند.

قیمت بذرهای اصلاح شده استاندارد است

مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه قیمت بذرهای اصلاح شده استاندارد است به همین دلیل در توزیع این دانه ها باید اقدامات موثری انجام شود هرچند قیمت دانه شامل بخش کوچکی از هزینه های تولید نیست، اما در دسترس نبودن این بذرها و مسائل سنتی باعث شده که برخی از این کشاورزان تمایلی برای استفاده از این بذرها نداشته باشند، به همین دلیل باید سیاست های اصلاحی در این بخش اجرا شود و معاونت آموزشی در حال آماده سازی بسته ترویجی است.

او درباره اینکه این سند الگوی کشت چقدر کامل است اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال وارد سند ابلاغ الگوی کشت شده ایم و هنوز کامل نیست و در آینده بخش های دیگری اضافه شود برای نمونه اگر پکیج مکانیزاسیون هم در نظر گرفته شود و با مرکز ملی مکانیزاسیون هماهنگی ها اتفاق بیفتد به طور قطع اثرگذاری الگوی کشت بیشتر می شود.

نیکویی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری هم در الگوی کشت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: هدف این است که سالانه بتوانیم راندمان تولید را افزایش بدهیم و در این الگو ارتقای راندمان نسبت مصرف آب به تولید را کاهش می دهد، برای نمونه غرق آبی کردن زمین نوعی صرف انرژی است، به همین دلیل باید اصلاحاتی اتفاق بیفتد که علاوه بر اینکه انرژی هدر نرود بیلان آبی هم حفظ شود و پیش بینی شده که در سال حدود 6 درصد در مصرف آب کاهش داشته باشیم.

توسعه استفاده از سیستم های نوین آبیاری

او با تاکید بر اینکه یکی از برنامه ها در الگوی کشت استفاده از سیستم های نوین آبیاری است و دیگری بهره وری از آب است، اظهار کرد:  برای نمونه وقتی اصلاح کشت اتفاق بیفتد یا میزان تولید محصول در هر هکتار افزایش یابد این مساله می تواند در بهره وری استفاده از آب نقش داشته باشد.

نیکویی درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای الگوی کشت، گفت: در سال جاری گفته می شود 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما هنوز هیچ چیزی ابلاغ نشده و بیشتر بحث الگوی کشت در مرحله اطلاع رسانی قرار دارد و این اعتبارات بیشتر به صورت مشوقی با عناوینی همچون یارانه انرژی و آب اجرا می شود.

او با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی یکی از ابزارهای مهم برای اجرای الگوی کشت است، اظهار کرد: در شرایط کنونی کشاورزی قراردادی سقفی ندارد و ممکن است در استان های مختلف با سقف های مختلف انجام می شود اما در اجرای الگوی کشت طرف وقتی قرارداد می بندد سطح کشت در هر منطقه نباید بیشتر از آن چیزی شود که پیش بینی شده برای نمونه اگر قرار باشد که 50 هزار کنار گندم کشت شود در قراردادها بیشتر از اینها اتفاق نباید بیفتد تا محصولی مانند جو هم مورد غفلت قرار نگیرد.

او با اشاره به اینکه وزارت کشاورزی پکیج های حمایتی دارد، اظهار کرد: غلات نقش مهمی در خود اتکایی در کشور دارد و با اجرای الگوی کشت افزایش 10 درصدی ضریب خوداتکایی خواهیم داشت ولی گندم تاثیر مهمی روی آن ایفا می کند و این خوداتکایی در بخش انرژی ملاک هست. در همین راستا در برنامه آتی تعدیل قیمتی در الگوی کشت وجود دارد و براساس تحلیل حساسیت انجام خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه