English

محمد علی فرهمند راد:

مشکل کشاورزی کشور بهره وری است نه الگوی کشت

رییس اداره جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: ما نمی توانیم محصولاتی مانند هندوانه و چغندر قند را از الگوی کشت خود حذف کنیم بلکه باید با شیوه های نوین و علمی کشاورزی، بهره وری در واحد سطح را افزایش دهیم.

مشکل کشاورزی کشور بهره وری است نه الگوی کشت

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد علی فرهمند راد رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور در خبری اعلام کرد: مشکل کشاورزی در کشور ما الگوی کشت نیست بلکه مشکل ما، بهره وری است و برای توجیه الگوی کشت زیرساخت های لازم در کشور وجود ندارد.

فرهمند راد در ادامه افزود: اگر کشاورز به بهره وری روی آورد، الگوی کشت حذف خواهد شد چرا که ما نمی توانیم محصولاتی مانند هندوانه و چغندر قند را از الگوی کشت خود حذف کنیم بلکه باید با شیوه های نوین و علمی کشاورزی، بهره وری در واحد سطح را افزایش دهیم.

رییس اداره جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: در حوزه آبیاری نوین از ابتدای شروع این طرح در سال۱۳۸۲ تا کنون پنج هزار و  ۷۰۰ هکتار از مزارع و باغ های نیشابور به این روش آبیاری می شود که حدود ۱۰ درصد آبیاری نوین استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

وی متذکر شد: ۳۶ درصد تولیدات کشاورزی نیشابور مربوط به کشت گندم و جو، ۱۳درصد ذرت، ۷درصد چغندر قند، کلزا و کشت های بهاره است و با توجه به بارندگی های خوب امسال، پیش بینی می شود در سال جاری ۳۳ هزار تن گندم و ۴۲ هزار تن جو از مزارع شهرستان نیشابور برداشت شود که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری دارد.

رییس اداره جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: کل باغ های این شهرستان حدود ۱۷ هزار هکتار شامل ۳ هزار هکتار کشت دیم و ۱۴ هزار هکتار کشت آبی است و ۲۰ درصد باغ های نیشابور درجه یک، ۴۰ درصد درجه دو و ۲۰ درصد نیز درجه سه، است.

فرهمند راد همچنین گفت: هدف ما این است باغ های درجه دو و درجه سه اصلاح شود که در سال زراعی ۱۴۰۰ _۱۴۰۱ حدود ۲۳۰ هکتار باغ های گیلاس، بادام، پسته و گردو تغییر رقم داده و سرشاخه کاری انجام شده که این مهم افزایش تولید را در پی خواهد داشت.

رییس اداره جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: برای تامین نقدینگی دامداران و مرغداران در بحث تامین علوفه و خوراک دام و طیور از ابتدای بهمن پارسال تاکنون تسهیلات ویژه ای پرداخت شده است.

وی ابراز کرد: تا کنون ۱۶۵۰ دامدار و مرغدار با مبلغ ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک معرفی شده که تا کنون ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این افراد گرفته و بقیه نیز در دست اقدام است.

فرهمند راد اظهار کرد: ۳۵ درصد محصولات زراعی و ۴۵ درصد دام شهرستان نیشابور تحت پوشش بیمه قرار دارد و امسال تگرگ و سیل ۶۵۰ میلیارد تومان به بخش بخش کشاورزی نیشابور خسارت وارد کرده و ضروری است که کشاورزان و دامداران به سمت بیمه روی آورند.

وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی دو سال اخیر، حدود ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان نیشابوری قرار گرفته است و ۹۰ درصد اراضی کشاورزی شهرستان نیشابور فاقد سند رسمی است و بیشتر این اراضی قولنامه، استشهادیه محلی و... است.

فرهمند راد در خاتمه با اشاره به تغییر اقلیم کشور خاطرنشان کرد: برای حفاظت از محصولات کشاورزی هدف ما این است تا کشاورزی را به سمت فضاهای بسته مانند گلخانه ها سوق دهیم که تا کنون ۲۰ هکتار فضای گلخانه ای در شهرستان نیشابور احداث شده و در این زمینه، سهم نیشابور در استان ۱۲ هکتار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه