English

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

نیازمند جنبش ملی پیشگیری از اعتیاد هستیم

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: گستردگی آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن به حدی زیاد است که نیازمند تقویت کارگروه‌ها و برنامه‌ریزی های این حوزه هستیم.

نیازمند جنبش ملی پیشگیری از اعتیاد هستیم

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، محمودرضا هاشم ورزی مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران در حاشیه برگزاری کلاس آموزشی فرزند پروری دوره تخصصی تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد حوزه علمیه خواهران استان مازندران که در چالوس در حال برگزاری است، اظهار داشت: گستردگی آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن به حدی زیاد است که نیازمند تقویت کارگروه‌ها و برنامه‌ریزی های این حوزه هستیم.

وی با تقدیر از برگزار کنندگان این دوره در چالوس، شاخصه های فضای آموزشی مناسب، امکانات آموزشی و کمک آموزشی را در کیفیت بخشی آموزش بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: باید بتوانیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی مربیانی تربیت کنیم که والدینی آموزش داده شوند تا در مسیر تربیت فرزندان خود موفق عمل کنند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران با اشاره به اینکه بر این باوریم که چگونگی رفتار والدین در شکل گیری شخصیت فرزند بسیار تأثیر گذار است، خاطرنشان ساخت: اگر پدر و مادر نقش و وظیفه خود را بدانند، بشناسند و درست اجرا کنند، می‌توانند فرزندی قوی، جرأتمند و مسئولیت پذیر در برابر آسیب اجتماعی تربیت کنند و اگر نتوانند به این مهم دست یابند فرزندان به سمت مواد اعتیادآور گرایش پیدا می‌کنند.

کلاس آموزشی فرزند پروری دوره تخصصی تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد

این متخصص روانشناسی با بیان اینکه شرایطی که بر جامعه می گذرد اصلاً خوب نیست، بیان داشت: به ویژه بعد از پاندمی کرونا و تأثیراتی که بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده ها سایه انداخته، ضرورت دارد آسیب شناسی اجتماعی جدید و تحلیل وضعیت داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی درست تر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قطعاً همه دستگاه‌ها، اعم از ستاد مبارزه با مواد مخدر، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه علمیه خانم‌ها و آقایان پای کار هستند و باید گفت اگر این فعالیتها نباشد چه آسیب‌های بیشتری را شاهد می‌بودیم.

هاشم ورزی در خصوص اثربخشی این برنامه‌ها و تأثیر آن بر کف جامعه نیز عنوان داشت: ضرورت دارد از جدیدترین شیوه های آموزشی و علمی و از تجارب بقیه کشورها نیز استفاده کنیم تا بتوانیم در مسیر پیشگیری که مهمترین بخش مقابله با مصرف مواد مخدر است گام برداریم.

وی نقش رسانه‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی از موقعیتهای خوبی که در زمان کرونا به وجود آمد استفاده از بستر فضای مجازی بود که در دورترین مناطق دسترسی به آن وجود دارد.

وی ادامه داد: متولیان باید از این بستر به نحو درستی استفاده کنند و با تولید محتواهای پیشگیرانه و آماده‌سازی کپسول‌های آموزشی بتوانیم روزانه به تناسب نیاز و شرایط افراد خوراک آموزشی داشته باشیم تا خانواده و دیگر افراد جامعه نقش خودشان را بشناسند.

وی سطح دانش اعتیاد مدیران و خانواده‌ها را پایین اعلام کرد و گفت: سطح دانش اعتیاد مدیران، خانواده ها پایین است و خیلی از آسیب ها را نمی‌شناسند.

هاشم ورزی خاطرنشان ساخت: اگر میخواهیم  برنامه ریزی می‌خواهیم داشته باشیم باید تحلیل وضعیت، شناسایی آسیب‌ها و نیازسنجی کنیم و اساس برنامه ریزی آمار درست است و در قالب اتاق فکر و بهره مندی از اساتید فن، کارگروه های مختلف باید تقویت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه