English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

حاشیه نشینی پایگاه معضلات اجتماعی است

حاشیه نشینی یکی از معضلات جامعه امروز است که به دنبال افزایش جمعیت، تورم و نرخ بالای مسکن، مهاجرت روستائیان به شهرها به دلیل کمبود امکانات در روستاها و... بروز کرده است.

حاشیه نشینی پایگاه معضلات اجتماعی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ایلام، حاشیه نشینی پدیده‌ای است که از گذشته تا کنون نه‌تنها دامن‌گیر کلان‌شهر‌ها بوده، بلکه امروزه به یک معضل جدی برای مناطق کم جمعیت همچون استان ایلام تبدیل شده و قطعا پیامدهای منفی بسیاری اعم از فقر، بزهکاری، اعتیاد، برهم ریختن مبلمان شهری و.... را به دنبال دارد.

علت افزایش حاشیه نشینی

مجتبی جانی کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری با بیان اینکه حاشینه‌نشینی یا زاغه‌نشینی به محدوده خاصی از شهرها گفته میشود که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تفاوت اشکار با محدوده شهرها دارند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام اظهار داشت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات جامعه امروز است که به دنبال افزایش جمعیت، تورم و نرخ بالای مسکن، مهاجرت روستائیان به شهرها به دلیل کمبود امکانات در روستا و... بروز کرده است.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی میتواند موجب بروز پدیده‌های زیادی با عنوان آسیب اجتماعی شود، افزود: حاشیه نشینی همواره می‌تواند به عنوان پایگاهی برای تولید آسیب‌های اجتماعی مانند قاچاق، دزدی، طلاق، خودکشی باشد، چراکه حاشیه‌نشینان به دلیل شرایط نامناسبی که دارند مستعد انجام هریک از موارد یاد شده هستند.

این کارشناس ادامه داد: با انجام اقداماتی از قبیل نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط، کنترل قیمت مسکن، پرداخت خدمات به روستائیان، اصلاح بافت فرسوده و بهره‌گیری از طرح تفصیلی، میتوان تا حد توان از گسترش حاشیه‌نشینی در کشور و به تبع استان جلوگیری نمود.

 تبعات حاشیه نشینی در ایلام

محمد سبحان حسنی معاون سیاسی استاندار در همین راستا با بیان اینکه حاشیه نشینی معضل مشترک تمام شهرها بوده، اظهار کرد: مسائل و مشکلات حاشیه نشینی مدت‌هاست دامن استان ایلام را نیز گرفته و میتواند تبعات منفی بسیاری از قبیل خدشه به سیما و منظر شهری، مشکل توزیع خدمات شهری و خالی شدن روستاها را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حل معضل حاشیه نشینی در برنامه‌های اصلی دولت بوده و تمام تلاش برای سامان این وضعیت انجام خواهد گرفت، افزود: اجرا قوانین و مقررات شهری و حفظ حریم شهرها، ارائه خدمات و تسهیلات به روستاها جهت پرهیز از هجرت به شهرها، ایجاد اشتغال و تولید در روستاها، مطالعات علمی و همچنین ارائه ایده‌های متنوع از جمله راهکاری موثر در حل معضل حاشیه‌نشینی هستند که مسئولان مربوط میبایست در دستور کار خود قرار دهند.

 جلوگیری از ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز

عبدالله بهادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام اظهار داشت: به دنبال حفاظت از اراضی تحت تصرف اداره کل راه‌وشهرسازی استان، علاوه بر تلفن شبانه روزی ۱۶۵۶ یگان حفاظت از اراضی راه‌و‌شهرسازی نیز به طور شبانه روز در حال گشت‌زنی و جلوگیری از تصرف غیرقانونی اراضی ملی می‌باشد.

وی افزود: وزارت راه‌و‌شهرسازی به منظور نظم بخشی در مناطق حاشیه نشینی طرحی به هیئت وزیران ارائه داده، مبنی بر اینکه زمین‌هایی که قبل از سال ۸۴ امتیاز آب و برق گرفته‌اند، سند دار شوند.

این مسئول در پایان بیان کرد: هم اکنون هم به علت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به هیچ عنوان امتیاز آب و برق به افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده‌اند داده نمی‌شود.

باید پذیرفت که حاشیه‌نشینی یکی از معضلات جامعه امروزی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط اقدامات قانونی جهت جلوگیری از توسعه این معضل شهری انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه