English

در گفتگو با یک اقتصاددان مطرح شد؛

دولت ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد/ انتشار اوراق برای تامین کسری بودجه!

در حالی که گفته می شود امسال با کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی مواجه است که دولت تاکنون 132 هزار میلیارد اوراق منتشر کرده و در ادامه راه هم همچنان گرفتاری مالیش رفع نشده و باید ارواق بفروشد یا متم بودجه بدهد.

 دولت ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد/ انتشار اوراق برای تامین کسری بودجه!

به گزارش خبرگزاری موج، در سال جاری ماهانه بیش از 3 درصد به نقدینگی کشور اضافه شده است با این حال چشم انداز روشنی برای افزایش درآمدهای نفتی کشور وجود ندارد زیرا تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است.

هرچند مقامات کشور خبرهایی مبنی بر احتمال آغاز مذاکرات برجام را داده اند ولی این مساله در صورتی که به تحقق بپیوندد می تواند مرهمی بر مشکلات دولت تا پایان سال باشد.

با این حال بسیاری از تحلیل گران کار را بسیار دشوارتر از آن می دانند که امسال ایران بتواند در مذاکرات وین به نتیجه ای برسد، به همین دلیل غول تحریم ها و کسری بودجه تا پایان سال باقی خواهد ماند.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه برآورد بودجه 1400 با پیش بینی درآمدهایی صورت گرفت که از همان ابتدا مشخص بود که کسری بودجه خواهیم داشت، گفت: از دولت سیزدهم انتظار می رفت که متمم بودجه 1400 را به مجلس بدهد اما این تصمم سخت گرفته نشد و مطمئنا در شش ماهه دوم سال این کسری بودجه خودش را نشان خواهد داد.

وحید شقاقی شهری با بیان اینکه برای جبران کسری بودجه دولت به سراغ انتشار اوراق رفته است، افزود: تاکنون تمام ظرفیت باقی مانده در انتشار اوراق بودجه انجام شده به طوری که 132 هزار میلیارد تومان تا امروز اوراق ا سوی دولت منتشر شده و بعد از این دولت باید مجوزهایی را بگیرد که تا پایان سال انتشار اوراق انجام دهد.

دولت چاره ای جز انتشار اوراق ندارد

وی با تاکید بر اینکه ماهانه دولت 26 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، تصریح کرد: دولت چاره ای جز این ندارد که کسری بودجه را از طریق انتشار اوراق تامین کند، زیرا پایه های مالیاتی تثبیت نشده و زیرساخت آن هم فراهم نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه فروش اموال مازاد دولت در سال جاری ممکن نیست، اظهار کرد: در حال حاضر دولت نمی تواند دارایی های خود را از طریق بورس عرضه کند و باید بستر های لازم به وجود آید تا بتواند در ابتدای سال آینده این کار را انجام دهد، به همین دلیل دولت مجبور است که انتشار اوراق را ادامه دهد که عدد آن حدود 50 هزار میلیارد تومان اوراق در ماه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت در 5 ماه آینده باید مجوز  270 هزار میلیارد تومانی انتشار اوراق را بگیرد، اظهار کرد: انتشار این اوراق می تواند تبعات زیادی داشته باشد که در سال آینده زمانی که دولت باید اصل و فرع آن را پرداخت کند، نمایان شود.

شقاقی با نگاهی به محل مصارف انتشار اوراق در کشور، اظهار کرد:  بخشی از این انتشار اوراق برای بدهی پیمانکارها است، از طرف دیگر خطای راهبردی این است که ما برای هزینه های جاری اوراق منتشر می کنیم، این در حالی است که در دنیا از اوراق برای توسعه زیرساخت ها و پروژه های عمرانی استفاده می کنند.

به گزارش موج، در حال حاضر تورم کشور حدود 45 درصد است و از طرف دیگر توزیع ناعادلانه منابع ضریب جینی ها را هم تحت تاثیر قرار داد و این مساله باعث شده که فاصله دهک های طبقاتی افزایش پیدا کند و به نگرانی ها دامن بزند.

در کنار این مساله از آنجایی که دولت بسیاری از مردم را سال گذشته به بورس فراخواند بسیاری سرمایه خود را از دست دادند و همین موضوع به مشکلات اقتصادی مردم افزوده است.

 از این رو بسیاری از دهک های پایین جامعه توان تحمل تورم کنونی را هم ندارند، به همین دلیل دولت در اجرای سیاست های خود نه تنها باید از ابزارهای غیرتورمی استفاده کند باید سیاست ها را به گونه ای اجرا کند به سرمایه مردم بیشتر از این آسیب وارد نشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه