English

بهلول تکلوی خبر داد:

شناسایی ۴ بیمار مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: چهار بیمار مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان شناسایی شده است.

شناسایی 4 بیمار مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، بهلول تکلوی ، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به شناسایی چهار بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در استان اردبیل گفت: دو مورد از چهار مورد بیماری تب کریمه کنگو از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان قطعی اعلام شده است.

وی با اشاره به شناسایی چهار بیمار مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان از شهروندان خواست حتما از خرید گوشت بدون داشتن مهر بهداشتی خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه شناسایی موارد بالینی دام مبتلا به بیماری تب کریمه کنکو امکان پذیر نیست، گفت: برای پیشگیری از گسترش این بیماری مشترک انسان و دام بهتر است که دامداران در اولین فرصت نسبت به سم‌پاشی محل نگهداری دام‌ها و همچنین محل زندگی خود که در مجاورت نگهداری محل دام ها قرار دارد، اقدام کنند.

تکلوی می گوید: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها ، در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می‌گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می گیرند، مشاهده می‌شود.

وی علت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در سطح کشور و استان را ادامه روند خشکسالی، افزایش دمای هوا وافزایش سطح فعالیت جوندگان و انتقال دهندگان اصلی این بیماری ذکر کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین گزش با کنه هیالوما را یکی از روش‌های انتقال این بیماری وانتقال آن از دام آلوده به انسان ذکر کرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده، نباید این کنه‌ها را با دست له کنند.

تکلوی می گوید: علاوه براین شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، از خرید گوشت از قصابی‌های غیرمعتبر داخل شهر و نیز از خرید و استفاده از گوشت‌ قصابی‌های غیرمجاز کنار جاده‌ها خودداری کرده و از ذبح دام در منزل پرهیز کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و گفت: اداره کل دامپزشکی استان اردبیل ذبح بهداشتی دام را در دستور کار قرار داده وهمه اکیپ‌های دامپزشکی برای هدایت دام در نظر گرفته شده برای ذبح و یا قربانی در سطح مناطق شهری و روستایی به کشتارگاه‌های زیر نظارت دامپزشکی تلاش می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه درباره تشدید بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد و از عموم مردم خواست با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی مربوط به نحوه تماس با دام ومصرف گوشت قرمز را  رعایت کنند.

تکلوی افزود: دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی سطح استان موجود است، دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها جدا پرهیز کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد: شهروندان از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی و کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی هم حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در دمای یخچال ۴-۰درجه سانتی‌گراد نگهداری نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل می گوید: شهروندان باید آلایش خوراکی دامی شامل دل ، جگر ، قلوه را به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضاء است خریداری نموده ، به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال ۴-۰ نگهداری کنند و از خرید آن بصورت فله ای خودداری نمایند زیرا این آلایش در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

تکلوی با بیان اینکه موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در خلخال گزارش نشده است، گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خردکردن گوشت و آلایش دامی کاملا ضروری است.

وی با بیان اینکه دام آلوده مخزن و ناقل این بیماری است، گفت: در حالی که ظاهر دام کاملاً طبیعی است و دام بیمار بجز تب خفیف علائم کلینیکی خاصی ندارد و در صورت ابتلای انسانی اگر اقدامات درمانی انجام نگیرد می تواند جان فرد مبتلا را در معرض تهدید جدی قرار داده وحتی منجر به مرگ وی شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: هم اکنون ۶ کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی تهیه گوشت قرمز در استان اردبیل فعالیت دارند که همه این کشتارگاه‌ها مجهز به امکانات پیش سردکن گوشت قرمز هستند. علاوه بر این ۴ کشتارگاه صنعتی طیور و ۵ کشتارگاه سنتی دام  نیز در امر تهیه گوشت مورد نیاز شهروندان زیر نظر دامپزشکی در مناطق مختلف استان اردبیل فعالیت می‌کنند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی