English

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

بحران خشک‌سالی ۱۷ کشور دنیا را درگیر می‌کند / ایران در لیست خشکسالی ۲۰۴۰

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بحران خشک‌سالی 17 کشور دنیا را درگیر می‌کند که این در سال 2040 به بالاترین حد خود می‌رسد.

بحران خشک‌سالی 17 کشور دنیا را درگیر می‌کند / ایران در لیست خشکسالی 2040

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، عباسعلی نوبخت با حضور در ستاد سازمان در چالوس اظهار داشت: حفظ پوشش گیاهی جنگل در عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی برای سازمان جنگل‌ها بسیار مهم و واجب است و سپس باید به فکر احیاء و توسعه آن باشیم.

وی ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که بر اساس مطالعات سازمان ملل در منطقه بسیار خشک و نیمه خشک دنیا قرار داریم و از طرفی نیز بر اساس مدل‌سازی‌هایی را که UNDP برای سال 2025 انجام داده است، بحران خشکسالی 17 کشور دنیا را درگیر می‌کنند که این در سال 2040 به بالاترین حد خود می‌رسد.

نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: متأسفانه اسم کشور ما نیز در بین این 17 کشور دیده می‌شود ولی با توجه به توانمندی‌هایی که در بخش دانشگاهی، تحقیقاتی و اجرایی وجود دارد اگر مدیریت اجرایی درست برای عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی کشورمان داشته باشیم به بهترین شکل می‌توان بحران خشک‌سالی را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه کل کشور ما به نوعی مدیون دو میلیون و چهار هزار هکتار سطح جنگلی شمال است، افزود: متأسفانه همیشه جنگل را به چشم چوب و کالاهای بازاری دیدند در حال که جنگل کاربری‌های متعددی دارد.

نوبخت گفت: هر هکتار از جنگل‌های شمال کشور به طور متوسط سالانه هزار و 500 متر مکعب آب را تولید و در خودش ذخیره می‌کند و سپس به تدریج در نیمه شمالی و جنوبی البرز آن را آزاد می‌کند که نیمی از جمعیت ایران در قسمت شمالی و جنوبی البرز زندگی می‌کنند و حال اگر همین میزان آب تولیدی را ضرب در سطح جنگل‌های شمال کشور یعنی دو میلیون و چهار هزار هکتار کنیم، سه میلیارد و شش میلیون مترمکعب حجم آب تولیدی سالانه جنگل‌های شمال کشور است و بیشتر از میزان آبی است که طی چند سال پشت بزر‌گ‌ترین سد کشور یعنی کارون 3 جمع می‌شود و این یکی از کاربری‌های حیاتی جنگل برای انسان و محیط‌زیست است.

وی با تأکید بر اینکه جنگل های زاگرس نیز بسیار ارزشمند است و باید با حساسیت بالایی حفظ شود و مخالف تغییر کاربری‌های بیابان، جنگل و مرتع هستیم، عنوان داشت: باید ریل‌گذاری درستی برای حفظ و احیاء جنگل‌های کشور داشته باشیم و برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت برای آن طراحی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه