English

انعقاد تفاهم‌نامه بهبود وضعیت آب آشامیدنی قشم

تفاهم‌نامه بهبود زیرساخت و ایجاد تأسیسات و تجهیزات به منظور تأمین، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع آب شرب و بهداشتی پایدار برای منطقه جمعیتی جزیره قشم در دفتر شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با حضور استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم بندرعباس و مدیر عامل آبفا استان منعقد شد

انعقاد تفاهم‌نامه بهبود وضعیت آب آشامیدنی قشم

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، فریدون همتی استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان استانی فراخشک است و شرایط سختی برای مردم به دنبال داشته که تحمل این شرایط برای مردم سخت و دشوار است.
همتی با بیان اینکه وضع استان به لحاظ آب های زیر زمینی در شرایط مطلوبی نیست، خاطرنشان کرد: ایجاد آبشیرینکن ها سبب شد بخش زیادی از مشکلات در هرمزگان را برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه اقدامات زیادی در توسعه زیرساخت های آبی استان هرمزگان صورت گرفته است، عنوان کرد: همچنان در زیرساخت های آبی در هرمزگان نیز با مشکلاتی رو به رو هستیم و در تلاشیم که با وجود بحران های خشکسالی بتوانیم این معضلات را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه علی رغم اقدامات بزرگی که در بحث توسعه زیرساخت های آبی در هرمزگان ایجاد شده و طی این سال ها بی مانند است، بازهم مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: باید روستاهای غرب جزیره قشم نیز از آب استاندارد برخوردار شوند و شایسته نیست مردم با مشکلات گذشته دست و پنجه نرم کنند.
عالی ترین مقام دولت در هرمزگان با اشاره به اینکه دستاورد جلسه امروز نیز به طور حتم نتیجه مثبتی به همراه خواهد داست، عنوان کرد: باید جدول زمانبندی تعیین کنیم تا به مردم گزارش دهیم و بتوانیم نشان دهیم که کار در حال انجام است و مردم نتیجه آن را مشاهده کنند.
وی با بیان اینکه همواره در تلاش بودیم تا به کمک دستگاه های کشوری بیاییم و با ایجاد زیرساخت ها و شرایط مطلوب، مسیر را برای حل مشکل مردم تسهیل کنیم، افزود: برای حل مشکل فاضلاب بندرعباس اقدامی بی نظیر در استان هرمزگان با مشارکت بنگاه های اقتصادی صورت گرفت و موفق شدیم یک تهدید زیست محیطی را به فرصتی مناسب تبدیل کنیم که در آینده مردم بندرعباس نتیجه آن را خواهند دید و یک معضل قدیمی و کهنه را از چهره شهر بندرعباس کنار خواهیم زد.
همتی با اشاره به اینکه تلاش ما این است تا روز آخر خدمت بتوانیم اقدامی در خور شان مردم برای حل مشکلات و مطالبات آن ها انجام دهیم و خشنودی مردم هرمزگان تنها هدف ما بوده و هست، اضافه کرد: با تغییر دولت قرار نیست خدمت رسانی به مردم را متوقف کنیم بلکه انگیزه و توان را دو برابر می کنیم تا بتوانیم به سمت رضایتمندی مردم هرمزگان گام برداریم.
وی بیان کرد: به دنبال آن هستم با اتخاذ تصمیمات به موقع و مناسب بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم و در راستای توسعه زیرساخت های استان هرمزگان حرکت کنیم.
همتی از موافقت مدیرعامل آبفای کشور با پیشنهاد و درخواست صدور مجوز خرید تضمینی 50 هزار مترمکعب خرید تضمینی آب برای شهر بندرعباس از محل آبشیرینکن ها نیز خبر داد و گفت: امروز پیگیری برای این امر صورت گرفت تا با ایجاد زیرساخت انتقال آب که اعتباری بالغ بر ۹۰۰میلیارد تومان نیاز دارد، قدم بزرگی در این راستا برداشته شود.
وی افزود: پس از صدور مجوز، اقدام لازم برای سرمایه گذاری در زمینه انتقال آب از آبشیرینکن یک میلیون متر مکعبی به مخازن داماهی انجام خواهد شد.
استاندار هرمزگان هم چنین از پیگیری برای تامین منابع مالی برای تقویت و تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی به روستاها و شهرهای بزرگ استان خبر داد و گفت: آبرسانی به روستاهای  پارسیان ،جناح ، بستک، رویدر ، بخش مرکزی بندرعباس ، شهر بندرعباس و همچنین روستاهای جاسک و کوه مبارک، بشاگرد ،سیریک و حاجی آباد و دیگر روستاها از دیگر موضوعات مورد مذاکره در دیدار با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بود.
احمد مرادی رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: پس‌ازآنکه وعده تحقق رفع بی‌آبی تمامی روستاها  جزیره قشم در سال گذشته داده شد اما صورت نگرفت با تبعات سنگینی مواجه شدیم و طبق وعده آبفای کشور این موضوع عملی نشد.
مرادی با اشاره به اینکه با همتی که امروز از آبفای کشور مشاهده کردم به‌طور حتم این موضوع در سالجاری عملی می‌شود، عنوان کرد: باید تمامی مسئولان دست در دست هم دهند تا بتوانیم این مشکل دیرینه مردم غرب جزیره قشم را برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه برایمان مهم نیست این کار توسط چه کسی و در چه دوره‌ای محقق شود تنها خواسته‌مان عملی شدن آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، اظهار کرد: در کمیسیون تخصصی با وزیر پیشنهادی نیرو موارد ضروری را مطرح کردم و وی قول داد که با توانمندی‌اش بتواند این خواسته‌ها را عملی کند.
مرادی با اشاره به اینکه هیچ‌یک از نمایندگان مجلس به دنبال سند زدن کاری به اسم خود نیستند بلکه به دنبال رفع مشکلات مردم بوده و هستند، خاطرنشان کرد: باید از آبفای کشور تقدیر کرد که همواره به هرمزگان نگاه ویژه‌ای داشته و دارند.
وی ادامه داد: از تعامل و همکاری منطقه آزاد قشم در دوره جدید برای رفع نیازهای مردم و حل مشکلات گذشته باید تقدیر ویژه کرد زیرا مدیرعامل جدید نشان داده همت خود برای رفع بحران‌های موجود به کار بسته است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه امیدوارم اگر ازاین‌پس قولی برای رفع مشکل مردم در بحث معضلات کمبود آب داده می‌شود، در موعد مقرر عملی شود، عنوان کرد: مردم قشم مردمی نجیب و مظلوم هستند و باوجوداین همه مشکلات، باید مسئولان سرعت بیشتری برای رفع این مشکلات به کار ببندند.
محمد آشوری عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در این جلسه حاضر شدم که از آبفای کشور، استاندار هرمزگان و منطقه آزاد قشم تقدیر کنم که با دغدغه رفع مشکلات در تلاش هستند تا هرچه زودتر مشکل آبرسانی در قشم برطرف شود.
آشوری با بیان اینکه شاید هرمزگان در ساخت آبشیرینکن طلایه دار بود و با حمایت مسئولان کشوری و استانی توانست در این زمینه توسعه مناسبی داشته باشد، اظهار کرد: ایده خرید تضمینی آب و پساب برای نخستین بار از هرمزگان و در پی رفع مشکلات تنش آبی در سال های دور مطرح شد و توانست تا حدی این مشکلات را از پیش رو بردارد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اگر این اتفاقات در گذشته رخ نمی داد امروز هرمزگان با اوضاع وخیم تری مواجه می شد، خاطرنشان کرد: اینکه امروز صنایع کشور به سراغ توسعه آب رسانی کشور آمده اند، اتفاق مناسبی بوده و باید تقدیر کرد از آبفای کشور که توانست با این تدابیر امروز مانع از وجود برخی بحران های جدی در حوزه آب شود.
وی ادامه داد: همواره معتقدم که تغییر دولت ها و ساختار ستادی نباید تأثیری در اجرای برنامه ها داشته باشد و توسعه باید به صورت مستمر تداوم داشته باشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه لیاقت مردم قشم بالاتر از وضعیت فعلی است و هرچقدر کار کنیم بازهم کم است، عنوان کرد: امروز دیگر شاهد هستیم در هرمزگان بنگاه های اقتصادی در توسعه زیرساخت ها مشارکت کرده و سهیم شده اند.
وی با اشاره به اینکه تصمیمات این جلسه به طور حتم اتفاقات روشنی رقم می خورد، اضافه کرد: در طول چهار سال استانداری آقای همتی شاهد اقدامات جهادی و پیگیری مطالبات به حق مردم خوشایند بودیم و دستاوردهای مناسبی از خود به جای گذاشته است.
آشوری با بیان اینکه دوران جدید منطقه آزاد قشم نشان می دهد به دنبال گره گشایی مردم است، اظهار کرد: امیدوارم اگر در تولید، توزیع، مخزن سازی و پمپاژ همت بیشتری در قشم به کار ببندیم شاهد ایجاد عدات و خشنودی مردم خواهیم بود و نعمت آب پایدار در قشم یک اقدام ماندگار در ذهن مردم منطقه خواهد بود.
در ادامه حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: معتقدم با وفاق و تبیین هدف واضح می توان کارهای بزرگی را انجام داد که منافع آن برای مردم رقم بخورد.
جانباز با بیان اینکه تمامی تلاش خود را به کار بستیم تا با حداث آبشیرینکن ها دغدغه مردم را در رفع تنش آبی بکاهیم، اظهار کرد:بابت تمامی عقب ماندگی ها از مردم شریف هرمزگان عذرخواهی می کنم اما عزم ما در حال حاضر این است که بتوانیم مشکلات مردم غرب حزیره قشم را برطرف کنیم و پس از سال ها شاهد رفع بی آبی تمامی روستاهای این جزیره باشیم.
وی با اشاره به اینکه همراهی استاندار و مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در رفع مشکلات زیرساخت های آبی استان هرمزگان تقدیر می کنم، خاطرنشان کرد: همه امروز در این نشست جمع شده ایم تا بتوانیم مشکلی از مشکلات مردم را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: در افزایش تامین ظرفیت آبشیرینکن های استان هرمزگان هیچ مشکلی نداریم و در صورت همکاری مسئولان استان نیز به طور حتم پای کار هستیم و در زمانی کوتاه با برنامه ریزی مناسب این موضوع را محقق می کنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه دغدغه امروز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم واقعا ستودنی و قابل تقدیر است، عنوان کرد: اینکه خود سازمان منطقه آزاد قشم پای کار است و حتی برای توسعه و تسریع در تحقق زیرساخت ها خود پیشقدم شده قابل تقدیر است.
وی با اشاره به اینکه اگر وعده تحقق رفع بی آبی روستاهای قشم را در سال گذشته دادم و عملی نشد، عذرخواهی می کنم اما به واقع عدم تخصیص بودجه در نظر گرفته شده در این امر سهیم بود، اضافه کرد: به طور حتم این بار با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم این موضوع عملی خواهد شد و مردم غرب جزیره قشم در سالجاری این موضوع را خواهند دید و این قول را امسال عملی خواهیم کرد.
جانباز با بیان اینکه تمامی آبشیرین کن هایی که قرار است در ۶ زون در نظر گرفته شده در غرب جزیره قشم ایجاد شود، امسال به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: باید تا پایان سال ۱۴۰۱ حجم مورد نیاز آب غرب جزیره قشم برطرف شود و تکمیل و توسعه زیرساخت ها عملی شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست افزود: مردم جزیره قشم نجیب و لیاقتشان بیشتر از این هاست.
وی با بیان اینکه نباید اینچنین شاهد باشیم که روستاهای غرب جزیره قشم با مشکل کمبود آب مواجه باشند، اظهار کرد: همگی مسئول و همگی پاسخگو و جوابگو هستیم و باید کمک کنیم این مشکل اساسی در جزیره قشم برطرف شود.
درویش پور با اشاره به اینکه باید با تلاش آبفای کشور و هرمزگان وضعیت جزیره قشم را ساماندهی و نقطه هدف را در نظر گرفته و آن را تا پایان سال به پایان برسانیم تا دیگر شرمنده مردم نشویم، خاطرنشان کرد: برای احداث هر گونه تأسیسات آبی در جزیره قشم نیز ساطمان منطقه آزاد قشم پای کار بوده و از هرگونه همکاری دریغ نخواهد کرد.
وی ادامه داد: تأمین آب در سراسر جزیره قشم در اولولیت کاری سازمان منطقه آزاد قشم بوده و برای به نتیجه رسیدن این موضوع از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برای مجوز هرگونه حفاری، ایجاد تأسیسات و حتی واگذاری زمین جهت ایجاد تأسیساتی و تأمین منابع مورد نیاز یک ریال دریافت نخواهیم کرد، عنوان کرد: در حال حاضر زمین جهت ایجاد سایت آبی در باسعیدو نیز به آبفای هرمزگان واگذار شده و در حال شروع به کار است.
وی با اشاره به اینکه باید ساختار آبفا در جزیره قشم را ساماندهی و تقویت کنیم، اضافه کرد: باید ساختار جزیره قشم را ویژه ببینیم تا بتوانیم وضعیت کنونی را ارتقا ببخشیم.
همچنین مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان افزود: در ۵ سال گذشته با توجه به اصرارهای همکارانم نتیجه آن را امروز می بینیم.
امین قصمی با بیان اینکه در تمامی شهرهای هرمزگان منابع تأمین آب تغییر پیدا کرده است، اظهار کرد: طرح های آبرسانی مختلفی در تمامی مناطق هرمزگان به بهره برداری رسیده یا در شرف بهره برداری است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دلیل موفقیت های طرح های آبرسانی در هرمزگان انسجام بین حاکمیت، آبفای کشور و هرمزگان است، خاطرنشان کرد: هیچ حاشیه ای در این مدت بر آبفای هرمزگان وارد نشده و تعامل و همکاری مناسبی در جهت توسعه طرح های آبرسانی هرمزگان به وقوع پیوست.
وی روستاهای غرب جزیره قشم را در اجرای طرح های جدید آبرسانی شامل شش زون صلخ، مپنا، مپنا و کووه ای، باسعیدو، رمچاه و تورگان دانست.
مدیرعامل مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم هرچه منابع تامین آب در غرب جزیره افزایش دهیم بازهم مشکلات کاهش پیدا نمی کند، عنوان کرد: غرب جزیره قشم را به شش زون تقسیم بندی کردیم تا بتوانیم خدمات رسانی و طرح های مناسب و هدفمندی را ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه معادل جمعیت بندرعباس ذخیره آب خانگی در غرب جزیره قشم وجود دارد که زمینه کیفیت و بهداشتی آن مورد تأیید نیست، اضافه کرد: در حال برنامه ریزی هستیم دو سایت جدید در مناطق روستایی جزیره قشم احداث کنیم که شش زون در نظر گرفته شده را شامل می شود.
قصمی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری برای احداث شبکه و تأمین آب آشامیدنی در روستاهای غرب جزیره قشم و رسیدن به پایداری پیش بینی شده است، عنوان کرد: در مجموع در تلاشیم تا با اجرای این طرح، ظرفیت تأمین آّب در غرب جزیره قشم را از ۲۱ هزار مترمکعب در روز به ۳۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روز می رسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه