English

یادداشت:

نگرانی مردم آذربایجان شرقی از بازار شب عید

«تبریزی‌ها در حالی به استقبال سال نو می روند که نگرانی از گرانی اجناس به خصوص کالاهای اساسی مورد نیاز در سیمایشان موج می زند» این بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار تبریزی است.

نگرانی مردم آذربایجان شرقی از بازار شب عید

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، طاهر خیری در جدیدترین یادداشت خود نوشت: مسئولان از کنترل قیمت ها و نظارت بر بازار شب عید می گویند اما مشاهدات میدانی حکایت از سر به فلک کشیدن قیمت ها دارد. قیمت هایی که انگار ترمز بریده اند و قرار نیست رشدشان متوقف شود. مردم هنگام خرید می گویند ما به این افزایش گاه به گاه قیمت ها عادت کرده ایم و هر بار که از گران شدن کالایی باخبر می شویم چندان تعجب نمی کنیم.

از هم اکنون پوشاک، آجیل و یا میوه برای شب عید و ایام نوروز دورخیز قیمت کرده اند تا در بازار جولان دهند. در این میان مثل همیشه دلالان و واسطه ها که به جز سرکیسه کردن مردم به چیز دیگری فکر نمی کنند میدان داری کرده و کنترل قیمت ها را در دست گرفته اند.

نگرانی و دغدغه بسیاری از خانواده ها این است که با شتاب فزاینده قیمت اجناس در آستانه سال نو چگونه از عهده هزینه ها بر خواهند آمد. درآمد و بودجه خانوار در برابر افزایش چند باره قیمت ها در سال جاری فاصله چشمگیری پیدا کرده است و با این اوضاع مردم ترجیح می دهند خرید نکنند.

واقعیت این است که با آجیل ۴۰۰ هزار تومانی و یا پوشاک چند میلیونی توان مالی مردم برای خرید در شب عید به حداقل خواهد رسید و با تلخ کامی به استقبال بهار خواهند رفت. مشاهدات میدانی از بازار تبریز و مراکز مهم خرید سطح شهر حاکی از این است که مردم فقط نظاره گر کالاها هستند و از افزایش قیمت ها حیران اند.

طی چند سال اخیر قدرت خرید مردم در برابر رشد قیمت ها و افزایش هزینه های زندگی کاهش چشمگیری یافته است. به طوری که بسیاری از خانوارها مصرف برخی کالاهای گران شده را به ناچار از سبد مصرفی شان حذف کرده اند تا بتوانند مایحتاج روزانه را تامین نمایند.

مسئولان گفتار درمانی می کنند و هر روز وعده کنترل قیمت ها می دهند. آنها می گویند جلوی رشد قیمت ها را گرفته ایم. اما واقعیت چیز دیگری می گوید. مردم از گرانی ها می نالند و هر روز که می گذرد توان مالی شان آب می رود و نمی توانند کمر راست کنند.

گلایه مردم از مسئولان این است که چرا تدابیرشان در مقابله با گرانی موثر نیفتاده و همچنان قیمت اجناس سیر صعودی دارد. چرا دولت سیزدهم هنوز نتوانسته است بساط مافیای تعیین قیمت اجناس را جمع و دست دلالان را از بازار قطع کند.

تشدید بازرسی ها و نظارت مستمر بر بازار به خصوص در آستانه عید نوروز ضرورتی اجتناب ناپذیر در برابر افزایش خوسرانه قیمت ها و تورم لجام گسیخته است. اگر نظارت ها بر واحدهای صنفی مداوم باشد و قانون مبارزه با گران فروشان کامل اجرا شود هیچ کس یا واحد صنفی جرات نمی کند خودسرانه قیمت تعیین کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی