English

نعمت‌الله غفوری:

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشتزارهای گناباد، راهکاری برای مقابله با خشکسالی‌ و کمبود نزولات آسمانی

مدیر جهاد کشاورزی گناباد بیان کرد: به کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری به "شیوه بارانی" موجب افزایش ۷۰ درصدی و با "روش قطره‌ای" سبب افزایش ۹۰ درصدی بازده کشت و کار و برداشت انواع محصولات زراعی و باغی می شود.

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشتزارهای گناباد، راهکاری برای مقابله با خشکسالی‌ و کمبود نزولات آسمانی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، نعمت‌الله غفوری مدیر جهاد کشاورزی گناباد عنوان کرد: ۳۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان جنوبی خراسان رضوی امسال برای مصرف بهینه و جلوگیری از اتلاف آب در بخش کشاورزی به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

غفوری در ادامه این خبر اظهار کرد: همچنین پرونده‌های مربوط به اجرای سامانه آبیاری نوین در سطح ۴۷۳ هکتار کشتزار دیگر شهرستان تکمیل شده تا پس از پرداخت تسهیلات مالی، بلافاصله از سامانه آبیاری نوین برخوردار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد همچنین با اشاره به تعداد متقاضیان تصریح کرد: ۲۴۱ پرونده متقاضیان هم برای استفاده از تسهیلات سیستم های آبیاری نوین کشاورزی در گناباد در دست بررسی است.

وی متذکر شد: زمین های مورد کشت محصولات شامل مزارع و باغ‌های این شهرستان با ارائه کمک بلاعوض به ارزش ۱۷۵ میلیون ریال برای هر هکتار به آبیاری قطره‌ای و ارائه ۷۰ میلیون ریال برای هر هکتار به آبیاری کم‌فشار تجهیز شده و بدین ترتیب با انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز می‌شوند.

غفوری تاکید کرد: این طرح بدلیل تداوم پدیده مزمن خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی در ۲ دهه اخیر در گناباد است و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در چنین شرایطی نه تنها بازده زراعت و باغبانی را با افزایش محصول بالا می‌برد، بلکه موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از آن در بخش کشاورزی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد در ادامه یادآور شد: به کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری به شیوه بارانی  موجب افزایش ۷۰ درصدی و با روش قطره‌ای  سبب افزایش ۹۰ درصدی بازده کشت و کار و برداشت انواع محصولات زراعی و باغی می شود.

غفوری همچنین اذعان کرد: مصرف محدود آب در بخش کشاورزی به روشهای آبیاری نوین بارانی و قطره‌ای با استفاده از نیروی پمپ تحت فشار و هدایت حساب شده آن به مزرعه یا باغ همچنین امکان کشت را در سطح بیشتری از زمینهای کشاورزی ممکن می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به فوائد این نوع آبیاری گفت: آبیاری کشاورزی به روشهای نوین با ایجاد امکان تغذیه خاک با کودهای محلول در آب نیز باعث جلوگیری از رشد علف‌های هرز در مسیر انتقال آب و  حتی سطح داخلی مزرعه می‌شود.

غفوری در خاتمه خاطرنشان کرد: برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی باعث افت شدید سطح آب زیرزمینی و کیفیت آن شده است و قابلیت استفاده در بخش کشاورزی را از دست داده است که برای جلوگیری از شور شدن اراضی و افزایش کیفیت آب آبیاری، استفاده از آب شیرینکن‌ها در بخش کشاورزی ضروری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه