English

خلیل نیکشاد خبر داد:

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی پاییزه در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان بارندگی در سال زراعی جاری طی فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

کاهش 40 درصدی بارندگی پاییزه در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، خلیل نیکشاد ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مقایسه آمار بارش استان نشان می دهد که در سال زراعی جاری، میزان بارندگی در استان اردبیل طی فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: همزمان با کاهش بارش ، میانگین دمای هوا نیز یک درجه افزایش یافته و همین امر موجب تشدید شرایط خشکسالی در استان اردبیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پدیده خشکسالی که از چند سال پیش در سطح استان اردبیل آغاز شده، با تغییرات اقلیمی همراه بوده و کشت و زرع استان را تحت تاثیر قرار داده است که به خاطر خشکسالی پیاپی چند سال اخیر، پهنه‌های زراعی وسیعی از مناطق شمال و مرکز استان آسیب جدی دیده است.

نیکشاد گفت: لازم است که کشاورزان با تدابیر لازم در انتخاب نوع و زمان کشت محصول دقت کنند تا با خشکسالی حادث شده، کمتر خسارت ببینند.

وی گفت: توصیه می‌شود که کشاورزان به خصوص در شمال استان اردبیل کشت پاییزه و زمستانه را جدی گرفته و با کشت زودهنگام محصول، محصولاتی را کشت کنند که برای تامین آب آن در بهار و تابستان مشکلی نداشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پیش بینی احتمال بروز مشکل در تامین آب کشاورزی در بهار و تابستان سال آینده برای مناطقی وسیعی از استان اردبیل به خصوص در دشت مغان گفت: توصیه جهاد کشاورزی آن است که زارعان محصولات کم‌آب‌بر کشت کنند و به تنش آب و دما در تقویم زراعی خود بیشتر توجه کنند.

نیکشاد گفت: کشت محصولاتی مانند گندم، جو، چغندر قند و نباتات علوفه‎‌ای و دانه های روغنی در اولویت‌های کشت محصول در استان اردبیل است که این محصولات جزو کشت‌های کلیدی کشور و استان محسوب می‌شود که بخشی از نیاز مردم را در حوزه‌های مختلف تامین می کند و آب و زمین نیز باید برای این نوع کشت اختصاص یابد.

وی به کشاورزان این استان توصیه کرد که قبل از کشت محصول خود در فصل زمستان و بهار، از تامین آب برای اراضی خود مطمئن شده و سپس اقدام به کشت محصول کنند تا دچار تنش آبی و بحران خشکسالی و خسارت نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه