English

خلیل نیکشاد خبر داد:

اختصاص ۲۸۰۰ هکتار از اراضی دشت مغان به کشت چغندرقند پاییزه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال 2 هزار و 800 هکتار از اراضی دشت مغان به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص داده شده است.

اختصاص 2800 هکتار از اراضی دشت مغان به کشت چغندرقند پاییزه

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، خلیل نیکشاد ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برای مقابله با خشکسالی انتقال کشت از بهاره به پاییزه در دستور کار بوده به طوری که ۲۸۰۰ هکتار از اراضی دشت مغان به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص داده شده تا میزان مصرف آب در این کشت به حداقل برسد.

او با بیان اینکه در اثر خشکسالی محصولات کشاورزی این استان ۴۵۰ هزار تن کاهش یافته است افزود: بر اساس ارزیابی‌ها در سال جاری خسارت‌های وارده ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی استان  ۳۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: همچنین برای مقابله با خشکسالی کشت گلخانه ای هم در استان توسعه یافته بطوریکه میزان کشت گلخانه از ۱۴ هکتار به  ۱۹۰ هکتار رسیده و در این ارتباط استان اردبیل جایگاه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

نیکشاد با اشاره به کاهش کم‌سابقه بارش در سال گذشته بویژه فصل بهار امسال در استان اردبیل گفت: این کاهش بارندگی علاوه بر کشت و زرع، مراتع استان را نیز تحت تاثیر قرار داده و مزارع و باغات استان در تابستان نیز با توقف و یا تنش جدی کم‌آبی و تولید روبه‌رو شده است.

وی اضافه کرد: در پی خشکسالی شدید، کشت بهاره محصولات زراعی دیم در منطقه مغان در شمال استان اردبیل به شدت خسارت دیده و در دشت اردبیل نیز تنها یک بار امکان آبیاری مزارع برای سیب‌زمینی و سایر محصولات وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کاهش ذخایر آب پشت سدهای سبلان، احمدبیگلو، گیوی و سایر سدهای کوچک و معیشتی استان افزود: در شرایط موجود امکان آبیاری مزارع و باغات استان بسیار محدود شده و شرایط سختی برای محصولات و زراعت تابستانه در استان به وجود آمده است.

نیکشاد بیمه محصولات و زراعت را تنها راه کاهش دامنه خسارت خشکسالی عنوان کرد و ادامه داد: در سال زراعی جاری ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت کشت کم‌آب بر و توسعه کشت گلخانه‌ای برای کاهش خسارت خشکسالی اظهار کرد: در صورت تداوم خشکسالی در سال زراعی آینده بخش عظیمی از کشت و زرع در استان اردبیل متوقف خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه