English

با پیگیری جدی و مستمر انجمن صنفی مدیران رسانه استان محقق شد:

حاکمیت رویکردی قانونمدار و رفع نارسایی در نظام توزیع آگهی ها/ شهرداری منطقه ۳ نخستین گام را برداشت

رییس انجمن صنفی مدیران رسانه استان همدان با اشاره به بی توجهی برخی از ادارات به رای دیوان عدالت اداری که موجب داد نامه شماره 9709970906010251 مورخ 20/8/1397 کلیه شهرداری ها و دستگاه های اجرایی مکلفند آگهی های خود را به ارشاد ارجاع دهند خاطرنشان کرد: با انواع پیگیری های مستمر و جدی انجمن صنفی و بازرس تشکل نارسایی های موجود در نظام توزیع آگهی ها مورد بررسی و ابلاغ های لازم از سوی استانداری به برخی از دستگاه های مورد نظر ارجاع داده شد.

حاکمیت رویکردی قانونمدار و رفع نارسایی در نظام توزیع آگهی ها/ شهرداری منطقه 3 نخستین گام  را برداشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، مسعود پورصالحی، رییس انجمن صنفی مدیران رسانه استان همدان با اشاره به اهمیت حمایت از نشریات محلی و  نمایندگی ها و سرپرستی های روزنامه های سراسری در استان با توجه به تنگناهای اقتصادی که از منظر های مختلف بر آن ها حاکم شده است، لزوم تحقق برخی از قوانین که تنها در عنوان باقی مانده اند و به صورت اسمی واژه ای را با خود همراه کرده اند، بیش از پیش ضرورت دارد.

پورصالحی با اشاره به  دستورالعمل اجرایی توزیع و انتشار آگهی های دولتی  و لزوم برخورداری از نگاهی عادلانه به توزیع آگهی  ها، گفت: توزیع و نشر آگهی های دولتی و اجرای آنها در داخل و خارج از کشور به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با بیان رای مهم دیوان در خصوص نحوه و چگونگی انتشار آگهی ها، عنوان کرد: بند 5 از ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین ضوابط توزیع و نشر انواع آگهی های دولتی در داخل و خارج از کشور را از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته و بر تمرکز این امور در این وزارت خانه تصریح کرده است و هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری نیز به موجب داد نامه شماره 9709970906010251 مورخ 20/8/1397 بر این موضوع صحه گذاشته است. بر این اساس دستورالعمل اجرایی توزیع و انتشار این آگهی ها، به شرح زیر ابلاغ می شود و کلیه دستگاه های اجرایی و همچنین نشریات دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات مکلف به اجرای این ضوابط هستند. 

ارشاد باید اهداف دستگاه ها، نوع مخاطبان و .... در توزیع آگهی های دولتی درنظر گیرد

وی افزود: در جهت جلوگیری از توزیع سلیقه‌ای آگهی، براساس قانون کلیه شهرداری ها و دستگاه های اجرایی استان موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری  ها مکلفند انتشار آگهی های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفارش دهند و این وزارت نیز با در نظر گرفتن اهداف دستگاه ها، نوع مخاطبان، میزان فراگیری و عدالت در حمایت از رسانه ها، آگهی های دولتی را توزیع می‌کند.

 وی با بیان اینکه ارشاد استان در سالیان گذشته مکاتباتی را با  دستگاه های استان و شهرداری و ... مبنی بر اجرای  رای دیوان و  عمل به بند قانونی مورد نظر در ارجاع آگهی ها به ارشاد داشته است، یادآور شد: در ادامه پیگیری های ارشاد در اینخصوص برخی از دستگاه ها و نهادهای مورد نظر رای دیوان را درنظرگرفته و آگهی ها به ارشاد استان ارجاع داده شد اما این مهم از سوی تمامی دستگاه هایی که مشمول می شدند مورد توجه قرا نگرفت و علیرغم  پیگیری که ارشاد در این حوزه داشته است همچنان با بی توجهی از سوی برخی از نهادها  روبرو بوده است.

البته مقوله مرتبط به توزیع آگهی های دستگاهی مانند شهرداری  برای روزنامه های محلی به صورت قانونی و تعریف شده  اتفاق می افتد و نیاز به توجه بیشتری نسبت به دیگر نشریات محلی همچون دو هفته نامه ها، هفته نامه ها و روزنامه های سراسری و سرپرستی ها.. در این حوزه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: بنابر قوانین و دستور العمل موجود،  ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها مکلف هستند توزیع آگهی دولتی را با اولویت بندی‌های نشریات محلی ، استان و منطقه ای و نشریات سراسری باضریب توزیع ۷۰درصد مطبوعات محلی و ۳۰ درصد روزنامه های  سراسری اختصاص دهند، البته ضوابطی نیز برای جلوگیری از تخلف از سوی مطبوعات نیز وجود دارد مثلا چنانچه آگهی های ارسالی به صورت مستقیم توسط رسانه بدون شناسه آگهی ومجوز اداره ارشاد چاپ شود ، نشریه متخلف به مدت شش ماه از فهرست واجدان شرایط دریافت آگهی دولتی، حذف خواهد شد و درصورت تکرار تخلف طبق قوانین مشخص شده با خاطی برخورد خواهد شد.

 انجمن صنفی در راستای تحقق منافع جامعه رسانه ای استان بسیار جدی است

رییس انجمن صنفی مدیران رسانه استان همدان با اشاره به ماده2 دستورالعمل تعریف شده،‌ گفت: کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی (شامل شهرداری ها و شرکت های تابعه آنها مادام که بیش از 50 %سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری ها باشد، هلال احمر، کمیته ملی المپیک، سازمان تامین اجتماعی و ...) نهادهای انقلابی، شرکت های دولتی (شرکت هایی که بیش از 50 %سرمایه آنها متعلق به دولت است) و کلیه دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک ها و بیمه های دولتی، مکلف هستند انتشار آگهی های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفارش دهند.

این وزارت خانه نیز با در نظر گرفتن اهداف مورد نظر از انتشار آگهی، اهداف و موضوع فعالیت دستگاه ها، نوع مخاطبان، میزان فراگیری انتشار، عدالت و عدم تبعیض ناروا، در حمایت از رسانه ها و رتبه نشریات، آگهی های مذکور را توزیع می کند.

پورصالحی خاطرنشان کرد: با پیگیری هایی که بازرس انجمن در خصوص نظام توزیع و انتشار آگهی های دستگاه های مختلف نسبت به رسانه های سراسری داشته است، دو مورد از مطالبات مطرح را جامه عمل پوشاندیم و البته حفظ واستمرار آن نیاز به نظارت مستمر و همکاری تمامی جامعه رسانه ای استان، ارشاد دارد و تا حصول نتیجه مورد انتظار که همان عمل به رای دیوان از سوی تمامی دستگاه های مشمول باشد، نظارت در راستای تحقق منافع صنفی خود را پیگیر خواهیم بود.

بهای آگهی های راهداری استان همانند دیگر ادارت از تعرفه قانونی پیروی خواهد کرد

وی افزود: راهداری استان همدان پیش از این برخلاف تعرفه سراسری موجود در کشور آگهی های خود را با بهایی گاه برابر با یک سوم و حتی کمتر به رسانه های سراسری برای انتشار ارجاع می داد که این مهم با پیگیری های بازرسی انجمن و مکاتبات انجام شده و حمایت ارشاد استان از تحقق تعرفه قانونی، اکنون به مسیر ایمن و قانونی خود بازگشته است و تمامی آگهی های راهداری همچون سایر ادارات بعد از ارجاع به ارشاد با تعرفه قانونی منتشر خواهد شد.

پورصالحی با اشاره به مطالبه ای که بواسطه عدم اجرای دستورالعمل اجرایی توزیع و انتشار آگهی های دولتی از سوی برخی از ادارات استان همدان اتفاق می افتد، بیان کرد: طی  پیگیری های شفاهی و مکاتباتی که انجمن صنفی مدیران رسانه  با نهادهای مرتبط از وزارتخانه، ارشاد استان و برخی از واحد های مرتبط در استانداری همدان  داشته است موضوع و علت عدم تحقق آن تاکنون از جهات مختلف از سوی چند واحد استانداری  مورد بررسی و هدایت این مهم شد.

خوشبختانه در این مرحله شهرداری با دارابودن حجم بالایی از آگهی به جمع اداراتی پیوست که آگهی های خودرا به ارشاد استان جهت توزیع در بین روزنامه های سراسری ارجاع می دهند و دیروز شهرداری منطقه سه نخستین گام طلایی را با ارجاع اولین آگهی به ارشاد استان، برداشت.

وی ضمن تشکر از سپهری، بازرس انجمن صنفی  در پیگیری های مستمر و پرتلاشی که در این مسیر  داشته است از  فیضی منش، مدیر منطقه سه شهرداری همدان به عنوان آغازگر این تعامل همسو و روال نیک و قانونی نیز تقدیر کرد و گفت: دیروز برای نخستین بار  آگهی مزایده شهرداری منطقه 3 همدان به ارشاد ارجاع داده شد و در این مرحله نیز ارشاد با شاخص هایی که تعریف کرده است بایستی تمام تلاش خود را در توزیع عادلانه آگهی ها در بین روزنامه ها ی سراسری بر اساس موضوعاتی همچون نوبت و کادر ورتبه روزنامه و ... در آگهی های شهرداری که از حجم بالایی برخودار است، را به کار گیرد.

رییس انجمن صنفی مدیران رسانه استان همدان با اشاره به نقش  پراهمییت روابط عمومی ها در عمل به رای دیوان و دستورالعمل مذکور ، گفت: بنابر گفتگویی که با مدیر روابط عمومی منطقه سه شهرداری شکل گرفت، وی بر توزیع منصفانه آگهی ها در ارشاد با توجه به شاخص های موجود تاکید داشت و  توصیه به درنظرگیری معیارهایی دیگر نیز همچون اثرگذاری رسانه ها و میزان فعال بودن آن ها  در معادلات شهری و امور مدیریت شهری . .. را برای رسانه ها داشت.

تحقق بی کم و کاست این قانون نیازمند حمایت قطعی مدیر روابط عمومی شهرداری ها و دیگر دستگاه ها ی موجود و همینطور جامعه رسانه ای استان دارد و خوشبختانه برای نخستین بار آگهی روزنامه های سراسری شهرداری از سوی منطقه سه به ارشاد ارجاع داده شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه