English

شاهین رستم پور:

حذف ارز دولتی باعث افزایش قیمت در حوزه محصولات باغبانی خواهد شد

مدیر طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: نهاده ارزان قیمت برای تولید محصولات بسیار باکیفیت است اما اگر این ارز حذف شود قیمت بسیاری از نهاده ها در حوزه محصولات باغبانی افزایش می یابد.

حذف ارز دولتی باعث افزایش قیمت در حوزه محصولات باغبانی خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، شاهین رستم پور مشاور و مدیر طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سخنانی عنوان کرد: تغییر نرخ ارز در چند سال اخیر مصرف کود را در اغلب اراضی باغی کشور کاهش داده و بعضا به کمتر از نصف و حتی در برخی نقاط به کمتر از ۲۰ درصد رسانده است.

رستم پور این سخنان را در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه صنایع غذایی و یازدهمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی مشهد بیان کرد و ادامه داد: برپایی نمایشگاه های صنایع غذایی و بسته بندی می تواند بستری برای ارایه فناوریهای نوین در توسعه باغبانی باشد و از سال گذشته تاکنون ارز مورد نیاز برای تامین کود و نهاده های دیگری مانند سم تامین نشده و یا با ارز نیمایی تامین شده است.

مشاور و مدیر طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: اگر کود به اندازه کافی به دست باغدار برسد، عملکرد توسعه محصول باغی در هر هکتار از سطح باغ ها افزایش می یابد اما کود با قیمت مناسب و میزان کافی در اختیار باغداران نیست تا شرایط کشت بهتری ایجاد شود و کیفیت مطلوب در محصول به دست آید.

وی در ادامه در مورد حذف ارز دولتی متذکر شد: ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تامین کننده نهاده ارزان قیمت برای تولید محصولات بسیار باکیفیت است اما اگر این ارز حذف شود قیمت بسیاری از نهاده ها در حوزه محصولات باغبانی افزایش می یابد و بر قیمت تمام شده آنها تاثیر می گذارد.

رستم پور تصریح کرد: تولید محصولات باکیفیت در عرصه صنایع غذایی ضرورت بخش باغبانی است و آنچه تولید می شود نباید خام به فروش برسد بلکه باید فرآوری شود تا بتوان طیف وسیع تری از این محصولات را با ارزش افزوده بیشتری تولید کرد.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از نیازهای کشور صنایع تبدیلی و تکمیلی بخصوص در حوزه باغبانی است و سالانه نزدیک به ۳۰ میلیون تن محصولات باغی در کشور به عمل می آید که ۳۰ درصد آن به دلیل کمبود یا نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، دور ریخته شده و از گردونه مصرف خارج می شود.

مدیر طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: استفاده از فناوریهای نوین در حوزه باغبانی در ایجاد ارزش افزوده برای این بخش موثر است و مشکل اصلی بخش باغبانی، تغییر اقلیم و خشکسالی است که منجر به کاهش عملکرد در سطح و کیفیت محصول می شود.

رستم پور یادآور شد: از ۱۳ اقلیم دنیا، ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد لذا اگر منطقه ای در کشورمان دچار خشکسالی باشد، منطقه ای دیگر وضعیت بسیار مناسب آب و هوایی دارد و می تواند نقصان یا آسیب های ناشی از خشکسالی بر بدنه کشور را جبران یا آن را تعدیل کند و از سوی دیگر در تامین نهال برای بخش باغبانی دچار مشکل بوده و نیازمند نهال های اصیل و سالم هستیم.

رستم پور در خاتمه خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای تعدیل آسیب های ناشی از خشکسالی توسعه استفاده از آبیاری تحت فشار یا هوشمند در سطوح باغی است و از سه میلیون هکتار اراضی باغی کشور، چیزی کمتر از ۵۰۰ هزار هکتار زیر پوشش آبیاری قطره ای یا تحت فشار رفته که نیاز است همه این اراضی زیر پوشش سامانه مزبور قرار گیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه