English

دبیرکل انجمن ملی طیور ایران در گفتگو با خبرگزاری موج؛

اعطای کارت پروتئین به ۷ دهک پس از حذف ارز دولتی

فرزاد طلاکش گفت: پس از حذف ارز دولتی باید از محل صرفه جویی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی که ایجاد می شود، دولت ۹۵ هزار تومان به هر فرد از ۷ دهک جامعه بدهد که تا سال ۱۴۰۴ حداکثر ۶۵ میلیون نفر خواهند بود.

اعطای کارت پروتئین به ۷ دهک پس از حذف ارز دولتی

دبیرکل انجمن ملی طیور ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با اشاره به اینکه در ده سال گذشته درصد هزینه خوراکی با هزینه خانوار بین ۲۳ تا ۲۵ بوده است، گفت: در سه سال گذشته نسبت هزینه خوراکی و هزینه خانوار تغییری نکرده است.

فرزاد طلاکش با بیان اینکه در سال ۹۱ قیمت مرغ از ۵۰۰۰ تومان به ۱۸ هزار تومان در سال ۹۹ رسید اما میانگین هزینه گوشت مرغ به هزینه خانوار روی ۲ دهم ثابت مانده است، تصریح کرد: همچنین نسبت هزینه مرغ به هزینه خوراکی هم در این سال ها تغییر نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر قیمت مرغ را با دلار ۲۵ هزار تومان محاسبه کنیم، دولت یارانه پرداخت می کند که جبران می شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی برای دهک یک که پایین ترین سطح درآمدی را دارد به نسبت سرانه مصرف ۲۰ کیلو هم اکنون هزینه ۲.۴ دهمی برای مرغ می پردازد و پس از آزادسازی هزینه مرغ به ۶.۸ درصد نسبت به سبد هزینه آنها می رسد.

صرفه جویی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی

وی با بیان اینکه دولت باید از محل صرفه جویی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی که ایجاد می شود، ۶۲ هزار میلیارد تومان به دهک های پایین جامعه بدهد تا مشکلی به وجود نیاید، گفت: دولت باید ۹۵ هزار تومان به هر فرد از ۷ دهک جامعه بدهد که تا سال ۱۴۰۴ حداکثر ۶۵ میلیون نفر خواهند بود.

وی تصریح کرد: دولت باید این هزینه را به صورت کارت پروتئین به مردم بدهد تا آنها برای خرید مرغ و گوشت استفاده کنند.

طلاکش با تاکید بر اینکه همچنین دولت باید ۴۰ هزار میلیارد تومان برای مدت یکسال تسهیلات به مرغدارها بدهد تا به تولید هم ضربه نخورد اظهار کرد: از آنجایی که تولیدکننده ها باید همه مواد اولیه و ... را به صورت آزاد تهیه کنند، دولت باید این اعتبار را در اختیار تولیدکننده قرار دهد تا بتواند بازار را مدیریت کنند.

طلاکش افزود: باید ارز مورد نیاز از قبل آماده شود تا وقتی تولیدکننده برای خرید می خواهد از بازار ارز دریافت کند موجود باشد، زیرا عدم تعادل عرضه و تقاضا برای ارز منجر به گرانی آن می شود.

وی افزود: در حال حاضر همه تولیدکننده ها اعلام کرده اند که موافق آزادسازی ارز و حذف ارز دولتی هستند، اما با این رویکرد که ارز تک نرخی شود و نه اینکه دوباره نرخ ارز آزاد و نیمایی و ... وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه