English

ابراهیم امامی خبر داد:

استحصال بیش از ۵۰ هزار تن محصول پنبه از مزارع پارس آباد

فرماندار پارس‌آباد از پیش‌بینی استحصال بیش از ۵۰ هزار تن محصول پنبه از مزارع این شهرستان در سال جاری خبرداد.

استحصال بیش از ۵۰ هزار تن محصول پنبه از مزارع پارس آباد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، ابراهیم امامی ، فرماندار شهرستان پارس آباد گفت: امسال بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی مرغوب این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یافته و میانگین برداشت محصول نیز حدود چهار تن در هکتار می‌باشد.

وی افزود: با تدابیر کشاورزان و کارشناسان میزان تولید پنیه کاهش محسوسی نداشته و کیفیت و مرغوبیت آن مناسب است.

فرماندار پارس‌آباد پنبه را محصولی استراتژیک برای منطقه دانست و افزود: خروج ۶ واحد کارخانه از رکود و اشتغال گسترده از مزایای احیا و گسترش پنبه در منطقه است که در سال‌های اخیر محقق شده است

امامی گفت: محصولات مرغوب پنبه مغان به کارخانه‌های بزرگ نساجی کشور ارسال شده و زمینه رونق صنعت نساجی کشور نیز را فراهم کرده است.

پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال‌های گذشته کاهش یافت که اکنون با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت دوباره کشت این محصول در منطقه مغان رونق گرفته است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه