English

جنگل های ایلام را دریابید:

لورانتوس؛ آفتی جدی برای جنگل‌های بلوط ایلام

ایلامی که به عروس زاگرس شهرت دارد چند سالی است که ریزگردها و آفت لورانتوس و غیره کمر درختان بلند قامت بلوط و طبیعت هزاره چهره ایلام را خم کرده، اما خوشبختانه برای حفظ و نگهداری این منابع خدادادی ،ادارات ذیربط کمر همت بسته اند که این مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کنند.

لورانتوس؛ آفتی جدی برای جنگل‌های بلوط ایلام

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، هجوم و حضور گیاه نیمه انگلی لورانتوس یا موخور در عرصه های وسیعی از جنگلهای بسیار زیبای استان را بایستی در مباحث تغییرات اقلیمی و رد پای گرم شدن و افزایش دمای کره زمین جستجو کرد، از طرفی نبود برف و یخبندان و کاهش چشمگیر تنوع بیولوژیک از جمله انقراض گونه های گیاهی و نابودی پرندگان و جوندگان و خرندگان و بطور کلی فون و فلور منطقه و آشفتگی های اکوسیستمی در این جنگلهای بی نظیر را نمی توان نادیده گرفت.

 فرسایش ژنتیکی گونه های ارزشمند این زیست بوم حساس و ارزشمند، بروز انتشار سیگنال ها و بازخورد شکنندگی ساختار را در عدم بالانس اکوسیستمی با حسگرها و بیواندیکاتورهای زمین قابل ردیابی و پیش بینی و پیشگیری می نماید. برای مبارزه جدی و مدیریت و کنترل تمامی تهدیدات  ناشی از تنش های زیست محیطی با اعلام بسیج عمومی در راستای غنی سازی و احیاء و توسعه جنگلها با استفاده از گونه های مقاوم به کم آبی و سازگار با دمای بالا تنها راهکار برای جلوگیری از انقراض جنگل های استان است.

بدون شک مردم بهترین بیشترین و مهمترین نقش را در حفاظت و احیای این منابع ارزشمند حیاتی بر عهده دارند و نقش جوامع محلی و بهره برداران بومی و معتمدین و بزرگان روستایی در این میان بسیار پر رنگ تر خواهد بود

استان ایلام یکی از مناطق بکر از لحاظ طبیعت است که متاسفانه چند سالی است که ریزگردها و آفت اورانتوس مشکلات عدیده ای برای جنگلهای این دیار بوجودآورده است که خوشبختانه اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی وآبخیزداری استان اقدامات قابل قبولی برای مقابله با این پدیده ها در دستور کار قرار داده است.

ایلامی که به عروس زاگرس شهرت دارد چند سالی است که ریزگردها و آفت لورانتوس  و غیره کمر درختان بلند قامت بلوط و طبیعت هزاره چهره ایلام را خم کرده، اما خوشبختانه برای حفظ و نگهداری این منابع خدادادی ،ادارات ذیربط کمر همت بسته اند که این مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کنند.

لورانتوس گیاهی نیمه انگلی است که در حال حاضر آفت بزرگ درختان بلوط استان ایلام محسوب می‌شود و بخش وسیعی از درختان بلوط را آلوده کرده است که مردم طبیعت دوست استان به کمک دستگاههای ذیربط هرازگاهی در اقدامی خودجوش به مقابله با آن می‌پردازند، هر چند این کافی نیست ولی این اقدام باعث فرهنگ سازی در بین آحاد مختلف جامعه می شود تا گروه های مردم نهاد توجه بیشتری به این موضوع کنند.

امروزه دغدغه همیاران طبیعت رفع مشکل ریزگردها،کنترل و مدیریت پسماندهای پزشکی و مبارزه با آفت لوارنتوس است ،هرچند اقدامات قابل توجهی انجام شده ولی هنوز زخم ناسور آنها بر پیکره طبیعت ایلام دیده می شود و برای ریشه کن کردن این ها و امثال آنها نیازمند اعتبارات در سطح ملی است.

خشکسالی چند سال اخیر و بیماری های مختلف  درختان بلوط ایلام را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است، در زمان جنگ تحمیلی تنها این درختان یار وهمدم مردم این دیار بودند و امروزه به کمک ما انسانها نیازدارند و می بایست به هر طریق ممکن از آنها نگهداری کنیم. 

9

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت:استان ایلام دارای 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و در چند سال گذشته متحمل خسارات زیادی ناشی از پدیده گرد و غبار شده،بنحوی که در بعضی از فصول سال در اکثر روزهای ماه با این پدیده مواجه بوده است.

غلامرضا ابدالی با اشاره به اینکه در برخی مواقع غلظت ذرات معلق بر اساس میانگین ساعتی به بیش از 7 هزارو 900 میکروگرم برمتر مکعب حدود 53 برابر حد مجاز در سال های گذشته افزایش یافته است،اظهار داشت:بر اساس بررسی های بعمل آمده علت عمده پدیده گردوغباردراستان ناشی از گسترش بیابان ها و پدیده بیابانزدایی در کشورهای همسایه به ویژه عراق، سوریه و عربستان می باشد و بروز طوفان های شدید در مناطق مذکور سبب انتقال ذرات خاک توسط باد می گردد.

وی با بیان اینکه با مطالعات انجام شده تنها 5 درصد از گردوغبار استان منشا داخلی دارد و ناشی از بیابانها و مناطق مستعد تولید گردو غبار در جنوب ایلام می باشد، افزود:در شرایطی که جریان باد از سمت کشورهای همسایه در غرب و جنوب غرب به سمت ایران باشد جریانات هوای غبارآلودبه طرف کشور هدایت شده و مشکلاتی را برای محیط زیست و سلامت مردم به وجود می آورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه با تمهیدات انجام شده وعلیرغم شروع اپیدمی کرونا در سطح کشور کمترین تهدیدی از جانب عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شهروندان را تهدید می کند،گفت: در حال حاضر کنترل و مدیریت جامع پسماند در سطح استان یکی از نقاط قوت ایلام است.

غلامرضا ابدالی با بیان اینکه استان ایلام با دارا بودن 12 بیمارستان درمرکز استان و سایر شهرستانها و 227 مطب،79 مرکز بهداشت و 52 واحد آزمایشگاهی روزانه بطور متوسط 2 تن پسماند عفونی تولید می کند،افزود: این پسماندها با توجه به ماهیت ویژه و خطرات آن یکی از مهمترین پسماندها به لحاظ مدیریت زیست محیطی بهداشتی محسوب می شود.

وی اظهار داشت:در گذشته با توجه به پراکندگی این پسماندها بخصوص در مراکز خصوصی و عدم امکان نصب دستگاههای بی خطر ساز در کلیه مراکز پزشکی همواره یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی استان محسوب می شدند که خوشبختانه هم اکنون با تدابیر ویژه کنترل و ساماندهی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه از سال گذشته با پیگیری جدی و مستمر این اداره کل، کلیه مراکز بیمارستانی شهر ایلام بعنوان مراکزعمده تولید کننده پسماندعفونی به تجهیزات بی خطر ساز پسماند تجهیز شده است،گفت: فرآیند بی خطرسازی شرکت پیمانکار نیز با خرید تجهیزات جدید اصلاح و این عملیات همچنان ادامه دارد وتا زمان تجهیز کلیه بیمارستانهای استان به تجهیزات بی خطرسازی پسماند عفونی، ادامه خواهد یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از نهالکاری 305 هکتار ازاراضی منطقه حفاظت شده کولک در راستای کاهش ریزگردها خبر داد و گفت:با توجه به الزام قانونی اجرای قسمتی از طرح های نهالکاری درعرصه های مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست با منشا گردوغبار،این اداره کل در طی سالهای 99 و 1400 با استفاده ار اعتبارات صندوق توسعه ملی با همکاری منابع طبیعی استان مقدار 305 هکتار از اراضی حفاظت شده کولک را با گونه های بومی منطقه از جمله بنه ،خنجک ،بادام وحشی ،کنار ،آکاسیاویکتوریا و اکالیپتوس نهالکاری نموده است.

ابدالی،هدف از اجرای این پروژه را احیا پوشش گیاهی،ذخیره آبهای زیرزمینی،حفظ منابع آب و خاک،ترسیب کربن و تولید اکسیژن،جلوگیری از ایجاد روان آب و حفظ زیستگاه مناسب برای حیات وحش عنوان کرد و افزود:همه عوامل در جهت کاهش گرد و غبار و بعنوان سپر حفاظتی در استان و کشور در راستای مقابله با گرد و غبار عمل می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام از مبارزه با آفت لورانتوس در جنگل های مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ ایلام خبر داد و گفت: پروژه عملیات گیاه پزشکی شامل قطع سرشاخه‌های مبتلا به آفت لورانتوس از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در طی سال های 1399 و 1400 با اعتباری بالغ بر2 هزار میلیون ریال در محدوده‌ای به مساحت ۴ هزارهکتار از جنگلهای منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ از طریق بخش خصوصی واگذار و اجرا گردید.

11

بیش از 641 هزار هکتار جنگل طبیعی در سطح استان وجود دارد/ طرح  جنگل کاری و نهال کاری در ایلام به عنوان یک الگوی موفق ملی و بین المللی می‌تواند به جهان معرفی شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت:در حال حاضر 641 هزار و 677 هکتار جنگل طبیعی در استان وجود دارد که حفاظت از این جنگلهای بسیار با ارزش و مهم است.

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه  یک میلیون و 140 هزار هکتار مرتع نیز در سطح استان وجود دارد که از این میزان 424 هزار هکتار اراضی بیایانی تلقی می شود، افزود: ایلام به عنوان عروس زاگرس با وجود جنگل های انبوه مطرح است اما  شهرستان های دهلران و مهران  جزو کانون های بیانانی در سطح استان به شمار می روند و 80 هزار هکتار کانون فرسایش بادی در بیابان های دهلران وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در راستای بیابان زدایی در استان در سطح 6 هزار هکتار از اراضی استان کار مراقبت، آبیاری و حفاظت انجام شده و در سطح یکهزارو 700 هکتار نیز بحث اجرای  عملیات سطوح سامانه آبگیر باران انجام شده است،اظهار داشت:در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، در سطح بالغ بر57 هزار هکتار از اراضی  مرتعی استان بحث احیا، مدیریت چرا و قرق  انجام شده و همچنین بحث کشت گیاهان دارویی به صورت کشت تلفیقی در سطح یکهزارو 700 هکتار از مراتع استان با مشارکت مجریان طرح های مرتع داری اجرا شده است.

احمدی با بیان اینکه 424 هزار هکتار از سطح استان معادل 21 درصد سطح استان بیابانی است که 80 هزار هکتار از این میزان کانون بحران گردو غبار و مناطق بیابانی است، تصریح کرد: تهدیدات اکولوژیکی و اقلیمی هم جنگل های استان را تهدید می کند و لورانتوس به عنوان یک گیاه نیمه انگلی 150هزار هکتار از عرصه های جنگلی استان را در بر گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه سالانه با کمک مردم و مشارکت دولت از شیوع این آفت در  سطح 10هزار هکتار از اراضی جنگلی استان جلوگیری می شود، خاطرنشان کرد: بهترین راه مبارزه با آفت لورانتوس، قطع و حذف عوامل آلودگی در درختان است و شیوه مبارزه با آفت لورانتوس به این شکل است که قبل از ورود درختان به فرآیند بذردهی نسبت به قطع و امحای عوامل آلودگی اقدام می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سازمان ثبت اسناد و املاک 89 درصد یعنی حدود یک میلیون و 780هزار هکتاراز سطح استان جزو اراضی ملی است که بخش عمده ای از آن را جنگل تشکیل می دهد،گفت: شیب دار بودن، توپوگرافی سخت منطقه، کوهستانی بودن راه های استان سبب به وجود آمدن کاستی هایی در ارائه خدمات رسانی در عرصه های طبیعی استان شده اما این موضوع سبب تعطیلی کارها و اهداف نیروهای حفاظت نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: در طول 20 سال گذشته بیش از 2 هزار فقره حریق در عرصه های منابع طبیعی ایلام رخ داده است که عوامل انسانی مهم ترین علت وقوع حریق در مراتع و جنگل های استان بوده که خوشبختانه در سال جاری با فرهنگ سازی های انجام شده، کمترین میزان حریق در سطح استان ثبت یا گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ماموریت و رسالت اصلی حفظ، اصلاح، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی در قانون برای منابع طبیعی و آبخیزداری تعریف شده است، افزود: قبل از  شروع فصل گرم سال و  حریق در سطح جنگل های استان، با کلیه فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شورای های اسلامی شهر و روستا جلسات متعددی در راستای پیشگیری از وقوع حریق برگزار می شود.

18

کاهش 86 درصدی وقوع حریق در ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه در سال جاری در مدت مشابه سال گذشته 86 درصد کاهش سطح حریق در استان داشته ایم،گفت: در استان ایلام 89 نقطه بحرانی وقوع حریق بر اساس آیتم های کارشناسی شده و میزان تکرار حریق، در سطح استان شناسایی شده است و در این مناطق نیز اقدام به ایجاد آتش بر شده و گشت های موتوری و خودرویی نیز در این مناطق مستقر شده و در مناطق فوق بحرانی در زمینه حریق پایگاه های اطفای حریق راه اندازی شده است.

احمدی افزود: در راستای حفاظت از مناطق بحرانی در سطح جنگل ها و مراتع استان 89 نقطه به مساحت 418 هزار هکتار در سطح استان شناسایی که نیروهای یگان حفاظت و اطفای حریق به صورت شبانه روزی در این مکان ها مستقر و تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه آبخیزداری موضوعاتی همچون حفاظت خاک، کنترل فرسایش، کنترل رسوب و تعذیه سفرهای آب زیرزمینی دنبال می شود، اظهار داشت: بحث آبخیزداری در سطح استان در قالب اجرای طرح های بیولوژیک به عنوان اولویت اول، جنگل کاری، نهال کاری و مرتع داری  دنبال می شود و در ادامه نیز تلفیقی از فعالیت های بیومکانیک و طبیعی در راستای  حفظ منابع آبی و خاکی  از جمله ایجاد چاله های فلسی توام با بذرماری و بوته کاری و عملیات مکانیکی مثل گابیون بندی ایجاد سازه  سنگی و ملاتی و سازه های خاکی و خشکه چین انجام می شود.

1

جمعیت دامی در مراتع استان ایلام 8 برابر میزان مجاز است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت:جمعیت دامی در مراتع استان ایلام با توجه به خشکسالی فوق حاد و کاهش شدید و چشمگیر پوشش گیاهی 8 برابر میزان مجاز است و میزان علوفه خشک در مراتع استان 742 هزار تن است که جوابگوی 360 هزار واحد دامی در یک دوره 120 روزه است.

احمدی افزود: یکهزارو 450 خانوار غیربومی عشایر با 268 هزار راس دام به صورت مهمان از استان‌های لرستان، همدان و کرمانشاه و لرستان به استان ایلام کوچ می‌کنند که مشکلات زیادی برای مراتع این مناطق به وجود آورده است و با توجه به خشکسالی حاکم بر استان نیاز است چرای دام در مراتع بشکل جدی و بر اساس موازین قانونی مدیریت شود.

وی اظهار داشت: در طرح کاداستر استان ایلام تاکنون برای یک میلیون و 300هزار هکتار از اراضی ملی استان سند تک برگ صادر شده است و طبق برنامه تا پایان  مهر ماه سا‌جاری جشن پایان کاداستر در استان برگزار می شود.

4

14 گونه داروی گیاهی در نهالستان ایوان تولید می شود

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر 14 گونه داروی گیاهی در نهالستان ایوان تولید و مورد استفاده مردم استان است، تصریح کرد: بیش از 65 گونه نهال در نهالستان‌های ایلام  شامل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام و ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی و گرمسیری و چوبده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب و هوای استان قابلیت کشت دارند، تولید می شود.

احمدی با اشاره به اینکه ایلام دارای 12 نهالستان است که دو نهالستان مهران و ایوان به عنوان مادر و مابقی محلی هستند، خاطرنشان کرد: طرح  جنگل کاری و نهال کاری در استان به عنوان یک الگوی موفق ملی و بین المللی با اذعان کارشناسان فائو می‌تواند به کشورهای خشک و فراخشک جهان معرفی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه