English

نیره پورملائی: ۱۷ بیمارستان استان یزد به سیستم بی خطرساز مجهز هستند/ چند خبر کوتاه از محیط زیست یزد

مدیریت پسماندهای پزشکی استان در سه ماهه اول سال 1400 توسط اداره کل محیط زیست یزد و چند خبر دیگر از این اداره کل را می خوانیم.

نیره پورملائی: 17 بیمارستان استان یزد به سیستم بی خطرساز مجهز هستند/ چند خبر کوتاه از محیط زیست یزد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از مدیریت پسماندهای پزشکی استان یزد در سه ماهه اول سال 1400 خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، نیره پورملائی در این رابطه اظهار داشت: مدیریت پسماندهای بیمارستانی به دلیل دارا بودن پتانسیل عفونت زایی و وجود زائدات خطرناک دارای اهمیت بسزایی است و عدم توجه به مدیریت و کنترل این پسماندها در مراحل مختلف تولید، جمع آوری، حمل و نقل و دفع نهایی می تواند مشکلات عدیده ای را در جهت سلامت انسان و محیط زیست به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: بدین منظور این اداره کل نظارت مستمر خود را در سیستم های بی خطرساز بیمارستانی استان از طریق کارشناسان این اداره کل و آزمایشگاههای معتمد سازمان حفاظت محیط زیست به انجام رسانیده و آنالیزهای مربوطه انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: از 20 بیمارستان استان 17 بیمارستان به سیستم بی خطرساز مجهز هستند که به صورت ماهیانه نتایج تست بی خطرساز خود را به صورت خوداظهاری به این اداره کل ارسال می کنند و3 بیمارستانی که در حال حاضر فاقد دستگاه امحاء زباله فعال هستند ضمن عقد قرار داد با بیمارستانهای دیگر پسماند عفونی خود را مدیریت می کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد80 مورد نظارت در قالب پایش و خوداظهاری توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بر عملکرد سیستم امحاء زباله  بیمارستانهای استان صورت گرفته است که در اکثر موارد مشکل خاصی مشاهده نشده و عملکرد آنها مطابق با استانداردهای زیست محیطی بوده و در مواردی که عملکرد مورد تایید نبوده است این اداره کل در جهت انجام رسالت سازمانی خود در امر نظارت، ضمن انجام مکاتبات با دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پیگیری های لازم در خصوص مدیریت صحیح پسماندها در شرایط خاص فعلی، به انجام رسانده است.

پورملائی خاطر نشان ساخت: مطابق با قوانین و ضوابط مربوط به مدیریت پسماندهای پزشکی، مسئول نظارت بر اجرای ضوابط و روشهای مصوب، دانشگاه علوم پزشکی استان بوده و ادارات کل حفاظت محیط زیست بعنوان ناظر عالی عمل می کنند.

 

3 قلاده روباره در استخرهای ذخیره آب مزارع کشاورزی تلف شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق از تلف شدن 3 قلاده روباره در استخرهای ذخیره آب مزارع کشاورزی خبر داد.

سید جلال موسوی بیان داشت: استخرهای ذخیره آب کشاورزی اغلب از جنس بتن و یا پلی اتیلن هستند  و بعضی از این استخرها بدلیل قرار گرفتن در داخل و یا حاشیه زیستگاه های طبیعی مورد توجه حیات وحش به ویژه در فصل گرم سال قرار می گیرد و متأسفانه به دلیل ایمن نبودن هر ساله تعدادی از گونه های مختلف جانوری از جمله خزندگان، پرندگان و برخی پستانداران مانند انواع مارمولک ها و مارها، بزمجه، آهو، قوچ و میش، روباه، کبک، تیهو و ... در این استخرها افتاده و با توجه به صاف، صیقلی و لغزنده بودن دیواره استخر قادر به خروج از آن نبوده و غرق می شوند.

وی گفت: تاکید اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر ضرورت حصار‌کشی مناسب در اطراف این استخرها بوده است و طبق آئین‌نامه ایمنی استخرهای ذخیره آب، کشاورزان ملزم به فنس کشی پیرامون استخر ذخیره آب کشاورزی و ترمیم و بازسازی آن هستند. اما در بسیاری از استخرها، این مهم رعایت نشده است و تبدیل به یک تهدید جدی برای حیات وحش شده است.

 موسوی افزود: راهکار حل این موضوع نیز همکاری کشاورزان، باغداران و همچنین سایر ارگان های ذیربط از جمله جهاد کشاورزی، بخشداریها و دهیاری ها است.

 

ممنوعیت خرید و فروش نمونه های تاکسیدرمی در فضای مجازی

معاون فنی اداره حفاظت محیط زیست استان یزد از ممنوع بودن خرید و فروش نمونه های تاکسیدرمی در فضای مجازی خبر داد.

حبیبی پور در این خصوص اظهار داشت: به استناد ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید، هرگونه نگهداری، خرید و فروش و تاکسیدرمی جانوران وحشی بدون اخذ مجوز از سازمان محیط زیست، ممنوع بوده و متخلفین مشمول مجازات خواهند بود.

وی گفت:  عرضه کنندگان خدمات و فروش تاکسیدرمی و اجزای حیات وحش ملزم به اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست و ارائه مجوز معتبر خود در فضای کار، سایت ها و فضای مجازی مرتبط با خود هستند و درصورت عدم ارائه مجوز، برخورد قانونی با آنها صورت خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه