English

آریا حجازی:

رشد آمار نزاع و تصادفات جرحی در خراسان رضوی

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی عنوان کرد: زیر ساخت های ما ضعیف است و حتی سالن های ما ظرفیت کافی برای رعایت پروتکل ها را ندارد که برای حل این مشکل نیز سعی کردیم حیاط ها و فضاهای باز‌ را برای مراجعان‌ در نظر بگیریم‌.

رشد آمار نزاع  و تصادفات جرحی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، آریا حجازی مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی ظهر در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اعلام کرد: ما در استان با ۲۵۰‌ پرسنل ، ۷۰ پزشک و ۴۰ تا کارشناس پاسخگو ۱۷۰ هزار مراجعه کننده در سال ۹۹ بوده ایم.

حجازی در ادامه افزود: فوتی های ما در سال کمتر از ۳ هزار است و عمده مراجعات ما غالبا شامل نزاع ها است که تعداد آن ها در سال ۹۹، ۵۴ هزار و۸۸۲ نفر بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: نزاع ها یکی از معضلات است که می بایست حرکت های پیشگیرانه نسبت به آن انجام شود. همچنین در سال گذشته ۲۵ هزار ۳۷۷ مورد مصدوم تصادفی داشتیم که حدود ۷۰ مورد آن تصادف های ساختگی بوده است و خوشبختانه آمار آن رو به کاهش است.

وی ادامه داد: همچنین دو هزار و ۵۸ مورد حوداث کار و هزار و ۲۲ مورد تشکیل پرونده سقط جنین داشتیم و ۸۱۷ مورد مجوز صادر شده است؛ این موضوع به لحاظ شرعی در جامعه ما قابل پذیرش نیست؛ تنها در مواردی به لحاظ فقهی و شرعی و در موارد خاصی جایز است که یکی از آن ها مواقعی است که جان مادر به خطر می افتد یا مواردی که مدتی بعد تولد نوزاد فوت می کند که به دلیل ناهنجاری های شدید در جنین است؛ مثلا جنین قلب یا کلیه ندارد و طی مدت کوتاهی فوت می کند . به طور کلی در این خصوص دستور العمل ها سختگیرانه هستند.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی ضمن بیان اینکه آمار خودکشی در استان پایین است، گفت: در طی سال گذشته ۴ هزار ۷۳۴ مورد معاینه طلاق ،۹۴۵ مورد مرگ به دنبال تصادفات که ۹۷ مورد آن سقوط از بلندی بود، ۶۹ مورد مرگ بر اثر خفگی ناشی از گاز مونوکسید کربن و ۱۵۶ مورد مرگ با سوختگی که از فجیع ترین نوع مرگ ها است به ثبت رسیده است.

حجازی در مقایسه آمار های سال گذشته نسبت به دوماهه اول امسال، اضافه کرد: در آمار نزاع در این دوماهه ۲۳ درصد رشد و در تصادفات جرحی ۳۸ درصد رشد کردیم، البته به خاطر کرونا و محدودیت های شدید رفت و آمدی نزاع ها در سال ۹۹ کاهش یافت اما امسال با افزایش مواجه شد و همچنین در مجوزهای سقط نیز ۱.۷ درصد رشد داشتیم و تصادفات فوتی نیز در سال ۹۹ به شدت افت کرد اما امسال برگشت و رشد ۶۵ درصدی داشت و مرگ با سوختگی ۴۵ و برق گرفتگی ۲۲ درصد رشد داشته است.

حجازی در خصوص وضعیت ترنس ها در استان گفت: در مورد ترنس ها ۱۵ سال است که مجوز صادر می شود و وظیفه پزشکی قانونی این است که شخصی را که از مطب پزشک به پزشکی قانونی معرفی می شود، ارزیابی های روانشناختی کند، سپس این موضوع در یک کمیسیون مطرح می شود که اگر تایید شد در دوره های روان درمانی یک ساله شرکت می کند و سعی می کنند کاری کنند شخص هویتی را که با ان متولد شده است را بپذیرد.

وی تصریح کرد: برای افرادی هم که ابهام وجود دارد دوره هایی برگزار می شود و نهایتا مجوز تغییر جنسیت داده می شود، پس از طی کردن دوره های روان درمانی ،نهایتا معاینه شده و در صورت تایید تغییر ظاهری شناسنامه جدید برای شخص صادر می شود و این روند طولانی و سخت است چراکه بعد از عمل دیگر امکان بازگشت برای فرد وجود ندارد. هنوز در جامعه ما پذیرش ترنس سخت است و هنوز برای جامعه معضل تلقی می شوند، عمل ها هم مدتی است توسط بیمارستان های دولتی انجام نمی شود و هزینه های زیادی دارد.

حجازی در خصوص خدمات رسانی به ارباب رجوع و رعایت پروتکل های بهداشتی در این دوران، گفت: زیر ساخت های ما ضعیف است و حتی سالن های ما ظرفیت کافی برای رعایت پروتکل ها را ندارد که برای حل این مشکل نیز سعی کردیم حیاط ها و فضاهای باز‌ را برای مراجعان‌ در نظر بگیریم‌.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه ما ارگانی خدمات رسان هستیم‌ سیستم ثبت موبایلی راه اندازه کردیم که به واسطه آن ۷۵ درصد روند ثبت طی آن انجام‌ می شود اما نهایتا ۱۰ درصد ارباب رجوعان از آن استفاده می کنند.

همچنین حجم بالا مراجعین و ظرفیت سیستم ما کم است و مردم با وجود اطلاع رسانی‌های فراوان از سیستم های جدید استفاده نمی کنند.

وی اظهار کرد: ساختمان شرق مشهد ما در حال ریزش است و نهایتا تهران برای بازسازی آن اقدام و دستور تخلیه داده است، به همین دلیل ضمن تفاهمات انجام شده به مدت دو سال از شهرداری مکانی را خواستیم تا این بازسازی پایان یابد.

حجازی در خاتمه گفت: البته که ما از نظر تجهیزات‌ مشکلی نداریم و تجهیزات ما به روز و قدرت بازرسی ما بالا است اما مواد مصرفی ما هزینه های سرسام آوری دارد و هر ساله افزایش شدیدی را در عین عدم افزایش بودجه ها تجربه می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه