English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر خبر داد:

جوانه زدن پایه های شمشادها در کف جنگل های غرب مازندران / خسارت جدی آفات «بلایت» و «شب پره» به منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر از جوانه زدن پایه های شمشادها در کف جنگل های غرب مازندران خبر داد و گفت: امسال خوشبختانه پایه های شمشادهای کف جنگل ها جوانه زدند و به همین منظور مراقبت ها و مدیریت ها در حال انجام است.

جوانه زدن پایه های شمشادها در کف جنگل های غرب مازندران / خسارت جدی آفات «بلایت» و «شب پره» به منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، عبدالرضا سنگاری در نشست خبری که به همراه معاونان خود به مناسبت هفته منابع طبیعی و با شعار «همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی» در محل این اداره کل برگزار شد با اشاره به اینکه بحث اعتبارات در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر بسیار مهم است، اظهار داشت: با توجه به تورم در کشور نتوانستیم به اهدافمان به طور کامل به ویژه در بحث پروژه های آبخیزداری در منابع طبیعی غرب مازندران دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۵۸۸ هزار هکتار اراضی ملی در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران داریم، ادامه داد: از این میزان ۳۱۵ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷ هزار هکتار مراتع هستند که در حوزه ساحلی در کشور برای نخستین بار سند تک برگ برای حریم ۶۰ متری گرفتیم هر چند برخی برای گرفتن سند تک برگ موانعی ایجاد کردند ولی تلاش همکارانمان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر به ثمر نشست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر از اجرای کامل کاداستر حریم ۱۳۷ کیلومتری در حوزه غرب مازندران خبر داد و گفت:  ۱۰۶ کیلومتر نیز ساحل دریا را آزاد کردیم که حوزه شهری سواحل آزاد شده در اختیار شهرداری قرار گرفت تا فضای گردشگری ساحلی ایجاد کند و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نخستین اداره کل در کل کشور هستیم که همه کاداستر آن انجام شد، افزود: همچنین ۶۶ فقره متقاضی احداث اسکله داریم که در حریم قرار دارد و البته این متقاضیان خودشان در پسکرانه مِلک دارند اما برای دسترسی به دریا نیاز به طرح و برنامه و تأیید منابع طبیعی است.

سنگاری با تأکید بر اینکه بحث گیاهپزشکی برای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران بسیار مهم است، تصریح کرد آفات و امراض آسیب جدی به منابع طبیعی غرب مازندران زده است که البته در این باره برای جلوگیری از گسترش آفات و مبارزه با آن تلاش‌های زیادی شد به طوری که ۱۲۰ کیلومتر کمربند حفاظتی ایجاد کردیم.

وی عنوان کرد: در زمینه تثبیت اراضی ملی و مستثنی ۳ هزار کیلومتر در این زمینه مرز مشترک داریم و ۶۰۰ کیلومتر سند تک برگ گرفتیم و همچنین ۱۸۶۳ عدد بِنچ مارک در دو سال گذشته در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران انجام شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر گفت: در غرب مازندران ۳۴ رودخانه خروشان داریم که طغیان آن خسارات زیادی به ابنیه، اراضی و ساختمان های مردم وارد کرده است و درختان تنومندی نیز از مناطق بالادست با خود آورده است و بنابراین در همین زمینه تعداد10 بند سرشاخه گیر در غرب مازندران برنامه‌ریزی شد که ۸ مورد آن محقق شد و ۲ مورد دیگر امسال در حوزه نوشهر و رامسر اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال هزار هکتار عملیات نهال کاری و بیولوژیک انجام دادیم که 240 هکتار کُپه کاری در مراتع و 400 هکتار کاشت گیاهان دارویی کشت شد و 350 هکتار نیز نهال کاری در اراضی ملی انجام شد، ابراز کرد: زراعت چوب در وسعت 100 هکتار اراضی غرب مازندران در برنامه ما قرار دارد و خوشبختانه با تعامل همه مسئولان این کار اجرا خواهد شد.

سنگاری با بیان اینکه آفات «بلایت» و «شب پره» در سال گذشته آسیب و خسارات زیادی به منابع طبیعی وارد کرده است، اظهار داشت: در همین راستا دستگاه ها به نوعی برای مبارزه با این آفات تلاش و همکاری کردند و جلسات متعددی نیز در همین زمینه در سازمان جنگلهای کشور در تهران، معاونت سازمان جنگلها در چالوس و ادارات کل چهارگانه شمال کشور برگزار شد و هر دو هفته یک بار مدیران کل شمال کشور گزارشات خود در بحث مبارزه با این آفات ارائه می کردند.

وی با اشاره به اینکه جنگل مانند باغ نیست که به راحتی بتوان در آن ورود پیدا کرد و عملیات سمپاشی را انجام داد، یادآور شد: محیط زیست با سمپاشی هوایی مخالف بود چون معتقد بود که این کار به سایر موجودات حوزه محیط زیست آسیب می زند و به همین دلیل ما مجبور شدیم تا جایی که به مناطق آفت زده دسترسی داشتیم به صورت زمینی محلول پاشی کردیم و آنجایی که محلول پاشی مقدور نشد، آفت در همان جا فعالیت خود را ادامه داد و آسیب خود را زد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر افزود: در پارک جنگلی سی سنگان هفت بار عملیات محلول پاشی ضد آفت «شب پره» برای نجات شمشادها انجام دادیم.

وی تصریح کرد: امسال خوشبختانه پایه های شمشادهای کف جنگل ها جوانه زدند و به همین منظور مراقبت ها و مدیریت ها در حال انجام است اما کار مهم تری که انجام دادیم این بود که شمشادهایی که به صورت انبوه تر بودند آنها را جابجا کردیم و نقاط امن تر انتقال دادیم.

سنگاری گفت: برای حفظ و نگهداری شمشادها نیز نهالستان های منطقه «شهرپشت» نوشهر را فعال کردیم و تعدادی را به صورت قلمه به گلدان منتقل کردیم تا در صورت شرایط اضطراری بانک ژن را داشته باشیم و بر این اساس تعداد 166 هزار اصله نهال شمشاد را به مرکز بذر آمل منتقل کردیم.

وی از پایش 18 هزار و 500 هکتار در بحث گیاهپزشکی در غرب مازندران خبر داد و گفت: سطح کانون آلودگی آفات حدود 4 هزار و 575 هکتار بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر با اشاره به اینکه 5 هزار هکتار به آفت «بِلایت» و 3 هزار هکتار نیز به «شب پره» آلوده بودند و خسارت دیدند، تأکید کرد: دغدغه برای مبارزه با آفات و امراض را همواره داریم و همه توان و تلاش خود را به کار می بندیم.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه