English

موج گزارش می‌دهد؛

نارضایتی جوامع محلی از انجام صید ترال در شرق هرمزگان

انجام صید ترال در شرق هرمزگان سبب اعتراض صیادان این منطقه شده و از شواهد چنین برمی‌آید که ممنوعیت دوساله در عمل اجرا نشده است.

نارضایتی جوامع محلی از انجام صید ترال در شرق هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج، اگر چه انجام صید ترال قدمت دیرینه‌ای در استان‌های جنوبی کشور دارد اما سال‌هاست که با اعطای مجوز این نوع صید به کشتی‌های عظیم چینی، صید ترال بلای جان صیادان در خلیج‌فارس و دریای عمان شده و تأثیرات منفی بسیاری بر معیشت مردم و ‌محیط زیست داشته است چرا که تورهای این نوع کشتی‌ها تمام آبزیان تا عمق ۲۰۰ متری دریا را جارو می‌کند.

*موضع دستگاه قضا

در این رابطه نیز حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «ابراهیم رئیسی» رئیس دستگاه قضا در آذرماه سال جاری در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تهدید امنیت غذایی توسط افراد سودجو و سوداگر را مسئله‌ای غیرعادی خواند و گفت: بازی کردن با امنیت غذایی و نیاز روزمره مردم نباید یک جرم عادی تلقی شود و هر نوع تهدید امنیت غذایی، جنایت است و نباید به‌راحتی چه مسئولان حوزه اجرایی و دستگاه قضایی از کنار این مسائل بگذرند.

*وعده‌ی نه‌چندان عملی شده‌ی رفیعی

در همین راستا در روزهای پایانی آبان‌ماه، «سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی از ممنوعیت دو ساله‌ی صید ترال خبر داد و سپس در رأس هیئتی در استان هرمزگان حاضر شد و وضعیت استان را از نزدیک مشاهده کرد؛ با این حال به نظر می‌رسد که ممنوعیت صید ترال چندان جدی گرفته نشده است.

*صید ترال همچنان انجام می‌شود

«علی طاهری» از فعالان محیط‌زیستی شهرستان سیریک‌ در گفتگو با خبرنگار موج در این رابطه عنوان کرد: متأسفانه صید ترال در شهرستان سیریک در حال انجام است و اقتصاد و معیشت صیادان را با مشکل مواجه کرده.

وی ضمن اشاره به اینکه صید ترال آسیب‌های بسیاری به محیط‌زیست و ساحل‌نشینان زده وارد ساخته است، اظهار کرد: انجام صید ترال باعث شده تا معیشت ساحل‌نشینان منطقه از بین برود و برخی از این اتفاقات نیز با مجوزهای سازمان شیلات ایران صورت می‌پذیرد.

از طاهری در رابطه با چگونگی اجرای طرح ممانعت از انجام صید ترال پرسیدیم که وی عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده حضور کشتی‌های چینی کمتر شده است ولی هنوز تعدادی از این کشتی‌ها همچنان در حال فعالیت هستند.

*حضور کشتی‌های غیربومی

وی در پاسخ به این سؤال که آیا صید ترال از طرف بومیان منطقه انجام می‌شود یا خیر؟ گفت: خیر، این کشتی‌ها به افرادی تعلق دارد که به لابی‌های قدرت در پایتخت وصل هستند و مجوز صید ترال را دریافت کرده‌اند.

*برخورد دوگانه

این فعال محیط‌زیستی ادامه داد: ما در تعجبیم وقتی صیاد بومی تور صیادی خود را به دریا می‌اندازد سریعاً حراست اداره شیلات تور صیاد را جمع می‌کند ولی برخی صیادان با صید ترال دریا را جارو می‌کنند.

طاهری با اشاره به اینکه صید ترال هنوز وجود دارد و باید بیشتر روی این موضوع کار شود، افزود: با اینکه مردم پای کار هستند و به‌صورت مستمر مشاهدات خود را گزارش می‌کنند اما هیچ‌گونه برخوردی صورت نمی‌گیرد.

وی محیط‌زیست اظهار داشت: متأسفانه هیچ اشتغال‌ پایداری در سیریک ایجاد نشده است و اکنون که ایستگاه پمپاژ نفت در منطقه جومحله در حال راه‌اندازی است اکثر افرادی که به کار گرفته شده اند، غیربومی هستند.

*کشتی‌های ترال هر غلطی دل‌شان بخواهد می‌کنند

واکنش به این موضوع تا خطبه‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محسن سالاری» امام جمعه‌ی سیریک نیز رسید و وی با اشاره به اینکه هنوز در منطقه سیریک این نوع صید ادامه دارد، اظهار داشت: صید ترال یا جمع شود یا مردم خودجوش این‌ کشتی‌ها را بیرون کنند و ما هر جا صحبت از این کف‌روبی‌ها می‌کنیم، می‌گویند این موضوع تمام و حکمش نیز صادر شده است.

وی با بیان این‌که مسئولان باید بروند و پای درد دل صیادان بنشینند، گفت: مردم سیریک راهی جر دریا، ملوانی و صیادی ندارند و باید از آنان حمایت شود.

حجت الاسلام سالاری با بیان اینکه صید ترال به‌صورت شبانه در حال انجام است، عنوان کرد: کشتی‌های صید ترال شب‌ها می‌آیند و هر غلطی دلشان می‌خواهند در این دریا انجام می‌دهند.

*تکذیب می‌کنیم

برای یک سویه نشدن این گزارش چرایی ماجرا را از «ابراهیم عالی زاده» معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان جویا شدیم که وی در این رابطه بیان داشت: باتوجه به ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان از اول آذرماه سال جاری، هیچ شناور صید صنعتی در استان هرمزگان فعالیت صیادی ندارد.

وی تصریح کرد: شناورهایی نیز که مبادرت به صید غیرمجاز با روش ترال در حوزه شرق کرده‌اند، شناورهای سنتی، قایق و لنج غیرمجاز افراد سودجویی هستند که به صورت غیرقانونی در آب‌های ساحلی در حال فعالیت هستند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان بیان داشت: در این زمینه شیلات ضمن برخورد های قبلی تهمیدات لازم را جهت برخورد قانونی با این شناورهای قانون گریز را در دستور خود قرار داده است.

*سخن پایانی

با این حال در این شرایط موضوعی که حیاتی به نظر می‌رسد افزایش نظارت ها در راستای حفظ محیط زیست دریایی و معیشت ساحل نشینان است و باید مسئولان توجه به اجرای قانون را بیش از پیش مد نظر قرار دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه