English

موج در گزارشی اختصاصی راهکار پیشگیری از غارت ذخایر دریایی را بررسی می‌کند؛

نصب سیستم ردیاب راهکاری برای کنترل شناورهای صیادی

چنان چه سیستم رصد شناورهای صیادی یا همان (VMS) اجرایی شود، حفاظت بیشتر از مسائل زیست محیطی و حراست از ذخایر آبزیان محقق خواهد شد اما اجرای این طرح در شرایط تحریم چندان ممکن به نظر نمی‌رسد.

نصب سیستم ردیاب راهکاری برای کنترل شناورهای صیادی

به گزارش خبرگزاری موج، صید غیرمجاز، قاچاق ماهی‌های خاص، خروج از محدوده‌ی مجاز و ایجاد آلودگی‌های دریایی از جمله مخاطراتی است که حیات خلیج فارس و دریای عمان را با تهدیدات جدی رو به رو کرده و معیشت مردم حاشیه‌ی این آب‌راه استراتژیک را نیز به خطر انداخته است.

*تهدیدات جدی

مرگ دسته جمعی آبزیان، انقراض گونه های گیاهی و کاهش جمعیت گونه‌های دریایی نادر از نشانه های تهدید جدی محیط زیست خلیج فارس است و اگر نظارتی جدی بر این مساله صورت نپذیرد، سطح این تهدید افزایش خواهد یافت. در این وضعیت پیگیری تخلفات با توجه به نبود اشراف کافی بر تحرکات شناورهای دریایی سخت شده است و مسئولان باید راهکاری ویژه برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته پیدا کنند.

*پای درد دل صیادان

«محمد» از صیادان جاسکی در تماسی تلفنی با خبرنگار موج در این باره بیان داشت: اگر پای درد دل صیادان بنشینید نقطه مشترک صحبت‌های همه کم شدن ماهی‌ و ذخایر آبزیان است و باید مشخص شود که دلایل این اتفاق چیست و چه کسانی دریا را جارو کرده اند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ورود کشتی‌های چینی به منطقه برای صید و استفاده آن‌ها از صید ترال موجب بر هم خوردن توازن در زندگی دریایی این منطقه شده و صیادان را با کاهش چشمگیر ذخایر آبزیان مواجه کرده است.

این صیاد جاسکی خواستار ردگیری اقدامات این دست کشتی ها شد و گفت: کشتی های داخلی باید بارها از سوی اداره کل شیلات مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند اما این نظارت روی کشتی های خارجی به حداقل می رسد.

وی در پایان شناور‌های بزرگ صیادی را خطری جدی برای دریای عمان و خلیج فارس عنوان کرد و گفت: این شناورها نه تنها تمام ذخایر را به یغما می برند بلکه با رهاسازی ضایعات و زباله های خود به محیط زیست نیز ضربه وارد می کنند.

*تفکیک صید مجاز از غیر مجاز

با این حال به نظر می رسد «سعید ناجی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز ضرورت افزایش نظارت بر تردد شناورهای صیادی را درک کرده است.

وی ضمن بیان این که برخورد با متخلفان صید غیرمجاز باید با قاطعیت صورت گیرد، اظهار داشت: برای جلوگیری از آسیب دیدن ذخایر آبزیان آب‌های استان باید صید مجاز را از غیرمجاز جدا کرد.

ناجی تصریح کرد: بخشی که مجوز دارند و دستگاه ارزیاب مربوطه فعالیت آن ها را تایید می‌کند، همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد اما باید با متخلفان این عرصه برخورد قاطع شود.

*واگذاری صید ترال به بومیان

وی افزود: بخشی از صید ترال مجاز استان باید به بومیان استان سپرده شود، به همین منظور باید محدوده مجاز صید ترال برای شناورهای که مجوز چنین صیدی را دارند، مشخص و اعلام شود تا بتوان نظارت بیشتری در این حوزه داشت.

معاون استاندار هرمزگان ملاک برخورد با صیادان متخلف در آب‌های استان قانون را قانون دانست و ابراز داشت: چنانچه در قانون فعلی نقص و اعتراضی وجود دارد باید اول از طریق مراجع قانونی پیگیری و پس از تغییر آن، قانون جدید اعمال شود.

*راهکار ناجی

اما راهکار ناجی برای افزایش کنترل صیدهای غیرمجاز راهکار جالبی بود. وی گفت: سیستم رصد شناورهای صیادی(VMS) باید بر روی تمامی شناورهای صیادی که مجاز به صید در آب‌های استان هرمزگان هستند، نصب شود.

این صحبت کور سوی امیدی در دل صیادان هرمزگانی ایجاد کرده چرا که اجرایی شدن این طرح می تواند سطح تخلفات را به طرز چشمگیری کاهش دهد و علاوه بر افزایش امنیت خدمه شناور به معیشت این قشر نیز کمک شایانی کند.

* VMS چیست؟

با این حال اگر بخواهیم به تشریح عملکرد این سیستم رصد بپردازیم، باید به صحبت های «رضا شاهی‌فر»  مدیرکل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران استناد کنیم. وی در این باره گفت: سیستم VMS، سیستم آنلاین و لحظه‎ای پایش شناورهای صیادی است که اطلاعات آن از طریق ماهواره ثریا‎ دریافت و موقعیت شناورها را مشخص می‌کند. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز، شناور نیز با ارسال پیام هشدار به ‌صورت آنلاین با مرکز ارتباط برقرار کند.

*دردسر تحریم ها

شاهی‌فر با اشاره به اینکه این سیستم از سال‌های بسیار قبل و حدود سال 84 آغاز شد، اظهار کرد: در آن سال‎ها تعدادی شناور را به این سیستم مجهز کردیم اما پس از آن به دلیل تحریم‎ها نمی‎توانستیم از ماهواره‎ها استفاده کنیم، بنابراین همان تعداد شناورهایی که این سیستم بر روی آنها نصب شده بود، با معایب و مشکلاتی مواجه شدند.

گفتنی است؛ سیستم (VMS) برای شناسایی موقعیت شناور های فراساحل در صیدگاه های مشترک و جلوگیری از ورود آن ها به نقاط ممنوعه صید در سازمان شیلات طراحی و بر تعدادی از شناور های صیادی به عنوان پایلوت نصب شده است اما مشخص نیست که با تشدید تحریم ها از آغاز اجرای آزمایشی این طرح (سال 1396) چگونه قرار است این طرح به صورت الزامی برای تمام شناورها در هرمزگان اجرا شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه