English

با حضور معاون درمان وزارت بهداشت مطرح شد:

نیازمند افزایش اعتبارات استان یزد از سوی وزارت بهداشت هستیم

استاندار یزد گفت: در استان یزد با توجه به بضاعت و کمک هایی که بخش خصوصی و خیران داشته اند، قدم های ارزشمندی برای بهبود شرایط کار پرسنل و تامین نیازهای مراکز درمانی برداشته شده اما این کمک ها، به نوعی با کاهش اعتبارات استان از سوی وزارت بهداشت همراه شده است.

نیازمند افزایش اعتبارات استان یزد از سوی وزارت بهداشت هستیم

به گزارش خبرگزاری موج یزد، قاسم جان‌بابایی معاون وزیر بهداشت در نشست بررسی وضعیت شیوع کرونا و ارائه خدمات به بیماران در استان یزد اظهار داشت: درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دولت و وزارت کشور افزایش اختیارات ستادهای استانی مقابله با کرونا بوده و پیشنهاد این وزارتخانه به ستادهای استانی ایجاد قرارگاه رصد مستمر وضعیت بیماری است تا با اطلاعات به روز برای مدیریت هرچه بهتر شرایط، متناسب با وضعیت هر استان تصمیم گیری شود.

محمدعلی طالبی استاندار یزد در نشست بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان یزد که با حضور معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: در زمینه وظایف و مسئولیت دستگاه های مختلف در بحران کرونا استراتژی مشخصی وجود ندارد و برخی از دستگاه ها در  رابطه با این بحران بلاتکلیف هستند، اگرچه در استان یزد با استعلام از دانشگاه علوم پزشکی از ظرفیت بخش های مختلف برای کاهش مشکلات استفاده شده اما این موضوع نیازمند تصمیم سازی در سطح کلان و در ستاد ملی مقابله با کروناست.

وی ادامه داد: در استان یزد تعامل میان مسئولان و نمایندگان استان در ارتباط با مدیریت بحران کرونا در سطح مطلوبی قرار دارد و از دیدگاه های نمایندگان در نشست های ستاد کرونا استفاده شده است.

طالبی افزایش انگیزه کادر بهداشت و درمان برای ارائه خدمات بهتر به بیماران را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: مطالبه اصلی این بخش تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی است که در این زمینه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و اگر در این شرایط اقدامی صورت نگیرد، در آینده این اتفاق نخواهد افتاد.

وی یادآور شد: در استان یزد با توجه به بضاعت و کمک هایی که بخش خصوصی و خیران داشته اند، قدم های ارزشمندی برای بهبود شرایط کار پرسنل و تامین نیازهای مراکز درمانی برداشته شده اما این کمک ها، به نوعی با کاهش اعتبارات استان از سوی وزارت بهداشت همراه شده است.

استاندار یزد تجهیز امکانات بیمارستان اشکذر با توجه به تکمیل شدن این پروژه در آینده نزدیک را مورد تاکید قرار داد و همچنین اختصاص اعتبار متناسب با ارائه خدمات درمانی از سوی استان یزد را مورد تاکید قرارداد و افزود: بخش قابل توجهی از امکانات مراکز درمانی استان یزد در اختیار هموطنان سایر استان های جنوبی و شرق کشور است و اتباع بیگانه ساکن استان نیز از خدمات درمانی استفاده می کنند که این مهم در تخصیص اعتبارات بهداشت و درمان باید مورد توجه وزارتخانه قرار گیرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط بحرانی اکثر مناطق کشور باید دستورالعمل ها متناسب با این شرایط باشد اما این مهم به شکل شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

محمدصالح جوکار ادامه داد: هنوز برای تبدیل وضعیت کادر شرکتی بهداشت و درمان تصمیمی گرفته نشده و تفاوت حقوق کارکنان این وزارتخانه در شرایط کرونا باعث کاهش انگیزه کاری پرسنل شرکتی شده و این در حالی است که نوع فعالیت آنان با کارکنان پیمانی و رسمی تفاوتی ندارد.

وی با تاکید بر واگذاری برخی تصمیم سازی ها در زمینه مدیریت کرونا به استان ها، تصریح کرد: در شرایط بحرانی موجود نمی توان منتظر ماند تا ستاد ملی برای استان های مختلف تصمیم گیری کند ، باید در این زمینه با اعمال سیاست تمرکز زدایی، به استان ها تفویض اختیار شود چرا که بعد از موج اول کرونا ، اقدامات سلبی و ایجابی کمرنگ شد و همین موضوع این ذهنیت را در شهروندان ایجاد کرد که خطر بیماری کاهش یافته است.

جوکار همچنین با بیان اینکه حدود ۱۲ درصد جمعیت استان یزد را اتباع بیگانه تشکیل می دهد و همچنین نزدیک به نیمی از ظرفیت های درمانی استان از سوی شهروندان استانهای جنوب و شرق کشور استفاده می شود، به مسئولان وزارت بهداشت توصیه کرد در اختصاص اعتبارات این حوزه تنها جمعیت استان یزد را مبنای بودجه بندی قرار ندهند.

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونای استان یزد نیز با تبیین برنامه های استان در ارتباط با این موضوع گفت: استان یزد قبل تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا در اقدامی ابتکاری این ستاد را با عضویت دستگاه های مرتبط در قالب چهار کمیته در زمینه بهداشت و درمان، کنترل و بازرسی و اطلاع رسانی و تبلیغات تشکیل داد.

احمد ترحمی بهابادی مهمترین محدودیت های استان را در زمینه تامین دستگاه اکسیژن ساز و ونتیلاتور عنوان کرد افزود: بخش خصوصی و خیران سلامت در زمینه تامین برخی از نیازهای حوزه درمان استان مشارکت چشمگیری داشته و بخشی از نیازها را تامین کردند.

نماینده شهرستان های میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: خدمات درمانی با کیفیت و ارزان استان یزد باعث شده تا هموطنان سایر استان همجوار نیز از خدمات نیروی انسانی توانمند و امکانات این استان استفاده کنند.

سید جلیل میرمحمدی میبدی افزود: با وجود آنکه استان یزد از نظر میزان شیوع و بستری کرونا آماری بالاتر از متوسط کشور داشته اما مرگ و میر پایین تر از متوسط کشور مبین خدمات مناسب ارائه شده به بیماران بوده است.

وی ادامه داد: با وجود آنکه علاوه بر شهروندان استان یزد، هموطنان سایر استان ها و اتباع بیگانه از خدمات مراکز درمانی استان برخوردار می شوند اما سهم این استان از یک میلیارد یورو اعتبار اختصاص یافته برای کرونا، ۳۰ میلیارد تومان کمتر از سایر استان های همتراز یزد بوده است .

میرمحمدی با تاکید بر تامین ماسک برای اقشار کم درآمد ادامه داد: تعداد متخصصان عفونی استان متناسب با حجم بیماران نیست و از وزارت بهداشت انتظار می رود در این زمینه اقدامات لازم را برای تامین نیروی متخصص انجام دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست با تشریح وضعیت استان، افزایش اختیارات استان ها در مدیریت کرونا را موثر ارزیابی کرد و گفت: با توجه به آنکه در استان یزد الگوی شیوع بیماری خانه به خانه و از طریق بستگان است باید الگوی های پیشگیری متناسب با این شرایط در پیش گرفته شود.

محمدرضا میرجلیلی ادامه داد: حدود ۱۰ میلیارد تومان از سوی خیران و بخش خصوصی در زمینه مدیریت کرونا در قالب های مختلف به دانشگاه علوم پزشکی استان یزد کمک شده که زمینه تامین برخی از نیازهای استان را فراهم آورده اما با توجه به حجم کار و نیازهای تجهیزاتی برخی مراکز درمانی استان، حمایت بیشتر از سوی وزارت بهداشت مورد انتظار است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه