English

پرویزی در گفتگو با موج عنوان کرد:

بررسی ارتباط اثر تاخیر کاشت در سیب زمینی و بهره وری مصرف آب

استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات گیاهان زراعی و باغی حاضر در مزرعه مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان همدان در خصوص پروژه ارتباط اثر تاخیر کاشت در سیب زمینی و بهره وری مصرف آب سخن گفت.

بررسی ارتباط اثر تاخیر کاشت در سیب زمینی و بهره وری مصرف آب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، اهمیت تحقیق، آموزش و ترویج در کشاورزی با توجه به نقش موثر و حیاتی که عهده دار است بر کسی پوشیده نیست، چرا که اصولا امنیت غذایی هر کشوری توسط بخش کشاورزی آن تامین می شود. این امنیت غذایی می تواند در راستای استقلال و  حفظ غرور هر کشوری نقشی بی مانند داشته باشد و آن کشور را از دنیای خارج و تمام آسیب هایی که می تواند در این زمینه اتفاق افتد، سلامت نگاه دارد.

کشاورزی در استان همدان از سال های دور همواره تاثیری شایسته و جامع  در پویایی رونق اقتصاد استان و همینطور در سطح ملی داشته است،  این مهم در سایه سال ها تحقیق و پژوهش در بخش تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی استان رقم خورده است.

بخش تحقیق، آموزش و ترویج در استان همدان با توجه به آمار و مستندات موجود همواره توانسته است روندی روبه رشد را طی کند و افزایش تولید را با کیفیتی مطلوب پیش برد.

استمرار در حفظِ اقتصادی دینامیک در بخش کشاورزی بی شک ارتباطی مستقیم با تلاش عزیزان جهاد کشاورزی و بخش تحقیق، آموزش و ترویج دارد.

اگر به  مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان همدان بروید، بخش ها ی متنوعی را که در رشته های مختلف کشاورزی در این مرکز مشغول به فعالیت و پژوهش هستند، مشاهده خواهید کرد.

خبرگزاری موج در استان همدان طی بازدیدی که از این مرکز داشته است با برخی از محققان حاضر در این مجموعه به گفتگو نشسته است نظر شما را به صحبت های استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات گیاهان زراعی و باغی این مرکز در بررسی ارتباط اثر تاخیر کاشت در سیب زمینی و بهره وری مصرف آب جلب می کنیم:

 

بررسی ارتباط اثر تاخیر کاشت در سیب زمینی و بهره وری مصرف آب

پرویزی، استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات گیاهان زراعی و باغی حاضر در مزرعه مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان همدان با اشاره به حوزه کاری و تحقیقاتی خود عنوان کرد: بنده در این مرکز مشغول به پژوهش در مسائل به زراعی و به نژادی سیب زمینی هستم.

پرویزی با تشریح طرح تحقیقاتی مربوطه، عنوان کرد: در این طرح بررسی اثر تاخیر کاشت در سیب زمینی در افزایش بهره وری در مصرف آب مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: در این پروژه تاریخ کشت های 4 کشت مختلف با سه رقم متفات از ارقام تجاری منطقه را مورد ارزیابی قرار می دهیم و محوریت در این مقوله بررسی میزان مصرف آب با محوریت ارزیابی عملکرد سیب زمینی است.

پرویزی با اشاره به اینکه تاریخ کشت ها تاریخی معمول و متداول در منطقه است، گفت: کشت ها از نیمه دوم خرداد ماه شروع می شود و تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه به  اتمام می رسد.

وی ادامه داد: تاریخ کشت های بعدی به تناسب کشت نخستین تغییر خواهد کرد و تاریخ کشت های تاخیری مورد نظر یکم تیرماه، 15 تیرماه و اول مرداد ماه یا آخر تیر ماه خواهد بود.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه در این تحقیق سه رقم مورد تحلیل قرار می گیرد، گفت: صفات رشد، صفات عملکرد و همچنین میزان مصرف آب در این حوزه مورد مقایسه قرار می گیرند.

این پژوهشگر با بیان ارزیابی هایی که  درسال گذشته انجام شده است، عنوان کرد: در تاریخ کشت های تاخیری میزان مصرف آب 2هزار تا 2500 مترمکعب در هکتار کاهش پیدا می کند و در این زمینه کاهش عملکرد محسوسی نخواهیم داشت(4 تا 5درصد خواهد بود)

اما آنچه مشهود است کاهش مصرف آب بین 25 تا 30 درصد است وطبیعتا اگر به سمت تاریخ کشت های دیرتر نر کنیم به طور خاص در مورد ارقام زودرس نیز می توان راندمان مصرف آب را افزایش داد و در واقع در مصرف آب صرفه جویی می شود.

این پژوهشگر در طرحی دیگر در راستای معرفی ارقام جدید سیب زمینی، مطرح کرد: درداخل کشور ارقامی که معرفی و در اختیار کشاورز قرار می گیرد عموما ارقامی خارجی هستند و از کشورهایی مانند هلند و .. اصلاح می شوند که سازگاری آن ها در همان مبدا انجام می شود و نهایتا به عنوان ارقام تجاری وارد کشور می شوند.

پرویزی با اشاره به اینکه پیشینه معرفی ارقام داخلی برای سیب زمینی به تازگی روی داده است، عنوان کرد: محصولات دیگر مانند گندم و جو از گذشته و سابقه طولانتری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته 5 رقم جدید سیب زمینی طی روندهایی اصلاحی معرفی شد، تصریح کرد: امور اصلاحی و گزینش اولیه در قالب آزمایش های گلخانه ای، تفکیک، تفکیک و غربالگری درلاین های مشخص انجام شده است و آزمایش های سازگاری و پیشرفته در داخل مزرعه و در شرایط مزرعه ای انجام می شود.

وی از 5 رقم که تاکنون معرفی شده است، نام برد و افزود: این ارقام نسبت به ارقام وارداتی در برابر تنش ها و استرس ها پایداری و مقاومت بیشتری دارند.

این پژوهشگر افزود: این ارقام از آنجائیکه در این سرزمین انواع آزمایش های مورد نظر را از سرگذرانده اند، قطعا با تنش های حاکم خود را وفق  داده و می تواند سازگاری بیشتری را از خود نمایان کنند.

پرویزی با اشاره به اینکه دو رقم سیب زمینی آماده معرفی است، گفت: ارقام خاوران، آتوسا، آنوشا و جاوید و سابلان  و دو رقم دیگر 8 سال را در شرایط گلخانه ای و ارزیابی گلخانه ای جهت ارائه و معرفی طی کرده اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه