English

مساجد و اماکن‌ مذهبی در کردستان ظرفیتی برای کار فرهنگی است

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان از وجود مساجد واماکن فرهنگی در کردستان به عنوان ظرفیتی برای انجام کارهای فرهنگی و ترویج اسلام ناب محمدی نام برد.

مساجد و اماکن‌ مذهبی در کردستان ظرفیتی برای کار فرهنگی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، کامل گلباغی امروز یکشنبه به مناسبت روز جهانی مساجد در گفت و گو با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: مساجد از دیرباز در فرهنگ اسلامی به عنوان مامنی برای ارتقاء بعد معنوی و روحی افراد تلقی شده و در این راستا توانسته‌اند نقش محوری خود را در عرصه‌ های مختلف به ثبت برساند و امروزه هم مساجد این جایگاه مهم و استراتژیک خود را از دست نداده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان، با بیان اینکه در تاریخ اسلام مسجد نه تنها به عنوان محل عبادت و راز و نیاز تلقی می‌شد، بلکه مکان مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی و نظامی و برگزاری گردهمایی و جلسات مهم بوده است، ادامه داد: به همین دلیل مسجد به عنوان مهمترین پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان در دنیا به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت: مسجد در استان کردستان و در بین مردم متدین آن از جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار است به طوری که بیشتر هزینه‌های خیریه مردم استان به ساخت و تجهیز مساجد اختصاص پیدا می‌کند و به مناسبت‌های مختلف برگزاری اعیاد مذهبی و تجمع‌ها، دایر کردن کلاس‌های مختلف قرآن، دف نوازی، حفظ و تفسیر مردم استان از زنان و کودکان تا مردها و زنان در مساجد حاضر می‌شوند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای توسعه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در استان کردستان گفت: تا سال 93 بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شد 80 کانون در مساجد استان فعال بود و امروز شاهد فعالیت 600 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد شهری و روستایی استان هستیم.

گلباغی به فعالیت سامانه فهما (پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران) و بهره‌مندی اعضای کانون‌های مساجد از پرتال بچه‌های مسجد عنوان کرد: در حال حاضر با راه‌اندازی این سامانه ارزیابی کانون‌ها بر حسب میزان فعالیت شان در این سامانه و در فضای مجازی صورت می‌گیرد و در 8 شاخص اصلی و34 شاخص فرعی رتبه بندی می‌گردند و به میزان کسب امتیاز مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: وجود 434 باب کانون در روستاها و حواشی شهرهای استان، نشان از گستردگی و موقعیت جغرافیایی مساجد در سطح شهر و روستاست که می‌تواند منشاء خدمات موثر در گسترش فضایل اخلاقی در جامعه باشد.

گلباغی از کسب رتبه برتر این ستاد در زمینه‌های اوقات فراغت و توسعه و ترویج نماز در سال 98 خبر داد و گفت: در سال جاری نیز کلاس های اوقات فراغت با عنوان «تابستانه فهما» به صورت مجازی و کلاسی در زمینه های مختلف در سطح کانون‌های مساجد استان برای علاقه مندان دایر است.

وی با بیان اینکه مساجد و اماکن‌ مذهبی در کردستان ظرفیتی برای کار فرهنگی است، ادامه داد: تعدد مساجد و اماکن مذهبی در کردستان نشان از این دارد که مردم این دیار از منظر فرهنگی و دینی جایگاه قابل توجه‌ای دارند و به واسطه تاثیرگذاری آن و بینش مردم، ظرفیت و پایگاه خوبی برای ترویج اسلام ناب محمدی و ارزش‌های انقلابی است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان با بیان اینکه مسجد می‌تواند محور فعالیت‌ها واقع شود، یادآور شد: مسجد محور وحدت و انسجام مسلمانان و قرارگاهی برای مقابله با توطئه دشمنان اسلام است.

این مقام مسئول با اعلام برنامه‌های روز جهانی مسجد عنوان کرد: همزمان با این روز تکریم امام جماعت، مدیر مسئول فعال کانون، هیئت امنا و فعال فرهنگی مساجد استان، سرکشی از کانون‌های مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی، معرفی توانمندی‌های کانونی و مساجد فعال استان در بستر فضای مجازی، معرفی و حضور کانون‌های برتر در صدا و سیمای مرکز استان و دیگر رسانه‌ها از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در گرامیداشت روز جهانی مسجد است.

گلباغی همچنین خاطر نشان کرد: افتتاح کانون‌های تازه تاسیس به صورت مجازی، اهدای قرآن کریم و کتاب به کانون‌های مساجد، توزیع کمک‌های مومنانه برای کانون‌های حاشیه نشین و برگزاری همایش نقش مساجد در تربیت نیروی انسانی در بستر فضای مجازی از دیگر برنامه‌های گرامیداشت این روز در استان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه